INTERNATIONAAL 'In 's-Hertogenbosch sta je tussen mannen met vele jaren ervaringHier bestaat zestig procent uit jonge vrouwen nele managers aangenomen. Vervolgens de teamleiders en daarna de operators. Waij: 'Die volgorde stelde ons in staat managers mee te laten beslissen over de keuze van teamlei ders. Die hebben op hun beurt weer een stem in welke operators in hun team komen. Op die manier neemt iedereen actief deel aan het proces en heeft vanaf het begin iedereen het gevoel dat het echt zijn team is. Medewerkers aan de lijn kregen een vier maanden durende opleiding. Naast de training voor het bedienen en onderhoud aan machines werd er ook getraind op zogenaamde softskills, zoals samenwerken en communicatie. Ook gingen kwaliteitsmedewerkers naar de brouwerij in Namibië om de fijne kneepjes te leren. Teamleiders en managers kregen hun opleiding gedeeltelijk in Europa.' JONGE VROUWEN Voor de werving en selectie gebruikt Heineken in Zuid-Afrika dezelfde competentiemodellen als in Nederland. Het kostte geen moeite om geschikte kandidaten te vinden. Waij: "Het opleidingsniveau in Zuid-Afrika is heel goed. Maar nieuwe medewerkers moeten wel bijleren. We verwachten van operators dat ze zelf in staat zijn machines te onderhouden en storingen te verhelpen. Dat vereist het vermogen om zelf beslissingen te nemen op basis van data en grafieken. Zuid- Afrikanen zijn vooral taakgericht. Bij ons leren ze de vertaal slag naar eigenaarschap en concrete acties. De samenstelling van de groep is wel anders dan ik gewend ben. In 's-Hertogen- bosch sta je tussen mannen met vele jaren ervaring. Hier bestaat zestig procent uit jonge vrouwen. Ze zijn heel ambiti eus en blaken van zelfvertrouwen. We hebben met opzet gekozen voor schoolverlaters, omdat die geen andere bedrijfscultuur met zich meebrengen. Ondanks die achter grond en hun enthousiasme zijn er wel uitdagingen. Juist omdat ze nog zo jong zijn, moeten ze nog leren werken en verantwoordelijkheid ontwikkelen. Ze zijn bijvoorbeeld niet gewend aan een salaris en schulden maken is daarom vaker een risico. Ook loyaliteit naar de eigen werkgever is hier minder vanzelfsprekend. Als ze ergens anders kansen zien, worden die snel benut. Dat heeft ook te maken met de Zuid- Afrikaanse samenleving in het verleden, waarin primaire behoeften als eten en een dak boven je hoofd centraal staan.' NU VOLWASSEN WORDEN De brouwerij is praktisch operationeel. De verwachtingen zijn hooggespannen, maar Waij waarschuwt voor te grote haast. 'Dit project duurt voor mij driejaar. In het eerste jaar hebben we mensen aangenomen en opgeleid. Het tweede jaar staat in het teken van coachen op de vloer en het derde draait om stabiliseren. Dit wordt een heel spannend jaar. Er staat veel op het spel. We mogen als Heineken-organisatie ambitieus zijn, maar moeten onszelf daarbij niet forceren. Dit is nog geen volwassen organisatie. Alles hangt samen met timing en geduld.' [6] Heineken nl kwartaalnieuws

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL kwartaalnieuws | 2009 | | pagina 6