werk van de heftruckchauffeur wordt onderschat' Het Kasteel - een wit gebouwtje dat op geen enkele wijze aan een echt kasteel doet denken - fungeert als het kloppend hart van het grote biermagazijn van Heineken Zoeterwoude. Vanuit dit regelcentrum worden lege flessen en verpakkingen het pro ductieproces in gemanoeuvreerd en worden de gerede producten naar de containers en vrachtwagens geleid. Het is de plek waar de oud-collega's Gerard Vork (68) en Jeroen Kalkers (37) elkaar opnieuw ontmoeten. "Mis je het werk niet?" vraagt Jeroen Kalkers (Customer Service Logistics-medewerker) aan de sinds drie jaar gepensioneerde Gerard Vork. Gerards ogen beginnen te glimmen. "Daar heb ik geen tijd voor", zegt de vitale zestiger. "Ik woon in Lisse en ben na mijn pensioen in het vrijwilligerswerk gerold. Dit jaar ben ik al negen weken voor het Rode Kruis op pad geweest. Ik heb zelfs nauwelijks tijd om te biljarten." Zodra de veiligheidsschoenen zijn aangetrokken, lopen Jeroen en Gerard het immens grote biermagazijn binnen. Voor Gerard is er veel veranderd. Het is groter geworden, maar niet echt drukker. Veel van de werkzaamheden van toen worden nu door robots uitgevoerd. De heftruck van Bert Lakenberg zoeft over de in de betonnen vloer aangebrachte 'tags' in de hal. Deze tags registreren de bewegingen van zijn truck en houden zo in de gaten wat er met een lading gebeurt. De vorken tillen twee pallets (breedtes noemen ze dat hier) Heineken-bier, bestemd voor de Amerikaanse markt. Al rijdende van de productielijn naar het laadpunt van containers geeft Bert zijn handelingen door aan zijn boordcomputer. Hij is zo snel en geconcentreerd bezig dat hij ons eerst voorbijrijdt. Dan stapt hij prompt op de rem. Gerard springt met een jongensachtige souplesse op de treeplank. De twee beginnen meteen oude anekdotes op te halen. Jeroen Kalkers staat er lachend bij en zegt: "Bert en Gerard zaten vroeger in één team. Een hecht clubje van een man of zes die voor EVM (Eenmalige Verpakking Materialen, red.) werkten. Dat was toen nog een aparte afdeling, naast Export en Binnenland. Sinds begin dit jaar zijn die drie afdelingen geïntegreerd en vormen nu één geheel. Alle werkzaamheden worden centraal aangestuurd. Vroeger hadden we drie locaties, nu nog maar één hele grote." GROTERE TEAMS Als Bert is doorgereden, komt Gerard er weer bij staan: "Hetzal allemaal wel een stuk efficiënter zijn, maar ik weet niet of het werk er leuker op is geworden. Wij werkten als zelfsturend team; draaiden altijd dezelfde diensten en waren helemaal op elkaar ingespeeld. Ook privé gingen we goed met elkaar om. Dat team is opgesplitst, omdat iedereen nu steeds op andere plekken wordt ingezet." "Door de samenvoeging van de afdelingen zijn de teams nu een stuk groter," beaamt Jeroen. "En het werk is in een paar jaar tijd ook heel erg veranderd. Veel van de processen zijn geheel of gedeeltelijk geautomatiseerd. Er zijn onbemande heftrucks gekomen en een tracking-en-tracingsysteem waarmee we ieder pallet nauwgezet kunnen volgen. Vroeger had je twee of drie chefs per subafdeling. Als er een probleem was, ging je naar je chef. Nu moetje zelf de oplossing bedenken. Als er binnen het systeem een storing optreedt, bijvoorbeeld. Waren we eerst alleen heftruckchauffeurs, nu zijn we operator en veel breder inzetbaar. Ook fysiek is het werk een stuk zwaarder, want je Heineken nl kwartaalnieuws [21]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL kwartaalnieuws | 2009 | | pagina 21