I i INNOVATIE bedacht?', zeiden ze trots aan het eind van de dag. Er komt zoveel energie vrij. Dat is vreselijk leuk.' VAN IDEE NAAR CONCEPT: VRIENDENGROEPEN De vijftig ideeën die zo verzameld werden, zijn direct voorge legd aan vriendengroepen van bierdrinkers. Hun werd gevraagd wat ze van de suggesties vonden. Hun mening is echt richtinggevend, je ontwikkelt natuurlijk niet iets als de consument er niet op zit te wachten. Kamiel: 'Het idee voor de Amstel Slims: een stoer, smal blik bier met 200 ml inhoud, sprak hen bijvoorbeeld niet aan. Zo bleven uiteindelijk negen ideeën over die we verder uit gingen werken tot een concept. Een concept is echt al een soort plannetje. Bijvoorbeeld: we willen een gekoeld glas ontwikkelen voor de horeca, het moet het er ongeveer zo uitzien, en 20% van de kroegen gaat het verkopen.' weten welke producten Amstel biedt voor welk moment. Een dag lang hebben we met een groep mensen het productassortiment geanalyseerd. Wat bieden we aan voor horeca? Wat voor de thuisdrin- ker? We deden dit door alle produc ten letterlijk op een wand te plakken. De grap is dat je dan pas echt ziet wat je hebt! En waar de gaten zitten... Zo bleken we veel rijke, volle producten voor thuisconsumptie te hebben, zoals flesjes Amstel Bockbier. Maar we hebben weinig verschil lende producten met een lekker frisse smaak. Bij "gaten" moet je verder kijken, daar moetje innoveren. We besloten ons te focussen op innovaties voor Amstel-pils. Zowel thuis als uit en in winkels. We gaan geen nieuw pils brouwen, maar kunnen het wel op een andere manier serveren en verpakken. Innovaties, zo vonden wij, moeten we dus zoeken in nieuwe blikken, dozen, flessen of andere inhoudsmaten.' VAN CONCEPT NAAR PRODUCT - OF PRULLENBAK Een aantal heel goede ideeën is verder ontwikkeld, vertelt Kamiel. 'Dan bekijk je hoe groot de marktpo- tentie is. Is dit wat de consument wil? Is het product technisch en financieel haalbaar? Er was bijvoorbeeld een concept voor een nieuwe Amstelfles, maar de sluiting bleek technisch niet haalbaar. Dat concept belandt in de 'recyclebox'. Wie weet is het over en jaar wel technisch haalbaar.' Welk idee van de oorspronke lijke vijftig gaat het halen, en welk niet? Kamiel: 'Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen, ook vanuit concurrentieoverwegingenMaar wees er van overtuigd, dat we volgend jaar met iets komen dat het Amstel innovatieteam heeft ontwikkeld.' Martin Berghout, Market Demand Manager HNL, deed mee aan een brainstormsessie. 'Het was superleuk om in het allereerste stadium mee te (be)denken en mee te praten. We kwamen op een heleboel frisse ideeën, niets was te gek. Wat me opviel: dat we allemaal heel goed vanuit de wensen van de consument denken. Mijn rol, als schakel tussen Marketing en Heineken Nederland Supply was zeker zinvol. Is een idee haalbaar? Hebben we het al eerder gedaan? Kan HNS het zelf produceren of moeten we uitbesteden? Ik hielp in te schatten of een idee realiseerbaar is.' VAN TREND NAAR IDEE: DOBBELEN Wat volgde waren twee brainstormdagen, wederom met mensen van verschillende Heineken-afdelingen. Alle ideeën van tien jaar zijn tegen het licht gehouden. Ook zijn nieuwe ideeën bedacht. Dat gebeurde onder meer aan de hand van een dobbelspel. Kamiel: 'Je verzamelde al spelend drie termen bij elkaar, bijvoorbeeld 'sneeuw', 'op het terras', en 'tapbier.' Daarmee bedachten we - wild associërend - productideeën. Zoals een bierglas van ijs, wat trouwens voor het Heineken- merk al een keer is uitgevoerd. De sfeer tijdens die workshops was fantastisch. Mensen traden buiten zichzelf. Ze stonden echt versteld van hun eigen kunnen. 'Heb ik dat idee echt [12] Heineken nl kwartaalnieuws

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL kwartaalnieuws | 2009 | | pagina 12