Of hij voor de camera wilde verschijnen, om op Ajax-tv te vertellen over het roemruchte Ajax-Amstel-blikje uit 1969. Dus zat oud-collega Robert Elfrink vorige maand in de studio, met 'zijn' blikje. CHTPtt* Johan Cruijff, Piet Keizer, Sjaak Swart en hun beroemde teamgenoten, allemaal staan ze op het speciale Amstel-blikje dat in 1969 werd gemaakt. In dat jaar speelde Ajax zijn allereerste Europa Cup-finale, Nu, veertig jaar later, wilde de Ajax-televisieomroep terugkijken op dat prachtige seizoen en op de lancering van het blik. Dat gebeurde samen met voetbal lers uit die tijd, supporters en natuurlijk met iemand van de brouwerij: voormalig persman Robert Elfrink. HET AMSTEL-AJAX-BLIK Robert: "In die jaren werd het Ajax-team bijzonder succesvol. Dat begon met de beroemde Europa Cup-wedstrijd in de mist tegen Liverpool in 1966. Ajax won die wedstrijd met 5-1. Dat was een sensatie, maar stond niet op zichzelf, In het seizoen 1968-69 kwam Ajax tot in de finale tegen AC-Milan. Amstel was toen heel erg actief in de voetballerij en had een, voor die tijd, heel nieuwe manier gevonden om promotie te maken die later nog veel navolging kreeg. Mijn collega Martin van Soest kwam met het idee om petjes te laten maken met aan de ene kant Amstel bier en aan de andere kant Hup Ajax. We zijn alle grote wedstrijden afgegaan en hebben overal die petjes uitgedeeld. Ze vonden gretig aftrek. Op het laatst zag je ze echt overal, in etalages op paspoppen bijvoorbeeld. Ik heb zelfs nog een foto van Eusébio, de beroemde voetballer, met zo'n petje op. Toen de finale in zicht kwam, had Thomassen&Drijver, een fabriek die blikjes maakte, het idee om een bierblikje te maken met daarop een foto van dit succesvolle elftal. Na onderhandelin gen met Ajax en natuurlijk met de Amstel brouwerij kwam dat blikje er speciaal voor verzamelaars." ZELFS IN PRAAG POPULAIR "Ik vond in mijn oude agenda terug dat we het blik op zondag 11 mei presenteerden aan de media in aanwezigheid van het toenmalige Ajax-team. Diezelfde middag hebben we iedereen in het stadion van een blikje voorzien. Dat was het begin van een geweldige promotiecampagne waarbij iedereen over Amstel sprak. De blikjes vlogen over de toonbank. Ik had ook een blikje dat was uitgewalst; plano noemen ze dat. Daar heb ik die zondagmiddag alle spelers een handtekening op laten zetten. Ik moet dat nog ergens hebben. Deze blikjes openden echt deuren, ik was later op vakantie in Praag en had een tray van die blikjes meegenomen. Er was daar een klein café waar ze een prachtig zwaar bier schonken. We kwamen daar als toerist en ik had een paar van die blikjes bij me. Dat werd zowat een veldslag, als ik wilde werd ik iedere avond vrijge houden voor één Ajax-Amstel-blikje." AMSTEL HOORT BIJ AJAX "Het is goed dat 'er een speciale Ajax-omroep is. Het is natuurlijk een mooie binding met de supporters. Zelf kijk ik ook bij de uitslagen altijd eerst nog wat Ajax heeft gedaan. Hoewel ik niet meer zo erg betrokken ben en niet alle spelers meer ken. Ajax, Amstel en Amsterdam zijn toch altijd een soort drie-eenheid geweest. Amstel is een typisch Amsterdams product en ik wacht rustig op de dag dat ook de ArenA weer Amstel zal voeren." AMSTfl Robert Elfrink (72) werkte bij Heineken en Amstel van 1966 tot 1992. Hij begon bij de Amstel Brouwerij en werd na de fusie van Heineken en Amstel in 1968 voorlichtingsfunctio naris van de afdeling Public Relations. Later werkte hij als persfunctionaris voor Heineken N.V. en in 1978 werd hij hoofd van de afdeling Public Relations Heineken Nederland. In deze functies was Robert betrokken bij vele promoties en persevenementen. Heineken nl kwartaalnieuws [13]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL kwartaalnieuws | 2009 | | pagina 13