0 SAS BEWAAKT WERELDWIJDE KWALITEITSTANDAARD Nationale promotie- speakerkraties: KLEIN MAAR GRÓÓTS colofon HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS r- In de rubriek 'Alles wat je altijd al wilde weten over bier' gaven we al veel antwoorden op vragen over bier, de ingrediënten en het brouwproces. Maar hoe zorgt Heineken er eigenlijk voor dat de kwaliteit van het bier constant blijft? Dat de brouwer in Nigeria dezelfde kwaliteit aflevert als de brouwers in Zoeterwoude, 's-Hertogenbosch en Wijlre? Dat is de taak van Sensory Analytical Services (SAS) van Group Supply Chain. Iedere brouwerij binnen Heineken heeft zijn eigen laboratorium. Die test de pro ducten van de eigen brouwerij op de Heineken-kwaliteitstandaard. Daarnaast is er de afdeling Sensory Analytical Services (SAS) van Group Supply Chain. SAS test alle producten van Heineken we reldwijd. Iedere werkmaatschappij levert daarvoor regelmatig bier, maar bijvoor beeld ook grondstoffen en water aan, dat uitgebreid wordt getest. Daarmee wordt de wereldwijde kwaliteitstandaard bewaakt. Twee manieren van testen Bier wordt op twee manieren getest: analytisch en sensorisch. Een analytische test is een laboratoriumanalyse waarbij bijvoorbeeld wordt gekeken naar de kleur, de schuimstabiliteit, het alcoholgehalte, de zuurgraad en nog vele andere parame ters voor de bierkwaliteit. Een sensorische test bestaat uit het ruiken en proeven van bier. Hierbij zijn mensen de instrumenten. Door de psychologische, fysiologische en omgevingsfactoren zijn deze testen veel moeilijker te interpreteren. Bij al deze testen overlappen SAS en de plaatselijke laboratoria elkaar gedeeltelijk. Geaccrediteerd laboratorium De vraag is of er niet veel dubbel werk wordt gedaan met zowel plaatselijke labo ratoria als een centraal laboratorium zoals SAS. Volgens Eric Weiten, manager van SAS, is dat precies wat zij zichzelf een jaar of drie geleden ook afvroegen. Toen kreeg SAS de opdracht een kwaliteitsprogramma te ontwikkelen voor alle laboratoria we reldwijd, waardoor de analytische en sen sorische tests decentraal volgens dezelfde methode met dezelfde betrouwbaarheid 'Wij testen alle producten van Heineken wereldwijd' konden plaatsvinden. Eric: "SAS werkt zelf via een strikt ISO-systeem of zogenaamde accreditatie. Maar dat systeem kun je niet zomaar op dezelfde manier introduceren. Er was behoefte aan een iets simpeler en doeltreffender systeem dat overal ter wereld in de labs kan worden gebruikt. Terwijl we dat programma aan het ont wikkelen waren, was het laboratorium in 's-Hertogenbosch bezig met de accredita tie, een wereldwijd erkend keurmerk voor laboratoria. Wij hebben 's-Hertogenbosch en later ook Zoeterwoude daarin gesteund. 's-Hertogenbosch is inmiddels geaccredi teerd, Zoeterwoude volgt binnenkort." Eigen kwaliteitssysteem SAS ontwikkelde voor alle andere Heineken-laboratoria wereldwijd het Laboratory Star System, een uitgeklede versie van het geaccrediteerde systeem met twee niveaus, aangegeven door ster ren. Het management heeft vervolgens de regel ingesteld dat alle laboratoria van Heineken één of twee sterren volgens het Laboratory Star System moeten hebben. Twee medewerkers van SAS zijn fulltime bezig om laboratoria wereldwijd te helpen met het invoeren van dat systeem. Indien een laboratorium twee sterren heeft en ook nog goed presteert, middels zoge naamde ring-analyses, zullen er uitein delijk minder monsters naar SAS gestuurd hoeven te worden. Bestaansrecht Op de vraag of SAS dan bezig is zichzelf op te heffen, zegt Eric: "Zeker niet. Niet alle laboratoria worden twee sterren en daarbij doen we nog allerlei andere testen die centraal moeten plaatsvinden. Zo onderzoeken wij ook mout en wort van alle werkmaatschappijen en coördineren we integriteitstesten. Bij deze laatste test wor den bijvoorbeeld watermonsters of bier monsters getoetst op voedselveiligheid. De monsters worden vanuit de hele wereld centraal verzameld en naar een extern laboratorium gestuurd voor een grondige analyse. En - niet onbelangrijk - wij doen de analyses voor de Heineken Quality Award. Daarbij verlenen we allerlei service op laboratoriumgebied, zoals het organiseren van ringanalyses op analytisch, microbio logisch en sensorisch terrein, en zijn we de vraagbaak voor allerlei labzaken." >u?eaö! 