0
olumn
l.OOO8
pendelrit
Tapvaten
TOPPER
TPM DE BASISPRINCIPES
Deel 1: Basiscondities
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
BROUWERIJ ZGETERWOUDE
LIGT OP KOERS
Godfried Meijer
Op 6 juli om 13.00 uur is de i.oooe
pendelrit met Tapvaten van de brou
werij Zoeterwoude naar loods Hartog
Bikker in Zoeterwoude gereden.
ZOETERWOUDE. Vanaf december 2006 is besloten
om Tapvaten extern op te slaan omdat de aanwezige
opslagcapaciteit op de brouwerij niet voldoende was.
Deze ingrijpende operatie is nodig om de levering
van Tapvaten naar onze klanten te garanderen, zoals
we dat ook voor andere producten doen. Op dit mo
ment staan er wekelijks zo'n 3.300 pallets opgesla
gen, die bijzonder accuraat worden behandeld door
Hartog Bikker. Sinds vorige week wordt een aantal
conventionele klantritten direct beladen bij H&B.
Cees Oppelaar, Pieter van Kooten
CS&L Zoeterwoude
In de brouwerijen werken tientallen TPM-
verbeterteams aan het verbeteren van het
productieproces. In deze rubriek zetten
we een verbeterteam in het zonnetje dat
uitzonderlijke resultaten heeft behaald.
ZOETERWOUDE. Op colonne 7 in
Zoeterwoude bereikten Rob van der
Bor (colonnetechnicus), Bert Rietveld
(operator), Joost Steven (operator),
Pascal de Bruin (operator), Peter
Zandvliet (TPM Office), Mare
Winthagen (teamleider), Marcel de
Leeuw (unitcontroller) en Rogier van
der Tas (vakbekwaam monteur) met
hun verbeterteam 'Focussed Improve
ment OrderwisseT een halvering van
het wekelijkse aantal verliesminuten
op orderwissels voor de inpakker.
Welke resultaten heeft jullie
verbeterteam behaald?
"Het verschil tussen een run draaien
voor Mexico en een run voor Amerika
is soms alleen een nieuw rugetiket.
Maar daarvoor moet wel een order
wissel plaatsvinden. Ons verbeter
team begon op 1 februari van dit
jaar te werken aan de verliezen
tijdens die orderwissels. Als we in het
verleden een order van bijvoorbeeld
10.000 dozen moesten draaien en er
stonden gescheurde dozen of dozen
met kapotte flessen op de baan, haal
den we die eraf. Vervolgens draaiden
we eerst leeg, telden we de 'foute
dozen' en draaiden we in een extra
run wat we tekort kwamen. Dat kostte
heel veel tijd. We hebben nu een tel
ler geplaatst op het touchscreen van
de inpakker. Steeds als we een 'foute
doos' van de lijn halen en weggooien,
toetsen we een knop in, zodat de tel
ler op één doos meer komt te staan.
Op die manier draait de lijn maar
één keer en hoeven we er geen run
achteraan te draaien. Ons hoofddoel
was het verbeteren van de OPI en dat
was ook ons uiteindelijke resultaat:
90 minuten verlies per week brach
ten we terug tot 45 minuten. Deze
halvering van de verliezen levert
ongeveer 58.500,= per jaar op."
Wat hebben jullie geleerd door
de methodiek toe te passen?
"Door het werken aan de verliezen
werd duidelijk dat de werkinstructies
in de loop der jaren behoorlijk waren
verwaterd. Watje precies tijdens
een orderwissel moet doen, was niet
meer zo duidelijk. Die werkinstruc
ties hebben we aangepast en opge
poetst. De medewerkers werden van
de nieuwe instructies op de hoogte
gebracht met een trainingsvideo.
Het leek een nieuwe werkwijze, maar
eigenlijk waren het afspraken die
in het verleden al waren gemaakt.
De afspraken terugbrengen in de
basisconditie bleek dus heel belang
rijk te zijn. En natuurlijk moet je er
aandacht aan blijven geven. Doe je
dat niet, dan komt de focus
op andere dingen te liggen."
Wat is de volgende stap?
"We zijn heel tevreden over het
resultaat van dit verbeterteam en
willen het verder uitbreiden naar
verpakkingswissels. Ook dit proces
kan volgens ons efficiënter. Momen
teel eist de overgang van drie- naar
vijfploegen veel aandacht op. We
denken dat we eind 2007 weer een
verbeterteam kunnen opstarten."
'Basiscondities herstellen voordat we gaan verbeteren'. Wat bedoelen we
daar eigenlijk mee? Binnen TPM kennen we een aantal algemene begrippen,
waaronder 'basisconditie'. In dit artikel leggen we uit wat het betekent en
wat TPM ermee voor ogen heeft.
