TOPPER olumn |T| HEIWEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS In de brouwerijen werken tientallen TPM-verbeterteams aan het verbete ren van het productieproces. In deze rubriek zetten we een verbeterteam in het zonnetje dat uitzonderlijk resultaten heeft behaald. 'S-HERTOGENBOSCH. Binnen Verpakken loopt al enkele jaren de invoering van Autonoom Ma nagement (AM). Binnen Brouwen is hiermee in september 2006 gestart. Na het pilotteam van de malerij in Brouwhuis 4, waarin de methodieken zijn getest binnen Brouwen, is in januari 2007 gestart met de verdere uitrol van AM in deze afdeling. Op 16 juli jl. heeft het team van Brouw huis 4 stap één van AM behaald. Naast de uitvoering van de stap zelf zijn bovendien de methodes verder brouwspecifiek gemaakt zodat vol gende teams hier hun voordeel mee kunnen doen. Het team van Brouw huis 4 bestaat uit rayonmanager Brouwen Eef Stiekema, Piet Tiessens, Alex Klaver, Andy Stuiver, Pierre Zaunbrecher, Jos Kwaks en Frangois van Kronenburg. Auditoren waren Alex Klaver en Tonny van Dinther. Welke resultaten heeft jullie team bereikt? "De eerste stap op weg naar AM begint met het uitvoeren van een Total Clean Out (TCO). Tijdens zo'n TCO brengt het team de installatie weer in basisconditie door hem te inspecteren en te reinigen. Alle ge vonden afwijkingen worden voorzien van labels, zodat iedereen kan zien dat er iets mis is en of er al actie op is ondernomen. Ons team schreef maar liefst 178 labels. Daarna hebben we alle afwijkingen aan de installatie minutieus opgelost. Daardoor kon de installatie worden teruggebracht naar basisconditie; een behoorlijke klus. We hebben de afgelopen peri ode veel werk verricht." Wat hebben jullie geleerd door de methodiek toe te passen? "Autonoom Management (AM) is één van de acht pilaren van TPM. Het be staat uit zeven stappen. Doelstelling van stap één is de installatie terug te brengen naar zijn basisconditie, on der meer door het in kaart brengen en oplossen van afwijkingen. Daarbij inventariseert het team wat de ver vuilingsbronnen zijn en welke onder delen van de installatie moeilijk te inspecteren zijn. Ook dient het team een 5S-slag te maken. 5S regelt dat een team alleen die spullen gebruikt die het nodig heeft, en ze steevast op dezelfde plek opbergt. Volgens de auditoren was het duidelijk zichtbaar dat TPM voor Brouwhuis 4 een inte graal onderdeel van het werk is. Alle teamleden konden goed aangeven waar we als team mee bezig zijn. We kregen verder als tip mee om in de volgende stappen zaken nog concreter vast te leggen." Wat is volgende stap? "Naast de TCO werd een schoonmaak- en inspectieplan opgesteld, waarin is vastgelegd hoe de installatie moet worden onderhouden en gereinigd, om hem blijvend in basisconditie te houden. Ook zijn alvast de moeilijk bereikbare plaatsen en vervuilings bronnen in beeld gebracht. Dat is nodig voor stap 2 van AM. Daar zijn we op 15 augustus mee begonnen." WIJLRE. Met ruim 50 medewer kers brouwt Brand Bierbrouwerij in Wijlre op jaarbasis zo'n 600.000 hectoliter Brand en Amstel. Hoewel beide lagerbieren natuurlijk hun eigen gist kennen, worden ze wel op dezelfde installaties gebrouwen. Een overzichtelijk leven daar in Wijlre zou je zeggen. Heel anders wordt het verhaal als je 'ja' zegt tegen de vraag om in drie maanden tijd nog een ander biertje in productie te nemen. Een Amerikaans bier, Coors Light, gemaakt met andere grondstoffen en ander gist, verpakt in een andere fles, gebrouwen volgens een ander proces... Echt anders Technoloog Rob Habets vertelt enthousiast over het hele proces: "Het gaat niet zomaar om een biertje erbij! Vanuit Heineken Ierland kwam de vraag wie het brouwen van Coors Light over wilde nemen van de huidige leverancier. Wijlre wilde dat graag doen, het paste qua volume ook goed bij ons. Maar dan begint het, want op alle fronten is Coors echt anders dan Brand of Amstel. Aimée van der Linden van SD&S heeft ons als projectleider van begin tot eind enorm goed door het hele proces geleid. Het begint er al mee dat de receptuur vanuit Coors om gezet moet worden naar onze eigen installaties, zodat we het bier vol gens de gewenste specificaties kun nen leveren. In vergelijking met de 'Niet zomaar een biertje erbij!' Brand-receptuur kent Coors andere ingrediënten en processen. Samen met technologen Helen Isherwood en Clara Wagtendonk is dat proces volledig in beeld gebracht." Ietsje meer of ietsje minder Een complexiteit was de suikerdose ring. We zijn daarom direct gestart met de bouw van een nieuwe sui- kerdoseringsinstallatie. Deze zorgt ervoor dat de juiste hoeveelheid suiker in de kookketel terechtkomt. Totdat die doseringsinstallatie er was, moesten onze brouwers heel veel handmatig doen." Inderdaad hebben de brouwers veel werk gehad aan de finetuning, zowel met de suikerdosering als met de gist. Eén