0 olumn l.OOO8 pendelrit Tapvaten TOPPER TPM DE BASISPRINCIPES Deel 1: Basiscondities HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS BROUWERIJ ZGETERWOUDE LIGT OP KOERS Godfried Meijer Op 6 juli om 13.00 uur is de i.oooe pendelrit met Tapvaten van de brou werij Zoeterwoude naar loods Hartog Bikker in Zoeterwoude gereden. ZOETERWOUDE. Vanaf december 2006 is besloten om Tapvaten extern op te slaan omdat de aanwezige opslagcapaciteit op de brouwerij niet voldoende was. Deze ingrijpende operatie is nodig om de levering van Tapvaten naar onze klanten te garanderen, zoals we dat ook voor andere producten doen. Op dit mo ment staan er wekelijks zo'n 3.300 pallets opgesla gen, die bijzonder accuraat worden behandeld door Hartog Bikker. Sinds vorige week wordt een aantal conventionele klantritten direct beladen bij H&B. Cees Oppelaar, Pieter van Kooten CS&L Zoeterwoude In de brouwerijen werken tientallen TPM- verbeterteams aan het verbeteren van het productieproces. In deze rubriek zetten we een verbeterteam in het zonnetje dat uitzonderlijke resultaten heeft behaald. ZOETERWOUDE. Op colonne 7 in Zoeterwoude bereikten Rob van der Bor (colonnetechnicus), Bert Rietveld (operator), Joost Steven (operator), Pascal de Bruin (operator), Peter Zandvliet (TPM Office), Mare Winthagen (teamleider), Marcel de Leeuw (unitcontroller) en Rogier van der Tas (vakbekwaam monteur) met hun verbeterteam 'Focussed Improve ment OrderwisseT een halvering van het wekelijkse aantal verliesminuten op orderwissels voor de inpakker. Welke resultaten heeft jullie verbeterteam behaald? "Het verschil tussen een run draaien voor Mexico en een run voor Amerika is soms alleen een nieuw rugetiket. Maar daarvoor moet wel een order wissel plaatsvinden. Ons verbeter team begon op 1 februari van dit jaar te werken aan de verliezen tijdens die orderwissels. Als we in het verleden een order van bijvoorbeeld 10.000 dozen moesten draaien en er stonden gescheurde dozen of dozen met kapotte flessen op de baan, haal den we die eraf. Vervolgens draaiden we eerst leeg, telden we de 'foute dozen' en draaiden we in een extra run wat we tekort kwamen. Dat kostte heel veel tijd. We hebben nu een tel ler geplaatst op het touchscreen van de inpakker. Steeds als we een 'foute doos' van de lijn halen en weggooien, toetsen we een knop in, zodat de tel ler op één doos meer komt te staan. Op die manier draait de lijn maar één keer en hoeven we er geen run achteraan te draaien. Ons hoofddoel was het verbeteren van de OPI en dat was ook ons uiteindelijke resultaat: 90 minuten verlies per week brach ten we terug tot 45 minuten. Deze halvering van de verliezen levert ongeveer 58.500,= per jaar op." Wat hebben jullie geleerd door de methodiek toe te passen? "Door het werken aan de verliezen werd duidelijk dat de werkinstructies in de loop der jaren behoorlijk waren verwaterd. Watje precies tijdens een orderwissel moet doen, was niet meer zo duidelijk. Die werkinstruc ties hebben we aangepast en opge poetst. De medewerkers werden van de nieuwe instructies op de hoogte gebracht met een trainingsvideo. Het leek een nieuwe werkwijze, maar eigenlijk waren het afspraken die in het verleden al waren gemaakt. De afspraken terugbrengen in de basisconditie bleek dus heel belang rijk te zijn. En natuurlijk moet je er aandacht aan blijven geven. Doe je dat niet, dan komt de focus op andere dingen te liggen." Wat is de volgende stap? "We zijn heel tevreden over het resultaat van dit verbeterteam en willen het verder uitbreiden naar verpakkingswissels. Ook dit proces kan volgens ons efficiënter. Momen teel eist de overgang van drie- naar vijfploegen veel aandacht op. We denken dat we eind 2007 weer een verbeterteam kunnen opstarten." 