olumn 's-Hertogenbosch introduceert TPM Safetv-pilaar TOPPER Q HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS EERSTE NUMMER HNS NIEUWS VAN DE PERS HM I leder incident is er één teveel. Veiligheid op de werkplek begint bij jezelf, met discipline, met goed je ogen en oren de kost geven en bij het juist inschatten van de risico's". Met deze woorden verrichtten Paul Bleijs en zijn projectteam in mei de introductie van de Safety (Veiligheid)-pilaar. 'S-HERTOGENBOSCH. Het projectteam sprak de mensen van de ochtend-, middag- en avondploegen persoonlijk aan om hen te informeren over het doel van de Safety-pilaar. Ze deden dat op een ludieke wijze, maar uiteraard ook met een serieuze boodschap: "Er zijn teveel incidenten, dat kan ook jou gebeuren. Wij willen datje fluitend naar je werk gaat en ook fluitend weer naar huis!". Als er zoveel aandacht is voor veiligheid, betekent dat dan dat de situatie op de brouwerij onveilig is? Paul Bleijs: "Vergeleken met andere brouwerijen doen we het goed. Maar toch, in 2006 hadden we 121 incidenten, in 13 gevallen leidde dat tot verzuim, een enkele keer hield een medewerker er blijvend letsel aan over. Als projectteam hebben we goed gekeken naar deze incidenten. Onze conclusie is heel eenvoudig. Voor nagenoeg alle incidenten geldt 'het was niet nodig, het had niet hoeven te gebeuren als betrokkenen de risico's vooraf beter had ingeschat'. Onze doelstelling hebben we daarom zeer scherp gesteld op 0 ongevallen met verzuim." Veiligheid zichtbaar maken Kern van de aanpak van het projectteam is om veilig heid als thema zichtbaar te maken. Bij de hoofdingang en bij de kantine hangen grote posters met daarboven een groen licht én een zwaailicht. Staat het licht op groen, dan heeft er de afgelopen 24 uur geen ongeval plaatsgehad en is het veilig. Was er sprake van een ongeval met verzuim, dan brandt de rode lamp en gaat ook het zwaailicht meteen aan voor een periode van 24 uur. Paul Bleijs: "Iedereen ziet aan het zwaailicht meteen dat er een ongeval met verzuim heeft plaats- gevonden. We hebben alle medewerkers gevraagd alerl te zijn op onveilige situaties. Het mooie was dat al tijdens onze aftrap medewerkers meteen met concrete voorbeelden kwamen. Dat gaf ons weer de kans om snel tot actie over te gaan! Veiligheid moet elke dag weer 'top of mind' zijn. Het groene licht bij de hoofdin gang moet medewerkers hier even op attenderen, al is het maar voor enkele seconden. Noem dit maar het vrijdag de 13e effect. Vrijdag de 13e is de veiligste dag van het jaar! Iedereen denkt die dag: vandaag voor zichtig doen. Dit werkt als we de resultaten zien. Groen licht betekent: geen ongeval geweest, dus houden zo. Dit moet eraan bijdragen dat we elke dag een moment stil staan bij veiligheid." Rob Robbers: "Het projectteam startte al in september 2006 met de werkzaamheden. In het team waren de afdelingen Supply De velopment Support, Customer Service Logistics, Heineken Purchasing Nederland, Finance en Verpakken 's-Hertogenbosch vertegenwoordigd. SD&S werd overigens driejaar geleden al betrokken in het traject met HBS om alle verpakkingspeci- fieke zaken van de BeerTender te leren. Daarvoor volgden ze opleidingen bij verschillende toeleveranciers van onderdelen. Samen met medewerkers uit de brouwerij werden wekelijks kwaliteitscontroles gedaan om de leveranciers op een goed kwaliteitsniveau te krijgen. Majo van Ravenstein, verpakkings pecialist, heeft er veel tijd aan besteed: iedere week één dag voor een periode van driejaar! Er werden nieuwe technieken gebruikt, waarvan de effecten op de afvullijn niet van tevoren bekend waren. Er is dan ook heel veel getest op de lijn. Het projectteam kreeg de taak om alle operationele processen en activiteiten in kaart te brengen, de verantwoordelijkheden te definiëren en ze uiteindelijk bij de betreffende afdelingen te borgen. De overdracht is uniek, omdat er voor het eerst een product van HBS vanuit een R&D-omgeving naar de regulie re business overgaat. Er volgen er vast nog meer." In de brouwerijen werken tientallen TPM- verbeterteams aan het verbeteren van het productieproces. In deze nieuwe rubriek zet ten we