De biermarkt in Zuid-Afrika is booming. Om daar optimaal van te profiteren, heeft Heineken ten zuiden van Johannesburg een eigen brouwerij gebouwd. Een uniek project, waarin alle kennis en ervaring van Heineken samenkomt. Ook Nederlandse collega's werken mee. Hoe is het om in een vreemd land aan kersverse collega's de kneepjes van het vak uit te leggen? Op een terrein van tachtig hectare ten zuiden van Johannesburg heeft Heineken een brouwerij gebouwd met een capaciteit van drie miljoen hectoliter per jaar. De bouw van deze brouwerij kent een lange voorgeschiedenis. Zeven jaar geleden nam Heineken een belang in Namibia Breweries om zo een start te maken met lokale productie. Vanaf het begin stond voor Heineken vast dat juist ter plekke gebrouwen bier de sleutel was om de Zuid-Afrikaanse markt te veroveren. Omdat de bierprijzen in Zuid-Afrika traditioneel laag zijn, is importeren te kostbaar. Maar een eigen brouwerij is alleen levensvatbaar als er veel volume geproduceerd wordt. Daarvoor moest ook Amstel in Zuid-Afrika weer in eigen beheer gebrouwen worden. In het verleden werd Amstel onder licentie gebrouwen door South African Breweries (SABMiller). Na het beëindigen van die licentieovereenkomst in 2006 had Heineken binnen de lokale markt genoeg massa om deze stap te zetten. De afgelopen jaren werd Zuid-Afrika tijdelijk beleverd vanuit Nederland, Frankrijk en Italië. Nu de brouwerij operationeel is, komt aan die belevering een einde. PIONIER 'Een droombaan', zo omschrijft Fred Waij, organisational development manager, zijn werk in Zuid-Afrika. Zijn opdracht: helpen bij het opbouwen van de nieuwe organisatie. 'Ik heb de afgelopen vijfjaar in 's-Hertogenbosch gewerkt als TPM- manager en daarbij trainingsprogramma's ontwikkeld voor medewerkers. De Bossche brouwerij geldt als een pionier op het gebied van TPM en efficiënt produceren. Daarom ben ik gevraagd. Dit is een baan uit duizenden. Werken in het buitenland is sowieso leuk, maar hier krijg ik ook nog eens de kans alles wat ik geleerd heb vanaf de start toe te passen.' Sinds Waij eind vorig jaar naar Zuid-Afrika verhuisde, zijn in totaal honderdnegenenzestig medewerkers aangenomen. Het proces verliep stapsgewijs. Eerst werd de laag van operatio- Waarom juist Zuid-Afrika? Zuid-Afrika heeft alle ingrediënten voor een goede bierafzet. De zomers zijn lang en warm. De zon schijnt vrijwel het hele jaar. En bier is populair. Per hoofd van de bevolking wordt jaarlijks 56 liter bier gedronken. Op een totaal van 43,9 miljoen inwoners betekent het een jaarlijkse consumptie van 27 miljoen hectoliter bier. Weinig verassend dus dat Zuid-Afrika de grootste biermarkt in Afrika vormt. Bovendien is, dankzij een gezonde economie die sinds 1994 voortdurend groeit, een nieuwe middenklasse ontstaan. Consumenten die premiumbiermerken als Amstel en Heineken weten te waarderen. Binnen de Zuid-Afrikaanse markt heeft Heineken op dit moment een marktaandeel van 56 procent. Zoeterwoude stopt met Amstel voor Zuid-Afrika De afgelopen jaren werd Zuid-Afrika tijdelijk vanuit Nederland, Frankrijk en Italië beleverd. Nu de brouwerij operationeel is, komt daaraan een einde. 'Wij waren juist teruggegaan van een vijf- naar een drieploegendienst, omdat de verwachte productie lager zou worden, toen ineens die extra vraag uit Zuid-Afrika kwam', legt OR-voorzitter HNS Kees Zuyderduyn uit. 'Maar als Heineken moetje natuurlijk iedere kans grijpen om meer volume te produceren. De afgelopen jaren is er in Zoeterwoude hard gewerkt om in de extra productie te voorzien. Nu de volumedruk weer afneemt, heeft dat voor onze brouwerij opnieuw consequenties. We wisten twee jaar geleden al dat dat zou gebeuren, maar voor medewerkers is het soms lastig te begrijpen hoe je van het ene scenario plotseling in het andere terechtkomt. Het vraagt de nodige flexibiliteit en bijvoorbeeld de bereidheid om ook op een andere vestiging te werken.' Heineken nl kwartaalnieuws [5] Nederlanders in Zuid-Afrika brouwen

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL kwartaalnieuws | 2009 | | pagina 5