'Basiscondities herstellen voordat we gaan verbeteren'. Wat bedoelen we daar eigenlijk mee? Binnen TPM kennen we een aantal algemene begrippen, waaronder 'basisconditie'. In dit artikel leggen we uit wat het betekent en wat TPM ermee voor ogen heeft. Basiscondities zijn alle afspraken die we met elkaar maken rondom een proces. Hierbij richten we ons op de vier M's (Mens, Machine, Methode en Materiaal) van dat proces. Het kennen en eventueel herstellen van basiscondities voordat we gaan verbeteren, is een van de belangrijke TPM-principes. Je zorgt dus eerst voor een stabiel proces voordatje gaat verbeteren! Een voorbeeld Bij autorijden kunnen we onder andere de volgende basiscondities beschrijven: Mens: - de bestuurder moet een geldig rijbewijs hebben - de bestuurder mag niet gedronken hebben Machine: - de auto is APK-gekeurd - het oliepeil is goed Materiaal: - de juiste brandstof wordt gebruikt Methode: - het onderhoud wordt uitgevoerd volgens de voorschriften - de auto wordt gebruikt binnen de grenzen van wat hij kan (geen grote caravan versle pen met een Mini) Eigenlijk kan iedereen de basiscondities van zijn of haar proces benoemen. Of het nu gaat om het productiepro ces van het afvullen van flessen met bier, het plannen van de productie van de volgende week, of het beheren van de salarisadministratie. Binnen de TPM-aanpak is de eerste vraag altijd: Wat is het probleem en hoe groot is het? Met andere woorden: weten we precies waar we naar kijken en heeft het aanpakken van dit probleem pri oriteit? De tweede vraag is altijd: Zijn de basiscondities rondom dit proces duidelijk en worden ze gehandhaafd? Van wezenlijk belang TPM gaat uit van het principe dat voordat we gaan nadenken over verbeteringen, eerst de basiscondi ties hersteld moeten worden. De praktijk leert dat het niet voldoen aan basiscondities in 50% van de geval len de oorzaak is van de problemen. Het herstellen en handhaven van de basiscondities is daarom essentieel. Discipline en kwaliteitsgerichtheid zijn hierbij belang rijke elementen. Als het proces is gestabiliseerd, omdat iedereen de basiscondities (standaarden, werkafspraken, onderhoudsplan, et cetera) kent en naleeft, kan het ver beteren beginnen. Veelal zien we dat oplossingen van het (resterende) probleem vervolgens weer verwerkt kunnen worden in nieuwe werkafspraken en standaarden en dus het verder optimaliseren van de basiscondities. Kortom, het voldoen aan de afspraken die we met elkaar hebben gemaakt, het handhaven van basis condities, is de sleutel tot succes. Pons Jacobs TPM Manager Zoeterwoude c De eerste helft van 2007 is alweer voorbij. De stijgende lijn van de OPI's en de productiviteitsverhoging zet nog steeds door. Regelmatig werden de records op de afvuliijnen scherper gesteid; een uitstekend signaal dat er nog hogere OPI's mogelijk zijn. Ook hebben we op een aantal lijnen moeten over werken om onze productie-opdracht uit te voeren. De productie van Amstel voor Zuid-Afrika, de intro ductie van 'sleek-can' (het nieuwe blik voor Heineken Premium Light) en Tapvat op colonne 41 en 42. En dat alles naast de 'gewone' productie; het heeft de nodige inspanningen gekost. Bij onze TPM-audit van juni jongstleden liepen we iets achter op onze koers. Met een versnelling in de tweede helft van het jaar lopen we deze kleine achterstand zeker weer in. Door op deze TPM-manier te blijven wer ken, zullen we binnen twee jaar de referentiebrouwerij zijn. Vorige week is de investeringsaanvraag van colonne 8 goedgekeurd. Dat betekent nieuwe capaciteitsuit breiding voor eind 2008, waardoor we weer in rustiger vaarwater terechtkomen! ledereen bedankt voor zijn of haar bijdrage hieraan. De volgende column komt van Fred Holvast. Hierbij wens ik jullie allemaal een fijne zomervakantie toe! WALTHER DE BRUIJN (FOTO) EN EWALD LINGERS ZIJN ONZE VASTE UITZEND KRACHTEN DIE DE GOEDERENSTROOM IN TWEEPLOEGEN DIENST AFHANDELEN Gaen foto Rob van da Bor Colonne Technicus ascal de Bruijn Operator tarcel de Leeuw Unit Controller Bert Rietveld Operator Joost Steven Operator Schaduw Trekker Schaduw actielijst bijhouden r van der Tas Vakbekwaam Montaur W Mare Wlnthagen Teamleider r Zandvliet TPM Facilitator Teambord bijhouden SchaduwTeambord bijhouden Trekker Actielijst bijhouden Filmen Schaduw data venwerking Facilitator Schaduw Trekker Schaduw actielijst bijhouden SUR-TEAM DOZENSTRAAT COLONNE 7 AUGUSTUS 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 2