:i 'Jullie willen vooral rendement, wij daar naast ook volume' Mede door de crisis en de verhevigde concurrentie gebeurt er veel tussen Heineken en haar grote retailklanten. Hechtere samenwerking zorgt voor weder zijds begrip en betere resultaten, vinden Eric Wieberdink van Super de Boer en Bart Wijn van Heineken. 'We duwen nu minder tegen elkaar aan.' Een dialoog. Bart: 'Sinds vorig jaar werken we samen in klantenteams. Voor ons is het goed om aan tafel te zitten met iemand die op het hoofdkantoor van Super de Boer beslissingen neemt. Eric: 'Voor mij is het ook een erg prettige ervaring om in zo'n groter verband samen te werkenJe snapt eikaars keuzes beter. Ik vond het altijd lastig te begrijpen wat jullie buitendienst in mijn winkels deed. Nu weet ik dat het voor mij superinteressant kan zijn om te horen hoe jullie denken. Wat voor actie kan wel, wat niet? Het zou voor mij overigens onmogelijk zijn met alle leveranciers zo'n intensief contact te hebben. Het is een bewuste keuze dat we met jullie de diepte in willen. Jullie hebben de expertise om ons te helpen bij de schapopbouw, bij het sturen op rendement en het maken van diepgaande analyses.' Bart: 'Dank je. Het kost ons veel tijd - we zijn met vier, vijf man aanwezig bij een klantenteamvergadering. Maar deze manier van werken vind ik waardevol. Ik weet nog datje begin dit jaar bij de maandelijkse vertegenwoordigersvergadering kwam om het schappenplan voor Super de Boer te presenteren. Wel bijzonder datje daar zat. Iemand van onze buitendienst wilde weten waarom er bij jullie een Bavaria-fridgepack in de schappen stond. "Om dezelfde reden als dat de Heineken slim- Eric: 'Natuurlijk willen we er allebei zoveel mogelijk dienen.' Bart 'Ja, jullie willen vooral rendement, wij daarnaast ook volume. Maar door deze manier van samenwerken kijken we meer naar wat ons verbindt, zoeken we meer naar een balans voor onze wederzijdse belangen.' Eric 'Het is geven en nemen, hè? Neem de Heineken 33 cl blikjes in winkeldisplays. De marge voor ons daarop is laag, we kunnen er veel beter een ander product op zetten. Maar toch "gedogen" we de acties. Voor Heineken is het product namelijk Maar hoe kijk jij daar tegenaan?' can erin staat", zei je. Vanwege het hogere rendement natuur lijk. Zo'n presentatie creëert begrip.' aan ver- Heineken nl kwartaalnieuws [9] Partners op de winkelvloer ~J

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL kwartaalnieuws | 2009 | | pagina 9