olumn
's-Hertogenbosch introduceert
TPM Safetv-pilaar
TOPPER
Q HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
EERSTE NUMMER HNS NIEUWS
VAN DE PERS
HM
I
leder incident is er één teveel. Veiligheid op de werkplek begint bij jezelf, met
discipline, met goed je ogen en oren de kost geven en bij het juist inschatten
van de risico's". Met deze woorden verrichtten Paul Bleijs en zijn projectteam
in mei de introductie van de Safety (Veiligheid)-pilaar.
'S-HERTOGENBOSCH. Het projectteam sprak de
mensen van de ochtend-, middag- en avondploegen
persoonlijk aan om hen te informeren over het doel
van de Safety-pilaar. Ze deden dat op een ludieke wijze,
maar uiteraard ook met een serieuze boodschap:
"Er zijn teveel incidenten, dat kan ook jou gebeuren.
Wij willen datje fluitend naar je werk gaat en ook
fluitend weer naar huis!". Als er zoveel aandacht is
voor veiligheid, betekent dat dan dat de situatie op
de brouwerij onveilig is? Paul Bleijs: "Vergeleken met
andere brouwerijen doen we het goed. Maar toch, in
2006 hadden we 121 incidenten, in 13 gevallen leidde
dat tot verzuim, een enkele keer hield een medewerker
er blijvend letsel aan over. Als projectteam hebben we
goed gekeken naar deze incidenten. Onze conclusie is
heel eenvoudig. Voor nagenoeg alle incidenten geldt
'het was niet nodig, het had niet hoeven te gebeuren
als betrokkenen de risico's vooraf beter had ingeschat'.
Onze doelstelling hebben we daarom zeer scherp
gesteld op 0 ongevallen met verzuim."
Veiligheid zichtbaar maken
Kern van de aanpak van het projectteam is om veilig
heid als thema zichtbaar te maken. Bij de hoofdingang
en bij de kantine hangen grote posters met daarboven
een groen licht én een zwaailicht. Staat het licht op
groen, dan heeft er de afgelopen 24 uur geen ongeval
plaatsgehad en is het veilig. Was er sprake van een
ongeval met verzuim, dan brandt de rode lamp en gaat
ook het zwaailicht meteen aan voor een periode van
24 uur. Paul Bleijs: "Iedereen ziet aan het zwaailicht
meteen dat er een ongeval met verzuim heeft plaats-
gevonden. We hebben alle medewerkers gevraagd
alerl te zijn op onveilige situaties. Het mooie was dat al
tijdens onze aftrap medewerkers meteen met concrete
voorbeelden kwamen. Dat gaf ons weer de kans om
snel tot actie over te gaan! Veiligheid moet elke dag
weer 'top of mind' zijn. Het groene licht bij de hoofdin
gang moet medewerkers hier even op attenderen, al
is het maar voor enkele seconden. Noem dit maar het
vrijdag de 13e effect. Vrijdag de 13e is de veiligste dag
van het jaar! Iedereen denkt die dag: vandaag voor
zichtig doen. Dit werkt als we de resultaten zien. Groen
licht betekent: geen ongeval geweest, dus houden zo.
Dit moet eraan bijdragen dat we elke dag een moment
stil staan bij veiligheid."
Rob Robbers: "Het projectteam
startte al in september 2006 met
de werkzaamheden. In het team
waren de afdelingen Supply De
velopment Support, Customer
Service Logistics, Heineken
Purchasing Nederland, Finance
en Verpakken 's-Hertogenbosch
vertegenwoordigd. SD&S werd
overigens driejaar geleden al
betrokken in het traject met
HBS om alle verpakkingspeci-
fieke zaken van de BeerTender
te leren. Daarvoor volgden ze
opleidingen bij verschillende
toeleveranciers van onderdelen.
Samen met medewerkers uit
de brouwerij werden wekelijks
kwaliteitscontroles gedaan om
de leveranciers op een goed
kwaliteitsniveau te krijgen. Majo
van Ravenstein, verpakkings
pecialist, heeft er veel tijd aan
besteed: iedere week één dag
voor een periode van driejaar!
Er werden nieuwe technieken
gebruikt, waarvan de effecten
op de afvullijn niet van tevoren
bekend waren. Er is dan ook
heel veel getest op de lijn. Het
projectteam kreeg de taak om
alle operationele processen en
activiteiten in kaart te brengen,
de verantwoordelijkheden te
definiëren en ze uiteindelijk bij
de betreffende afdelingen te
borgen. De overdracht is uniek,
omdat er voor het eerst een
product van HBS vanuit een
R&D-omgeving naar de regulie
re business overgaat. Er volgen
er vast nog meer."