Basiscondities zijn alle afspraken die we met elkaar
maken rondom een proces. Hierbij richten we ons op
de vier M's (Mens, Machine, Methode en Materiaal) van
dat proces. Het kennen en eventueel herstellen van
basiscondities voordat we gaan verbeteren, is een van
de belangrijke TPM-principes. Je zorgt dus eerst voor
een stabiel proces voordatje gaat verbeteren!
Een voorbeeld
Bij autorijden kunnen we onder andere de volgende
basiscondities beschrijven:
Mens: - de bestuurder moet een geldig rijbewijs
hebben
- de bestuurder mag niet gedronken hebben
Machine: - de auto is APK-gekeurd
- het oliepeil is goed
Materiaal: - de juiste brandstof wordt gebruikt
Methode: - het onderhoud wordt uitgevoerd volgens
de voorschriften
- de auto wordt gebruikt binnen de grenzen
van wat hij kan (geen grote caravan versle
pen met een Mini)
Eigenlijk kan iedereen de basiscondities van zijn of haar
proces benoemen. Of het nu gaat om het productiepro
ces van het afvullen van flessen met bier, het plannen
van de productie van de volgende week, of het beheren
van de salarisadministratie. Binnen de TPM-aanpak is
de eerste vraag altijd: Wat is het probleem en hoe groot
is het? Met andere woorden: weten we precies waar we
naar kijken en heeft het aanpakken van dit probleem pri
oriteit? De tweede vraag is altijd: Zijn de basiscondities
rondom dit proces duidelijk en worden ze gehandhaafd?
Van wezenlijk belang
TPM gaat uit van het principe dat voordat we gaan
nadenken over verbeteringen, eerst de basiscondi
ties hersteld moeten worden. De praktijk leert dat het
niet voldoen aan basiscondities in 50% van de geval
len de oorzaak is van de problemen. Het herstellen en
handhaven van de basiscondities is daarom essentieel.
Discipline en kwaliteitsgerichtheid zijn hierbij belang
rijke elementen. Als het proces is gestabiliseerd, omdat
iedereen de basiscondities (standaarden, werkafspraken,
onderhoudsplan, et cetera) kent en naleeft, kan het ver
beteren beginnen. Veelal zien we dat oplossingen van het
(resterende) probleem vervolgens weer verwerkt kunnen
worden in nieuwe werkafspraken en standaarden en dus
het verder optimaliseren van de basiscondities.
Kortom, het voldoen aan de afspraken die we met
elkaar hebben gemaakt, het handhaven van basis
condities, is de sleutel tot succes.
Pons Jacobs
TPM Manager Zoeterwoude
c
De eerste helft van 2007 is alweer voorbij. De stijgende
lijn van de OPI's en de productiviteitsverhoging zet
nog steeds door. Regelmatig werden de records op de
afvuliijnen scherper gesteid; een uitstekend signaal dat
er nog hogere OPI's mogelijk zijn.
Ook hebben we op een aantal lijnen moeten over
werken om onze productie-opdracht uit te voeren.
De productie van Amstel voor Zuid-Afrika, de intro
ductie van 'sleek-can' (het nieuwe blik voor Heineken
Premium Light) en Tapvat op colonne 41 en 42. En dat
alles naast de 'gewone' productie; het heeft de nodige
inspanningen gekost.
Bij onze TPM-audit van juni jongstleden liepen we iets
achter op onze koers. Met een versnelling in de tweede
helft van het jaar lopen we deze kleine achterstand
zeker weer in. Door op deze TPM-manier te blijven wer
ken, zullen we binnen twee jaar de referentiebrouwerij
zijn.
Vorige week is de investeringsaanvraag van colonne
8 goedgekeurd. Dat betekent nieuwe capaciteitsuit
breiding voor eind 2008, waardoor we weer in rustiger
vaarwater terechtkomen!
ledereen bedankt voor zijn
of haar bijdrage hieraan.
De volgende column komt
van Fred Holvast. Hierbij
wens ik jullie allemaal een
fijne zomervakantie toe!
WALTHER DE BRUIJN
(FOTO) EN EWALD
LINGERS ZIJN ONZE
VASTE UITZEND
KRACHTEN DIE DE
GOEDERENSTROOM
IN TWEEPLOEGEN
DIENST AFHANDELEN
Gaen foto Rob van da Bor Colonne Technicus
ascal de Bruijn Operator
tarcel de Leeuw Unit Controller
Bert Rietveld Operator
Joost Steven Operator
Schaduw Trekker
Schaduw actielijst bijhouden
r van der Tas Vakbekwaam Montaur W
Mare Wlnthagen Teamleider
r Zandvliet TPM Facilitator
Teambord bijhouden
SchaduwTeambord bijhouden
Trekker
Actielijst bijhouden
Filmen
Schaduw data venwerking
Facilitator
Schaduw Trekker
Schaduw actielijst bijhouden
SUR-TEAM DOZENSTRAAT COLONNE 7
AUGUSTUS 2007