MARKT 'In deze tijd is het best lastig om de toegevoegde waarde hoog te houden. Gelukkig zijn we samen creatief genoeg' Bart: In deze tijd is het best lastig om de toegevoegde waarde hoog te houden. A-merken lijden het sterkst onder de huidige concurrentiedruk. Een prijzenoorlog gaat niemand winnen. Gelukkig zijn we samen creatief genoeg. Een product als cider of de Heineken slimcan: daar zit een goede marge op. Daar kunnen we samen onze schouders onder zetten.' Eric: 'Goed plan. Ik merk ook dat het bewustzijn van de 'lokaliteit' groter is. Er hoeft niet overal hetzelfde gedaan te worden. Sterker nog: het liefst sluit je aan bij de lokale markt. Een goed voorbeeld zijn de schappenplannen die nu per winkel worden gefinetuned aan de lokale merkenwensen. Een merk als Amstel doet het goed in Noord-Holland, terwijl Heineken in Rotterdam het weer veel beter doet. Het besef dat lokaal snel iets moest veranderen bij Super de Boer is ontstaan door de intensieve sessies met Heineken.' Bart: 'Ja, zo kun je effectiever met je schappen omgaan. "Meer business uit bier" is de slogan die de laatste tijd opgeld doet. Oftewel: een groot biermerk trekt klanten naar je win kel. Werkt dat bij jullie ook zo? Eric: 'Een A-merk is zeker belangrijk in de regio's die ertoe doen. We weten nu beter dan vroeger wat verschillende pro- Bart: 'Heb jij eigenlijk nog wensen, Eric?' Eric: 'Ik zou wel een speciale Heineken-verpakking voor Super de Boer willen. Bart (glimlachend): Erie: en ik wacht nog steeds op mijn uitnodiging voor het WK, hoor.' Bart (knipogend): 'Je wens staat nu in ieder geval zwart-op- wit!' van belang, en ook voor de consument. Die wil niet misgrijpen, een schap is namelijk snel leeg. Voor ons is het trouwens wel belangrijk om te kiezen voor één partner. Het is te gemakkelijk om bijvoorbeeld steeds naar de goedkoopste over te stappen.' ducten 'doen' in de winkels. Het blijkt dat een folderaan bieding met een krat Heineken mensen echt naar je winkel kan lokken. Met Wieckse Rosé werkt dat niet zo. Dat koop je in een impuls in de winkel zelf. Om jezelf te verwennen.' [10] Heineken nl kwartaalnieuws

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL kwartaalnieuws | 2009 | | pagina 10