In de brouwerijen werken tientallen TPM-
verbeterteams aan het verbeteren van het
productieproces. In deze nieuwe rubriek zet
ten we een verbeterteam in het zonnetje dat
uitzonderlijke resultaten heeft behaald. Op
colonne 6 in Zoeterwoude bereikten Cock van
der Lans, Björn Blok, Peter Zandvliet, Remco
Dreef en Ton de Vos met hun verbeterteam
een halvering van het aantal korte stops op
de vulmachine.
Zoeterwoude
Welke resultaten heeft
jullie verbeterteam bereikt?
Er waren veel korte stops op de lijn door
omgevallen en beschadigde bussen en
het vastlopen van deksels. Per week zo'n
220 minuten storing. Daarvan hebben we
de oorzaken onderzocht; onder andere
met de methode 5x Waarom. De oorzaak
zat 'm in het feit dat we jarenlang één
bussoort hebben gedraaid. Inmiddels
zijn er drie verschillende keg-bussen bij
gekomen en de 'slanke' bus van Heineken
Premium Light. Daar waren de lijnen niet
voor uitgelegd. De onderdelen waren
niet goed instelbaar en regelbaar en
de banen waren niet vlak. We hebben
de machine teruggebracht naar de
basiscondities en kunnen hem nu beter
afstellen. We hebben het aantal sto
ringsminuten naar 65 minuten per week
teruggebracht en daarmee het aantal
korte stops gehalveerd. We zitten daar
mee onder onze doelstelling. Daarnaast
is het voor ons als operators natuurlijk
veel prettiger werken als je niet steeds
onder de lijnen door hoeft te kruipen om
een storing op te lossen.
Wat hebben jullie geleerd door
de methodiek toe te passen?
Op problemen met de lijn kun je het
beste ervaringsdeskundigen zetten, dus
mensen die ervaring hebben op de lijn
of met de machines. De methodes die ze
bij TPM hanteren, zoals 5x Waarom, zijn
heel handig. Van tevoren lachje er een
beetje om en denk je: wat een gezeur.
Maar als je het serieus aanpakt met
mensen die de lijn kennen, bereik je
veel. Als je dieper op de problemen in
gaat, blijken er vaak andere problemen
achter te zitten. Door 5x Waarom toe te
passen, kwamen we daarachter.
We hoorden dat jullie stonden
te trappelen om het volgende
verbeterteam op te starten?
We werkten met enthousiaste mensen
die interesse hadden in de problema
tiek en er extra tijd in wilden steken.
Daarom was het resultaat denken wij
ook boven verwachting en was het leuk
om eraan mee te werken. We willen
graag een nieuwe opdracht doen, maar
door de ombouwwerkzaamheden op de
lijn is het nu hollen of stilstaan. We zijn
ook naar een vijfploegendienst gegaan,
waardoor de ploegen zijn opgedeeld.
We hebben nu dus even geen tijd!
ik mag het eerste HNS Nieuws bij jullie introduceren. Daar ben
ik best trots op, want het is weer een stap op weg naar samen
dezelfde dingen doen. Met dit blad leren wij elkaar beter kennen
en kunnen wij nog meer van elkaar leren.
Gezamenlijk werken wij voor veel klanten, nationaal en interna
tionaal. Zij kenner, onze organisatie als één HNS. Wij leveren hen
de producten die zij uiteindelijk op de markt brengen. Dat moet
steeds sneller en de introductie van het ene kansrijke, nieuwe pro
duct is nog niet klaar, of de volgende komt er aan. Daar staan wij
voor. Wij werken aan hetzelfde doel: een trotse, leidende en zeer
doelmatige brouwer zijn. Wij doen dat door volumegroei, verbete
ring van OPl's, FTR's en productiviteit, en verlaging van de kosten.
HNS Nieuws laat zieri wie de mensen achter de successen zijn.
Wij gaan het lokale nieuws niet uit de weg, integendeel. Je wilt
Wéten wat er in jouw naaste omgeving gebeurt. Daar blijft HNS
Nieuws het vertrouwde medium voor. Naast onze twee grootste
locaties krijgen nu alle andere gebieden van HNS ook de aan
dacht die zij verdienen.
i de komende HNS-roadshows op 27 juni zal ik laten zien hoe
v e hebben gepresteerd en of we nog op koers liggen. Ik kan nu
verklappen dat we in 2006 onze nieuwe bazen van de regio
West-Europa in positieve zin verrast hebben. De wijde wereld van
Heineken zal eveneens aan de orde komen in een presentatie
door Peter van Campen (Group
Commerce Director). Hij zal laten
zien hoe we het merk Heineken
sneller willen later groeien.
Voor de column in het volgende
nummer geer ik het stokje door
aan Paul Bleijs. Veel leesplezier!
Wiggert Deelen
PETRA HISSINK EN PAUL BLEIJS LEGGEN UIT WAT DE SAFETY-
PILAAR INHOUDT
vervolg van pagina 1
JUNI 2007