0 Hoe we het gaan doen De Cijfers colofon MSTEL nemen - Brandhouse - lijkt haar taak meer dan aan te kunnen. een gevoelige klap moeten incasseren. Amstel is het populairste premium-bier en verantwoordelijk voor zo'n 70% van de premiumbiermarkt van SAB en 9% van de totale biermarkt. (Heineken heeft 2% van de totale markt in handen.) "Eerst raken wij, voor Joost mag weten hoeveel maanden, Amstel kwijt en als ik om Heineken vraag, krijg ik te horen dat de voorraad op is en dat niemand weet wanneer het weer te krijgen zal zijn. Ik wil gewoon een biertje drinken, maar het lijkt steeds moeilijker te worden iets te bestel len wat ik lekker vind en nog leverbaar is ook," aldus Summers. Cape Argus, 6 mei 2007 lager In juli 2004 introduceerde Heineken samen met Diageo en Namibia Breweries Limited de organisatie Brandhouse, een stra tegische joint-venture die de 3 ondernemingen de mogelijkheid biedt hun premium-merken op de concurrerende Zuid-Afrikaanse markt naar een hoger plan te tillen. Brandhouse brengt 8 premium biermerken op de markt, inclusief Heineken, Kilkenny, Guinness Draught, Tafel Lager, Windhoek Draught en Amstel Lager. Amstel Lager is gepositioneerd in het premiumsegment van de Zuid-Afrikaanse markt, dat in 200614 procent van de totale markt uitmaakte. Het premi umsegment groeide in dezelfde periode meer dan 20 procent. Amstel eist een aandeel van 8 procent van de totale markt voor zich op. SABMiller - de op één na grootste brouwer van de wereld gemeten naar volume - bezit een aandeel van 60 procent van alle ver kochte alcoholische dranken in Zuid-Afrika en 98 procent van de biermarkt. Als joint venture tussen Diageo, Heineken en Namibia Breweries begon het bedrijf drie jaar geleden met transacties in Zuid Afrika. De onderneming beschikt over een portefeuille van 41 internationale merken, waaronder Johnny Walker, Guinness en Windhoek Lager. "Aangezien de consumentenuitgaven in de nabije toekomst zullen blijven stijgen en de groeiende middenklasse in Zuid-Afrika meer uitgeeft aan alcoholische dranken en duurdere merken is Brandhouse met haar uitgebreide en met premium-merken gevulde portefeuille goed gepositioneerd voor een succesvolle toekomst", aldus de stichting. Cape Argus, 20 maart 2007 Ondanks haar wurggreep op de productie en de distributie van bier in Zuid-Afrika heeft SAB met het verlies van Amstel Ofschoon mainstream-biermerken zoals Carling Black Label, Castle Lager en Hansa Pilsener de bulk van de bierverkopen verzorgen, is de premiummarkt het snelst groeiende segment. Hoewel Amstel het meest populaire premi umbier is, is Castle Lite met een jaarlijkse groei van 50% op dit moment het snelst groeiende bier uit de SAB-stal. Castle Lager is een mainstream-bier, terwijl Castle Lite als premiumbier in de markt wordt gezet. Cape Times, 20 maart 2007 De bierdrinkers in Zuid-Afrika staat het schuim op de mond nu Amstel stopt met de lokale productie en het tekort aan Heine ken in het gehele land voelbaar is. "Dit is te gek voor woorden," zegt Craig Summers, die zichzelf als 'enthousiast bierdrinker' bestempelt. Vervolgens stuitte het projectteam op een probleem "dat ik in mijn dertigjarige erva ring in de brouwindustrie nog niet eerder was tegengekomen", zegt Ubbink: een com pleet tekort aan flessen. "Geen van de leve ranciers beschikte over extra glas. En nog steeds proberen we erachter te komen waar we meer flessen vandaan kunnen halen." Joop Knuist, Supply Chain Sourcing Manager voor de regio West-Europa, die eveneens vanaf de beginfase bij het project betrokken is, deelt zowel de opwinding als de ondernemersgeest. "Wij kregen vanuit Heineken Nederland Supply (HNS) de vraag voorgelegd of we op korte termijn aan Zuid- Afrika konden leveren," zegt Knuist. "Het ging om vier basis-verpakkingsconfigura ties: blikken van 34 cl en 44 cl en flessen 34 cl en 75 cl. Al spoedig werd duidelijk dat we de blikken wel konden produceren, maar dat de hoeveelheid te gering was. Voor de productie van de kleine fles hadden we geen capaciteit. Daarom zijn we gaan op zoek gegaan naar andere bronnen. Na we ken van spoedvergaderingen werden deze