Ze zijn veel onderweg, in hun eigen rayon, de mensen die Heineken vertegenwoordigen op de winkelvloer. Wat doen zij eigenlijk en wie komen ze zoal tegen? Een middag op stap met Theo Lei, vertegenwoordiger in Friesland. Eind december, een vrijdagmiddag in Leeuwarden. Samen met vertegenwoordiger Theo Lei lopen we een C1000- supermarkt binnen. Nog voor we het bierschap bereiken, struikelen we over de kerststollen, direct na de klaphekjes geplaatst. "Hier moeten ze wel een winstmarge van zo'n 35 procent op halen, anders lag het niet op zo'n topplek. De kerstperiode hebben ze natuurlijk ook een hogere omzet," legt Theo Lei uit. Meelopen met een vertegenwoordiger maakt datje anders naar de winkel en de schappen kijkt. Naar de looproute die wij klanten als makke schapen toch allemaal volgen. Naar de producten en de displays, waarmee sommige producten het schap uit mogen om klanten te verleiden. Het is verrassend. Aan de supermarkt kun je aflezen wie er winkelt, leren we. Bij deze zaak komen duidelijk veel gezinnen winke len. Want: er is veel ruimte voor kratten bier, voor de Beertender, voor tapvaatjes, kortom: voor thuisgebruik. En er komen vast ook watertoeristen, want we zien gekoeld bier, blikjes en kleinere flesverpakkingen. Heineken doet hier goede zaken, zoveel is duidelijk. Wie de looprichting volgt en het bierpad inslaat, ziet overal promi nent Heineken en Amstel staan. Allereerst twee grote koelkasten met koud bier, dan meterslange schappen met kratten, blikjes en monoverpakkingen. "Ja, we hebben hier een vrij grote schappresentatie," lacht Theo Lei. "Ook de tray-verkoop is uniek." In zogenaamde buikverpakkingen met 24 blikjes staan de trays onder de schappen geschoven. Daar nemen ze in verhouding weinig ruimte in, maar het genereert wel 'lekker veel omzet', zo legt Theo uit. "En kijk eens wat een assortiment halve liters bier je hier ziet! Er valt echt wat te kiezen. De unieke blikpresentatie is bedoeld ter voorkoming van out of stock zodat de klant niet misgrijpt naar zijn favoriete biertje." HET SCHAP UIT! Daar komt bedrijfsleider Diederick Mol aan. Samen met Theo loopt hij langs de schappen. Hier en daar wordt wat recht gezet. Midden in de winkel, op de looproute, treffen we een grote display met Heineken-bierkratten. Verderop in de winkel staat de twee dagen geleden gearriveerde zuil met het promotiefilmpje voor de nieuwe tapvaten - de zogenaamde narrow casting. De zuil staat wat verdekt opgesteld. Het scherm staat te veel naar het schap gekeerd waardoor bezoekers er waarschijnlijk niet naar zullen kijken, vermoe den ze. Beter zou zijn de zuil aan de andere kant van de pilaar te zetten, een veel lichtere plek die meer opvalt. Maar daar zijn de spotlights al gericht op de opgestapelde flessen Cremant de Bourgogne, door het programma Kassa als beste getest, zo meldt de aanbiedingstekst. Bedrijfsleider Diederick tegen Theo: "Na de feestdagen gaan de bubbels hier weg en krijgt jullie display een betere plek. Hij kan niet overal staan, je moet er ook maar net een stroomaansluiting hebben." Theo is toch tevreden met zijn twee displays: "De vloer en het schap in de winkel worden niet groter. Het gaat er dus om zoveel mogelijk handel op de vloer te krijgen en de winkel- bezoeker te verleiden. Natuurlijk proberen we voor onze producten zoveel mogelijk ruimte te claimen." LOKAAL GEVOEL MET SC CAMBUUR Het draait in een supermarkt om zichtbaarheid en herken baarheid van je merken. Theo: "Daar moetje samen met de supermarkt aan bouwen. Om maar iets te noemen: bokbier moetje de eerste herfstweek in je supermarkt hebben staan. En als rosébier een succes is, moet het er ook staan. Klanten moeten denken: 'Hé, die winkel is up-to-date." De actie mogelijkheden voor bier zijn anders, vertelt hij als we een Heineken nl kwartaalnieuws [9]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL kwartaalnieuws | 2009 | | pagina 9