Veel vroegere collega's uit Zoeterwoude zullen ze herkennen: Lida Sassen en Mary Goddijn. Lida werkte er negenentwintig jaar in de catering en is inmiddels twee jaar weg; Mary werkt alweer drieëntwintig jaar in de catering. Onlangs kwam Lida even terug, om bij een kop koffie te praten over hoe het was en wat er allemaal veranderd is. 'Mensen zijn zo druk, maar voor sommige dingen moet je even tijd maken' Ze zijn het roerend eens als ze samen aan tafel zijn gescho ven: de koffierondes die ze vroeger liepen waren wel érg gezellig, twee in de ochtend en één in de middag. Iedereen had zijn eigen 'wijk' en er was veel persoonlijk contact. Mary: "Je was soms maatschappelijk werkster en koffiedame tege lijk." Lida lachend: "Dat betekende wel, als je ergens stond te kletsen, dat de rest van de gang soms lang op zijn koffie moest wachten. Dan stonden ze al op de gang naar je uit te kijken, of ze kwamen de koffie alvast halen." Mary: "Als er iemand jarig was, at je een gebakje mee, toen waren het veel meer collega's, nu zijn het meer klanten. Lida: "Je moest natuurlijk altijd rennen, want verloren tijd moest je wel weer inlopen. Ik heb wel eens meegemaakt dat iemand van kantoor kwam hel pen afwassen." Mary: "We hadden bijna nooit klachten, soms klaagden secretaresses dat het niet snel genoeg ging." Lida: "Het was gezellig maar je moest ook hard werken. Je afdeling lopen, de vergaderzalen van koffie en thee voorzien, in het restaurant voor de lunch zorgen en dan weer snel thee zetten voor je afdeling en de vergaderzalen." GEEN DERDE BAKKIE De eerste verandering kwam toen de koffiebonnen werden opgeheven. Mary: "Dat was echt een verademing." Lida: "Zeg dat wel, dat gesmeek iedere week om die bonnen, dat was echt een drama." Een koffiebon kostte vijf cent, bezoekers kregen aparte, gratis roze bonnen. Iedere vrijdag moest er met de koffiedame worden afgerekend. Lida: "Alles werd ie dere week geteld, dus wij moesten voldoende bonnen hebben om het koffiegebruik te verantwoorden. Mensen wilden dan graag een derde bakkie en dan liet ik de ketel nog een keer vollopen en gaf een derde bakkie voor niets, maar dan kwam ik aan het eind van de week wel bonnen tekort. Soms had je geluk, dan had iemand roze bonnen over en kon je een beetje compenseren." FEESTEN EN PARTIJEN De eerste echt grote verandering was de komst van de koffie- automaten. Mary: "Ja, dat gaf echt een enorme verandering, wij moesten automaten schoon gaan houden. In het begin liep het allemaal niet zo soepel. Veel storingen en op sommige afdelingen was het drukker dan op andere en dan was de automaat om de haverklap leeg. Je bleef achter die dingen aan rennen." Lida: "Ja, dat was wel even wennen, ik heb wel eens gehad dat ik vrolijk koffie zat te drinken en dat de koffiebus sen voor de automaat nog gewoon naast me op de grond stonden. Helemaal vergeten in de automaat te zetten." Mary: "Mensen vonden het ook niet leuk." Lida: "Nee, hoewel som migen wel blij waren dat ze meer koffie konden halen."Het leukst waren de feesten en partijen. Lida: "In het begin kwa men de gepensioneerden eens in de zoveel tijd op bezoek, en dan hadden we natuurlijk de nieuwjaarsreceptie. Mary: "Dat vonden we allemaal leuk, dan was het ook geen enkel punt om over te werken." Lida: "Het liefst stond ik achter de bar. De Koperen Ketel was echt mijn plek. Daar werkte ik het liefst. We hebben daar veel gelachen, er was heel veel gein." BOTSENDE KAR Mary: "Een verandering waar ik heel blij mee was, was de mogelijkheid om parttime te gaan werken. Ik was toen net zwanger van een drieling en had eigenlijk al besloten om te stoppen toen die mogelijkheid kwam. Die heb ik met beide handen aangegrepen." Lida: "Ik heb de laatste acht jaar in het restaurant op kantoor gezeten. Menu's maken en werkindelin gen. Dat was wel goed. Het werk was toch best zwaar. Je loopt echt hele einden door dat gebouw. Tussen de middag hielp ik wel mee in het restaurant. Of als er iemand te laat was voor de vergaderzalen, dan ging ik maar alvast beginnen. Op een Heineken nl kwartaalnieuws [21]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL kwartaalnieuws | 2009 | | pagina 21