'S-HERTOGENBOSCH. De afdeling Verpakken in 's-Hertogenbosch draait in de regel haar hand niet om voor speciale verpakkingen. Hoe meer afwijking van de standaard, hoe meer uitdaging. Afwijkend in de meest positieve zin van het woord is in ieder geval ook de nieuwste nationale pro motie, de Heineken speakerkratjes. Kleine speakertjes in de vorm van een Heineken- kratje worden ingesloten in een speciale verpakking met zes 33cl blikjes Heineken. De kratjes van 11,5 bij 8 cm zijn onder meer aan te sluiten op elke mp3-speler. Uitpakken, ompakken, inpakken In amper drie weken tijd staat Verpakken voor de gigaklus om het inpakken van maar liefst 100.000 van deze speakersetjes te co- ordineren. Bij deze klus maken ze dankbaar gebruik van de diensten van het Veghelse bedrijf IBN-groep. Snel worden twee inpak- lijnen opgebouwd, waarna een team van circa 15 inpakmedewerkers aan de slag UUi 120 Na de Heineken Honcho en de Jagers- hoed heeft Heineken de speakerkratjes gelanceerd. Daar zullen we dus nog veel van horen. gaat om blikjes Heineken uit te pakken, ze in een aparte actieverpakking te doen, de twee speakers bij te steken en het geheel keurig te sealen. Voetjes van de vloer De speakerkratjes liggen sinds 13 augustus in de meeste supermarkten en slijterijen. Uiteraard laat Heineken de consumenten met een forse reclamecampagne horen dat er, ondanks de ondermaatse afmetingen, een fantastisch geluid uit de speakerkratjes komt. Naast een tv-commercial, Heineken. 'Let op! Swingt uit. Speakerkratjes on board' nl en een abri-campagne zijn de speakerk ratjes ook op andere verrassende locaties te bewonderen. Op het Leidseplein in Amsterdam is in een abri-hokje een speakerkratjes Tuisterruimte' ingericht, waarin je swingend op de tram kan wach ten en je muziekvoorkeur kan delen met onbekende reisgenoten. Ook rijdt er een radiobestuurbaar mini-speakerwagentje rond door Utrecht, Groningen, Leiden en Eindhoven. En op de achterkant van de Heineken vrachtwagens staat de tekst 'Let op! Swingt uit. Speakerkratjes on board'. Bezoekers van de Albert Heijn XL in Zaandam kunnen in de week van 27 augustus swingend de winkel door. In deze supermarkt staan drie luisterscher- men met speakerkratjes, waaruit drie verschillende genres muziek klinken: pop, rock en disco. Een promotiedame heeft haar winkelwagentje 'opgepimpt' tot een swingende kar compleet met ingebouwde mp3-speler en speakerkratjes. De verwach ting is dan ook dat bij het winkelend publiek de heupen flink los en de voetjes van de winkelvloer gaan. Kopij voor HNS Nieuws 5 (publicatiedatum 14 september) kan tot en met maandag 3 september worden gemaild naar: redactie@heineken.nl. 8r F HET INPAKTEAM AAN HET WERK. [FOTO HENK VAN ESCH] Dit is een uitgave van Heineken Nederland Supply REDACTIES ZOETERWOUDE Aad van der Meer, Loes Iedema, Lotte van Hoesel, Hafid Yazami, Jan van Kuijk, Rob Rosier, Edwin van Westrienen 'S-HERTOGENBOSCH Norbert Cappetti, Gerard Brockotter, Joop Donkers, Margreet van de Ven, Joost Broers, Ewald Smits, Jeroen de Jong, Sarah de Rijke REDACTIEADRES BK 3.31, Z/Wou. Telefoon: 06-16032340 redactie@heineken.nl PRODUCTIE EN REALISATIE Limona Tekst - Leiden Strooks - 's-Hertogenbosch vM-design - Delft Drukkerij Groen - Leiden AUGUSTUS 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 6