van de brouwers is Roger Habets, broer van technoloog Rob. Roger: "We moesten ook aan de slag met een nieuwe gistsoort. Je weet vooraf nooit 100% hoe gisten gaan reageren. Het gist hebben we in ons eigen lab helemaal zelf opgekweekt, zeg maar van een speldenknopje tot een gistreincultuur van zo'n 3.000 kg. Vervolgens zijn we proefbrouw- sels gaan maken. De eerste proef- brouwsels kwamen meteen aardig in de buurt. We hadden een 7, maar we wilden natuurlijk een 10. Het is een kwestie van links en rechts wat kleine oneffenheden gladstrijken, blijven sleutelen." Nog een hele weg te gaan Als de uitdagingen rondom recep tuur en gist bedwongen zijn, is er nog een hele weg te gaan. Roger: "We zijn hier gewend om 'sterk' te brouwen, high gravity wordt dat ook wel genoemd. Maar voor Coors moeten we dat uiteraard verdun nen naar Light. Daarvoor moesten we een nieuwe blending installatie ontwikkelen en ook een nieuwe waterontgassingsinstallatie, waar voor we veel met Group Supply Chain hebben samengewerkt." Rob: "Maar goed, uiteindelijk is er dan bier dat gereed is om af te vullen. Qua verpakking hebben we te maken met drie varianten: de retourfles, de eenmalige fles en het blikje. Ook daar dus volop aan passingen: andere flesjes, de gehele verpakkingslijn aanpassen, en orga niseren dat er nieuwe etiketten én kroonkurken komen. Productiema nager Jochen van Es en zijn collega's hebben daar enorm knap werk ver richt. Tot slot de distributie. Hier in Wijlre vullen we de retourfles af, de eenmalige fles wordt in 's-Hertogen bosch afgevuld, de blikjes bij DIS Sit- tard. Onze planner Wil Kicken heeft in korte tijd een logistiek systeem opgezet, zodat alles keurig op tijd in tankwagens wordt afgeleverd, dat er een nieuwe accijnsgoederenplaats kwam én dat er nieuwe WMS-maga- zijnsoftware is geïmplementeerd." Klanten merken geen verschil In januari kon er voor het eerst 'Limburgs' Coors bier geleverd wor den; nog geen drie maanden na de start van het project. Al met al is de hele operatie fantastisch geslaagd. Maar..., smaakt het nieuwe biertje ook? Roger: "Inderdaad, the proof of the beer is in the drinking. Volgens mij smaakt 'onze' Coors Light zoals die moet smaken. De markt heeft totaal niet gemerkt dat er nu een andere brouwerij in het spel is." Peter van Besouw, manager van Brand Bierbrouwerij: "Volgens mij is dat ook het grootste compliment dat je onze mensen kunt maken. Onze opdrachtgever Heineken Ierland is zeer tevreden. Coors is hier komen auditen. Men was buitengewoon gecharmeerd van onze brouwerij. Het spreekt voor zich dat we met zijn allen een behoorlijk feestje hebben gebouwd." Het is nu half augustus en de zomer hebben we blijkbaar afgelopen april al gehad, ledereen is met een 'last minute' Nederland uitgevlucht! Maar het is niet allemaal kommer en kwel. Met HNS hebben we er het eerste halfjaar op zitten. Op veel plaatsen is er hard gewerkt aan ideeën uit de plannen van vorig jaar. Vele waren succesvol en aan een aantal wordt nog hard gewerkt. Tegelijkertijd is er veel tijd in gestoken om HNS ook in ae komende jaren te verbeteren. Onlangs kregen we van de Raad van Bestuur toestemming voor twee grote investeringen: we mogen colonne 8 in Zoeterwoude bouwen en een groot nieuw logistiek centrum in 's-Hertogenbosch. Colonne 8 is niet alleen goed voor de export naar de Verenigde Staten, maar gaat ons ook de flexibiliteit geven om veei andere markten optimaal te kunnen bedienen. Denk bijvoorbeeld aan Zuid-Afrika. Het logistieke centrum was ook heel hard nodig. Momenteel is de opslag van ons materiaal en gereed product in 's-Hertogenbosch over meer dan acht verschillende locaties verdeeld. Je hoeft geen Einstein te heten om te begrijpen dat dat niet handig is! Bovengenoemde investeringen laten zien dat de kreet 'strategische brouwerij' geer. loze is. Heineken is bereid om grote bedragen in ons te steken! Ook wordt er hard gewerkt aan de verdere uitrol van automatisering en me chanisering bij Customer Service Logistics. Het project dat wellicht het beste de nieuwe cultuur bij HNS aangeeft is: 'Samen op 1'. Twee weken geleden was de eerste bouwvergadering om alle HNS-afdelingen in het kantoorgebouw in Zoeterwoude op één etage onder te brengen. Nu al staan de verhuisdozen in de gangen en direct na de bouwvak wordt met de verbouwing begonnen. Mooier kun je 'speed of execution' niet laten zien. Nog belangrijker is dat HNS steeds meer één gezicht krijgt. De volgende column komt dan ook van Peter van Besouw van Brand. We gaan samen voor goud! Fred Holvast OP DE FOTO (VAN RECHTS NAAR LINKS): PIET TIESSENS, ALEX KLAVER. ANDY STUIVER, PIERRE ZAUNBRECHER, EEF STIEKEMA. NIET OP DE FOTO: JOS KWAKS EN FRANCOIS VAN KRONENBURG vervolg van pagina 1 EDWIN MOLIN BIJ DE WATERONTGASSINGSINSTALLATIE AUGUSTUS 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 2