bronnen gevonden in Aosta in Italië voor de rest van de blikken en in Mons in Frankrijk voor de kleine flessen", zegt Knuist. "Aosta beschikt over een goede transportverbin ding met Genua, en Mons heeft een goede verbinding met Zeebrugge. Onze brouwerij in Zoeterwoude heeft een goede aansluiting met Rotterdam. En vanuit al deze havens vertrekken schepen naar Zuid-Afrika." "Dit is de eerste keer dat er binnen Heineken een pan-Europees project van deze omvang van start gaat" Joop Knuist Maar hier bleef het niet bij. "De levering van het extra bier dat nodig was voor de Zuid- Afrikaanse markt vergt enkele ingrijpende aanpassingen van de bottelapparatuur", zegt Matthew Wheatley, Brewery Manager in Mons. "Op dit moment zijn onze technici bezig met een wijziging van de layout van de lijn, zodat hierin een krimpfoliemachine kan worden geïntegreerd die wordt overgeplaatst vanuit onze PET-lijn," zegt Matthew. "Daarna moet de gehele lijn met het oog op de nieuwe fles van andere machines worden voorzien en de levertijden van de apparatuur zijn enorm krap. In de komende weken zal de brouwerij gonzen van activiteit." Een van de uitdagingen voor de brouwerij in Mons is de Zuid-Afrikaanse Amstel-fles, die een twist cap plus folie over de dop (staniol) heeft en daarmee verschilt van zijn Europese broertje. "Wij brengen al jaren geen staniol meer aan," zegt Matthew, "maar gelukkig hebben we nog wel de eti- ketteringapparatuur, die alleen maar hoeft te worden aangepast aan de 34cl fles." "Over een paar weken gonst de brouwerij van activiteit" Matthew Wheateley "Dit is de eerste keer dat er binnen Heine ken een pan-Europees project van deze om vang van start gaat", zegt Joop Knuist. "We hebben het er niet slecht afgebracht. We hebben zo flexibel mogelijk samengewerkt en dat heeft ons erg geholpen." Het eerste in Aosta gebrouwen blikbier is eind mei in Zuid-Afrika aangekomen. De zoektocht naar een geschikt terrein voor de nieuwe brouwerij in Zuid-Afrika gaat door. Het is duidelijk dat dit project zich in de beginfase bevindt. Houd deze nieuwsbrief in de gaten! Vanaf het begin is het project uitgevoerd op basis van wekelijkse bijeenkomsten met col lega's van het hoofdkantoor in Amsterdam en de drie Europese OpCo's in Frankrijk, Italië en Nederland. "We hebben rekening gehouden met alles wat in ons opkwam: de timing, de beschikbaarheid van flessen, de beschikbaarheid van hop, het soort etiket ten dat we nodig hadden en nog meer," vertelt Ubbink. Het nieuws dat Heineken voor het eerst direct de Zuid-Afrikaanse markt op gaat, zorgde onmiddellijk voor geroezemoes binnen de onderneming. Sinds dat moment heeft iedereen die bij het project betrok ken is het enorm druk - en dat is nog zacht uitgedrukt. "We stuiten nu op een probleem dat ik in mijn dertigjarige ervaring binnen de brouwindustrie nog niet eerder ben tegengekomen" Herman Ubbink "De hamvraag die zich direct voordeed, was hoe we de leveranties aan de Zuid- Afrikaanse markt zouden gaan verzorgen", zegt Herman Ubbink, Technical Director Supply CO voor Zuid-Afrika met als thuis basis Nederland. "We hebben twee priori teiten gesteld. De eerste was het opstarten van de reservecapaciteit in Aosta, Mons en Zoeterwoude voor de productie van Amstel voor Zuid-Afrika. De leveranties vanuit deze brouwerijen zijn nodig om de periode tot aan de opening van de nieuwe Greenfield- brouwerij te overbruggen. En daarnaast moesten we in Zuid-Afrika op zoek naar een perceel voor de bouw van een brouwerij." vervolg van pagina 7 JULI 2007 Dit is een uitgave van Heineken Nederland Supply REDACTIES ZOETERWOUDE Aad van der Meer, Loes Iedema, Hans Wesselingh, Lotte van Hoesel, Hafid Yazami, Jan van Kuijk en Rob Rosier, Edwin van Westrienen 'S-HERTOGENBOSCH Norbert Cappetti, Gerard Brockotter, Joop Donkers, Margreet van de Ven, Joost Broers, Ewald Smits, Jeroen de Jong, Sarah de Rijke REDACTIEADRES BK 3.31, Z/Wou. Telefoon: 06-16032340 redactie@heineken.nl PRODUCTIE EN REALISATIE Limona Tekst - Leiden Strooks - 's-Hertogenbosch vM-design - Delft Drukkerij Groen - Leiden

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 8