'WE HEBBEN VEEL
GEFEEST, MAAR GINGEN
OOK HELEMAAL VOOR
HET WERK'
Herman Stekelenburg (69) schudt de druppels van zijn jas.
Hij komt vanaf een regenachtig Amsterdams Leidseplein
café 'Hole in the Wall' binnengestapt. Café-eigenaar Sjirk
de Romph, die de zaak van Sjirk Senior overnam, komt van
achter de bar vandaan om hem te begroeten. De mannen
slaan elkaar op de schouders en wisselen nieuwtjes uit. Niet
uit beleefdheid, maar uit oprechte belangstelling. Herman is
na 34 jaar Heineken - "en een leven lang in de drankenhan
del" - in 2002 met pensioen gegaan, maar hij is nog niet
vergeten.
Herman Stekelenburg is nog steeds helemaal Heineken. Hij
heeft als lid van de Bierclub veel contact met oud-collega's en
praat graag over vroeger. Als Verkoopleider Amsterdam
kende hij de horeca van de hoofdstad als zijn broekzak. "We
hebben veel gefeest, maar gingen ook helemaal voor het
werk. Ging je naar een klant op de Zeedijk, was je meteen de
hele middag kwijt. Je kon niet bij de een wel en bij de ander
niet naar binnen." Het was een andere tijd, verantwoordelijk
alcoholgebruik stond blijkbaar nog niet zo hoog op de agenda.
"En overal dronk je een biertje. Soms tot diep in de nacht. Ik
heb bij een klant nog nooit een kopje koffie gedronken."
Joey Scipio Blume (28), sinds tweeënhalf jaar accountmanager
Horeca in Amsterdam, laat het woord eerst aan de voorma
lige Verkoopleider. Herman is nogal stellig. Hij zegt dingen als:
"Het familiegevoel dat er ooit was, is verdwenen." Of:
"Waarschijnlijk hoort de hele verzakelijking bij deze tijd, maar
ik vind het zonde." Joey hoort het even aan en komt in het
geweer. Hij zegt dat ook bij hem het 'groene bloed' door de
aderen stroomt. En dat geldt ook voor zijn andere
Amsterdamse collega's. Herman draait meteen bij. "Natuurlijk.
Dat is ook zo. De Amsterdammers zijn altijd groen geweest."
Daarmee is het ijs gebroken. Al lijken Joey en Herman niets
met elkaar gemeen te hebben. Er is natuurlijk een leeftijdsver
schil. En werd Herman geboren in het Noord-Hollandse
Overveen, Joey komt uit Hengelo. Herman dronk altijd bier
als hij zijn klanten bezocht. Joey is daar voorzichtig mee. Het
internationale karakter van Heineken spreekt hem erg aan.
Herman was altijd tevreden met zijn plek in de stad. Maar als
Joey vertelt dat hij een jaar in Spanje studeerde, blijkt Herman
binnenkort drie maanden naar Spanje te gaan, onder andere
om de taal te leren.
PERSOONLIJKE BAND
Ook als het over klanten gaat, spreken ze dezelfde taal.
"De relatie met je klanten. Daar draait alles om", zegt Joey.
Heineken nl kwartaalnieuws [21]