Aandacht voor het bierschap Eric Wieberdink Ér T V^etV?> 1 Heineken nl kwartaalnieuws [U] Super de Boer Het EFMI, business school voor de foodsector, doet elk jaar onderzoek onder consumenten naar boodschappengedrag. Onderzoeker Laurens Sloot: 'Crisis of niet, consumenten blijven enorm loyaal naar merken. Dat geldt met name voor producten als snacks, chocolade en bier. Bier is en blijft een belangrijke aankoop voor veel gezinnen, vandaar het stuntgedrag van supermarkten. Door die promoties switchen consumenten soms van merk, maar dat bete kent niet dat consumenten de merken niet waarderen. In sommige product groepen, zoals eieren en melk, zijn een paar merken afdoende, in andere productgroepen, zoals bieren chocolade, wil de consument veel meer keuze. In die groepen blijven A-merken een centrale rol spelen. De consu ment kan overigens nog steeds verleid worden. Een bierkoeling zorgt al snel voor 10-15% meeromzet. Wat ook uit ons onderzoek blijkt, is dat een ver zorgd schap heel belangrijk is voor de verkoop. Een losgescheurde sixpack- verpakking verlaagt de aantrekkelijkheid. Artikelen die op zijn, dat is de belangrijkste consumentenergernis. Ja, aandacht voor het bierschap, dat loont.' Laurens Sloot is directeur van EFMI business school (www.efmi.nl) en uni versitair hoofddocent Retailing aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL kwartaalnieuws | 2009 | | pagina 11