olumn TOPPER 4$ 6 Fietsclub na Zwitserland ook nog naar Ardennen 1 |T| HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS BIJNA 50 EN FIT -..V. JTI I A -w B m A —M In de brouwerijen werken tientallen TPM-verbeterteams aan het verbeteren van het productieproces. In deze rubriek zetten we een verbeterteam in het zonnetje dat uitzonderlijk resultaten heeft behaald. Op colonne 15 in 's-Hertogenbosch be reikten Niyazi Yurt, Tonnie Visser, Jos Grever, Theo van Tilburg, Karei Houthuijzen, Jan Kanters en Theo van der Steen met hun verbeterteam dat de ombouwtijd voor een kratwissel veel korter werd. 'S-HERTOGENBOSCH Welke resultaten heeft jullie team bereikt? "Ons team kreeg de opdracht cre atief na te denken over mogelijke alternatieven voor een investering voor een krattenbuffer. Deze buffer moest zorgen voor minder ombouw tijd voor een kratwissel. We hebben met zijn allen een aantal ideeën uitgewerkt waarmee het mogelijk werd om met een paar extra krat- tenbanen en wat extra handmatige handelingen, de ombouwtijd flink korter te maken. Vóór de installatie duurde een kratwissel 195 minuten, nu duurt die gemiddeld 85 minu ten. Een winst van 110 minuten per ombouw! Hiermee brachten we ook het OPI-verlies van colonne 15a (zie grafiek) ten gevolge van het ombou wen terug van gemiddeld 7% naar gemiddeld 3%. Een winst van 4%." Wat hebben jullie geleerd door de methodiek toe te passen? "Vooral datje met een team snel tot creatieve vondsten kunt komen en die ook nog kunt realiseren. Als team hebben we helemaal geen teambijeenkomsten gehad. Toch heeft iedereen uitgeblonken in creativiteit en resultaatgerichtheid. Ieder teamlid heeft de verantwoor delijkheid genomen zijn onderdeel goed en snel uit te voeren. Het resultaat is fantastisch en de inves tering van 40.000,00 is binnen zes weken terugverdiend. Het is mooi dat we de bedrijfsleiding daarvan hebben kunnen overtuigen." Wat is de volgende stap? "Dat is lastig te zeggen. Bovendien, we zijn hier al erg tevreden mee. Maar zoals altijd zal het wel weer verder gaan. Laten we ons maar eens aan een voorspelling wagen: ik denk dat we op termijn de ombouwtijd wel onder de 100 minuten krijgen." troduceerd en bij CS&L kreeg het mechani- seringsprogramma verder vorm. Allemaal inspanningen die niet zonder resultaat bleven. "Vanaf 2006 is er een duidelijke kentering te zien", aldus Wiggert. "Het volume steeg fors en de waarde van het aandeel Heineken nam toe. De Nederlandse biermarkt staat nog steeds onder druk, maar in de rest van de wereld gaat het uitstekend met de verkopen." Wiggert concludeert dan ook stellig: "We doen het goed. ■H u Eind 2006 zijn TPM-audits uitgevoerd bij alle brouwerijen in West-Europa; 's-Hertogenbosch en Zoeterwoude staan daarbij op een eerste en een tweede plaats. Ook in de beheersing van vaste kosten zijn we momenteel één van de koplopers. Op het gebied van productiviteit geldt Wijlre als referentie voor brouwerijen die minder dan 1 miljoen hectoliter bier produ ceren. Maar het kan beter. De snelheid van uitvoering moet verder omhoog en we willen meer mogelijkheden benutten. De brouwerij in Zoeterwoude heeft bijvoorbeeld de mogelijk heid om in de komende jaren de internationale referentie van de grote brouwerijen te worden. Daar gaan we voor!" De doelstellingen voor 2007 zijn ambitieus: met twee brouwerijen in de top 10 van de Quality Award staan, leidende OpCo zijn op het gebied van complexe innova ties, en 's-Hertogenbosch die als eerste brouwe rij een belangrijk Japans TPM-certificaat gaat halen. Wiggert: "Die doelen kunnen we alleen bereiken als we onze productiviteit verhogen, de kwaliteit verbeteren met First Time Right, met TPM verliezen blijven bestrijden en als onze brouwerijen op een uniforme manier werken." Slimmer werken en sneller schakelen "Want, laten we eerlijk zijn, onze concurrenten zitten ook niet stil. Het is noodzakelijk dat we scherp te blijven. De biermarkt in het noorden van West-Europa stagneert en de kansen liggen dus vooral in het zuiden." Wiggert onderstreept het feit dat Heineken wereldwijd een leider wil zijn: een trotse, onafhankelijke en doelmatige brouwer. "Een verdere inhaalslag is dan ook nodig. Om dit te bereiken, gaan we bijvoorbeeld een brouwerij bouwen in Zuid-Afrika. Dit is een joint-venture tussen Heineken, Diageo en Namibia BreweriesWe nemen de verkoop en distributie van Amstel voor onze rekening en hopen zo voordeel te behalen. Tot de opening van deze brouwerij neemt onder andere HNS de productie voor Zuid-Afrika voor zijn rekening." "Maar uitdagingen blijven er", laat Wiggert de aanwezigen weten. "Veel harder kunnen we niet werken, maar wel slimmer. We hebben momenteel te maken met de nodige risico's. De beschikbaarheid van materiaal bijvoorbeeld, de beheersing van onze onderhoudskosten en vertraging van projecten. We hebben nog veel te doen. Het is daarbij de kunst om mensen in de organisatie zodanig te mobiliseren dat we met zijn allen dezelfde kant op gaan." Een van de aanwezigen vraagt zich af of het management zich ervan bewust is dat we niet harder kunnen lopen dan het huidige tempo? Wiggert kan die vraag zeker plaatsen: "We beseffen dondersgoed dat we veel van jullie vragen. Maar we moeten beseffen dat de markt vraagt om blijvende ontwikkeling en aanpassing. Laten we dat dus met zijn allen proberen waar te maken." BH Heel snel na Zwitserland zijn we met de fiets club ook nog gaan fietsen in de Ardennen. Deze trip was al geboekt voordat de Zwitserland-tour aan de orde kwam. ZOETERWOUDE Er fietsten ook mannen mee die niet naar Zwitserland waren geweest. We gingen vrijdagmorgen 15 juni met tien man weg. Wij hadden weer een onderkomen in de plaats Trois-Pont geboekt, omdat dat een heel mooi punt is om tour tochten te houden. Samen met Mehmet Kivrakdal hadden we een GPS-route uitgezet en dat is heel goed bevallen. Het was een heel gezellig weekend! Deze uitspraak slaat niet op mijzelf maar op de brouwerij 's-Hertogenbosch. Volgend jaar bestaan we 50 jaar. Uiteraard gaan we dit op gepaste wijze vieren, maar dat horen Jullie nog. 'Fit' wil zeggen dat de brouwerij in een goede gezondheids conditie verkeert. In die conditie hebben we wel aardig wat trainingsarbeid gestoken, onder meer in de vorm van vele efficiency-investeringcn (kelders, brouwhuis) en het speciale trainingsprogramma 'Fit2Fight'. Doel hiervan is om compe titief te zijn op het gebied van vaste kosten. Alle Heineken- brouwerijen doen er aan mee. Uit die competitie blijkt dat 's Hertogenbosch, Zoeterwoude én Wijlre zo fit zijn, dat ze die competitie op de markt aankunnen. Wij zijn er klaar voor! Klaar om het doel te bereiken dat Wiggert in de vorige editie al omschreef: HNS v/il een leidende en doelmatige brouwer zijn. Fit zijn op 50-jarige leeftijd is één, fit blijven is de uitdaging voor de komende jaren. In 's-Hertogenbosch brouwen we op het ogenblik het maximaal mogelijke volume; we zitten zo gezegd vol. We kunnen onze prestaties niet verbeteren door méér productie, maar wel door slimmer en nog efficiënter te werken. Alleen dat zal ons 'fit' houden wat betreft de conditie op kosten- én kwaliteitsgebied. De methode van training kennen we allemaal: TPM. TPM houdt ons fit, dat is wel gebleken in de afgelopen jaren. Wat we ook hebben geleerd is dat er altijd mogelijkheden zijn ons verder te verbeteren. De Engelsen hebben hier een mooie uitspraak voor: 'the biggest room is the room for improvement!', ofwel: het kan altijd beter. Kortom, een fitte Abraham is in zicht en hij wil er alles aan doen jg» om te zorgen dat dit zo blijft A tot in de verre toekomst. 'Samen voor goud'gaan zal het motto zijn. Veel leesplezier! Paul Bleijs 1 Sl* Tekenqebted I ft li i JJelnekertj 9 8 8 8 —•—omstellen -4 weeks Omstellen Plan VLNR: THEO VAN TILBURG, THEO VAN DER STEEN, JOS GREVER, KAREL HOUTHUIJZEN, JAN KANTERS, NIYAZI YURT, TONNIE VISSER vervolg van pagina 1 Aad van der Meer STAAND VLNR: BERTUS DE FUIJK, ERIK VERVAET EN PIET VAN DER PLAS. HURKEND VLNR: TON HOOGEVEEN, REIJER VAN DER MEENT, MARK HENGSDIJK, BAS BENNIS, JAN VAN DER MEER EN AAD VAN DER MEER. NIET OP DE FOTO: MEHMET KIVRAKDAL JULI 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 2