'WE HEBBEN VEEL GEFEEST, MAAR GINGEN OOK HELEMAAL VOOR HET WERK' Herman Stekelenburg (69) schudt de druppels van zijn jas. Hij komt vanaf een regenachtig Amsterdams Leidseplein café 'Hole in the Wall' binnengestapt. Café-eigenaar Sjirk de Romph, die de zaak van Sjirk Senior overnam, komt van achter de bar vandaan om hem te begroeten. De mannen slaan elkaar op de schouders en wisselen nieuwtjes uit. Niet uit beleefdheid, maar uit oprechte belangstelling. Herman is na 34 jaar Heineken - "en een leven lang in de drankenhan del" - in 2002 met pensioen gegaan, maar hij is nog niet vergeten. Herman Stekelenburg is nog steeds helemaal Heineken. Hij heeft als lid van de Bierclub veel contact met oud-collega's en praat graag over vroeger. Als Verkoopleider Amsterdam kende hij de horeca van de hoofdstad als zijn broekzak. "We hebben veel gefeest, maar gingen ook helemaal voor het werk. Ging je naar een klant op de Zeedijk, was je meteen de hele middag kwijt. Je kon niet bij de een wel en bij de ander niet naar binnen." Het was een andere tijd, verantwoordelijk alcoholgebruik stond blijkbaar nog niet zo hoog op de agenda. "En overal dronk je een biertje. Soms tot diep in de nacht. Ik heb bij een klant nog nooit een kopje koffie gedronken." Joey Scipio Blume (28), sinds tweeënhalf jaar accountmanager Horeca in Amsterdam, laat het woord eerst aan de voorma lige Verkoopleider. Herman is nogal stellig. Hij zegt dingen als: "Het familiegevoel dat er ooit was, is verdwenen." Of: "Waarschijnlijk hoort de hele verzakelijking bij deze tijd, maar ik vind het zonde." Joey hoort het even aan en komt in het geweer. Hij zegt dat ook bij hem het 'groene bloed' door de aderen stroomt. En dat geldt ook voor zijn andere Amsterdamse collega's. Herman draait meteen bij. "Natuurlijk. Dat is ook zo. De Amsterdammers zijn altijd groen geweest." Daarmee is het ijs gebroken. Al lijken Joey en Herman niets met elkaar gemeen te hebben. Er is natuurlijk een leeftijdsver schil. En werd Herman geboren in het Noord-Hollandse Overveen, Joey komt uit Hengelo. Herman dronk altijd bier als hij zijn klanten bezocht. Joey is daar voorzichtig mee. Het internationale karakter van Heineken spreekt hem erg aan. Herman was altijd tevreden met zijn plek in de stad. Maar als Joey vertelt dat hij een jaar in Spanje studeerde, blijkt Herman binnenkort drie maanden naar Spanje te gaan, onder andere om de taal te leren. PERSOONLIJKE BAND Ook als het over klanten gaat, spreken ze dezelfde taal. "De relatie met je klanten. Daar draait alles om", zegt Joey. Heineken nl kwartaalnieuws [21]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL kwartaalnieuws | 2009 | | pagina 21