een verbeterteam in het zonnetje dat uitzonderlijke resultaten heeft behaald. Op colonne 6 in Zoeterwoude bereikten Cock van der Lans, Björn Blok, Peter Zandvliet, Remco Dreef en Ton de Vos met hun verbeterteam een halvering van het aantal korte stops op de vulmachine. Zoeterwoude Welke resultaten heeft jullie verbeterteam bereikt? Er waren veel korte stops op de lijn door omgevallen en beschadigde bussen en het vastlopen van deksels. Per week zo'n 220 minuten storing. Daarvan hebben we de oorzaken onderzocht; onder andere met de methode 5x Waarom. De oorzaak zat 'm in het feit dat we jarenlang één bussoort hebben gedraaid. Inmiddels zijn er drie verschillende keg-bussen bij gekomen en de 'slanke' bus van Heineken Premium Light. Daar waren de lijnen niet voor uitgelegd. De onderdelen waren niet goed instelbaar en regelbaar en de banen waren niet vlak. We hebben de machine teruggebracht naar de basiscondities en kunnen hem nu beter afstellen. We hebben het aantal sto ringsminuten naar 65 minuten per week teruggebracht en daarmee het aantal korte stops gehalveerd. We zitten daar mee onder onze doelstelling. Daarnaast is het voor ons als operators natuurlijk veel prettiger werken als je niet steeds onder de lijnen door hoeft te kruipen om een storing op te lossen. Wat hebben jullie geleerd door de methodiek toe te passen? Op problemen met de lijn kun je het beste ervaringsdeskundigen zetten, dus mensen die ervaring hebben op de lijn of met de machines. De methodes die ze bij TPM hanteren, zoals 5x Waarom, zijn heel handig. Van tevoren lachje er een beetje om en denk je: wat een gezeur. Maar als je het serieus aanpakt met mensen die de lijn kennen, bereik je veel. Als je dieper op de problemen in gaat, blijken er vaak andere problemen achter te zitten. Door 5x Waarom toe te passen, kwamen we daarachter. We hoorden dat jullie stonden te trappelen om het volgende verbeterteam op te starten? We werkten met enthousiaste mensen die interesse hadden in de problema tiek en er extra tijd in wilden steken. Daarom was het resultaat denken wij ook boven verwachting en was het leuk om eraan mee te werken. We willen graag een nieuwe opdracht doen, maar door de ombouwwerkzaamheden op de lijn is het nu hollen of stilstaan. We zijn ook naar een vijfploegendienst gegaan, waardoor de ploegen zijn opgedeeld. We hebben nu dus even geen tijd! ik mag het eerste HNS Nieuws bij jullie introduceren. Daar ben ik best trots op, want het is weer een stap op weg naar samen dezelfde dingen doen. Met dit blad leren wij elkaar beter kennen en kunnen wij nog meer van elkaar leren. Gezamenlijk werken wij voor veel klanten, nationaal en interna tionaal. Zij kenner, onze organisatie als één HNS. Wij leveren hen de producten die zij uiteindelijk op de markt brengen. Dat moet steeds sneller en de introductie van het ene kansrijke, nieuwe pro duct is nog niet klaar, of de volgende komt er aan. Daar staan wij voor. Wij werken aan hetzelfde doel: een trotse, leidende en zeer doelmatige brouwer zijn. Wij doen dat door volumegroei, verbete ring van OPl's, FTR's en productiviteit, en verlaging van de kosten. HNS Nieuws laat zieri wie de mensen achter de successen zijn. Wij gaan het lokale nieuws niet uit de weg, integendeel. Je wilt Wéten wat er in jouw naaste omgeving gebeurt. Daar blijft HNS Nieuws het vertrouwde medium voor. Naast onze twee grootste locaties krijgen nu alle andere gebieden van HNS ook de aan dacht die zij verdienen. i de komende HNS-roadshows op 27 juni zal ik laten zien hoe v e hebben gepresteerd en of we nog op koers liggen. Ik kan nu verklappen dat we in 2006 onze nieuwe bazen van de regio West-Europa in positieve zin verrast hebben. De wijde wereld van Heineken zal eveneens aan de orde komen in een presentatie door Peter van Campen (Group Commerce Director). Hij zal laten zien hoe we het merk Heineken sneller willen later groeien. Voor de column in het volgende nummer geer ik het stokje door aan Paul Bleijs. Veel leesplezier! Wiggert Deelen PETRA HISSINK EN PAUL BLEIJS LEGGEN UIT WAT DE SAFETY- PILAAR INHOUDT vervolg van pagina 1 JUNI 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 2