IK HEB VORIG JAAR DE RADIO GEHAALD MET DE ACTIE 'WK WINKELWAGEN WERPEN' 'NOG MEER LEREN VAN ELKAAR' soeppresentatie passeren. "Unox kan ter introductie klanten de soep laten proeven. Wij moeten ze op andere manieren zien te verrassen in de supermarkt." Bijvoorbeeld met een sleutelkoord met het logo van SC Cambuur, dat in 2009 bijgesloten wordt bij een kratje Amstel of Heineken. Of door mee te doen aan een spaaractie voor een voetbalshirt van de populaire Leeuwarder club. De klant is dol op dit soort spaaracties en bijgesloten extraatjes; Heineken en C1000 creëren er lokale binding mee. Theo: "Zolang de kosten beperkt blijven, kan een actie mij niet gek genoeg zijn. Ik heb vorig jaar zelfs de radio gehaald met de actie 'WK Winkelwagen Werpen', die ik voor een andere super markt verzon." Maar natuurlijk zijn er ook nog de 'gewone' prijsaanbiedingen. Theo: "Prijsacties zijn omzettechnisch gezien goed. Zeker als het een krantenaanbieding is. Iedereen roept altijd dat marge zo belangrijk is, maar dan moetje toch eerst omzet hebben." Diederick: "Nou ja, meestal win je niets op een prijsaanbie- ding, maar fungeert het als een klantenlokkertje en hoop je dat mensen direct meer boodschappen meenemen." Theo: "Het gaat er dus om dat wij samen een goede mix vinden waar beide partijen aan verdienen." Diederick: "Heineken heeft kennis van de biermarkt, ik van de lokale markt. Dat combineren we. Het blijft afwachten hoe een actie aanslaat, dat bepaalt de klant uiteindelijk. Maar ik moet zeggen dat we vaker positief dan negatief verrast worden." PRAKTISCHE STUDENTEN Deze ClOOO-vestiging is een 'gouden klant', vertelt Theo later. "Gouden klanten zijn goede ondernemers die een goede relatie met Heineken hebben, verder hebben ze veel m2 winkelvloer, veel omzet en zijn ze bereid om met ons samen te werken en promoties en bijvoorbeeld koelkasten te plaatsen. Ik bezoek ze elke twee weken. Je moet echt investeren in het opbouwen van een goede band. Het gaat erom mee te denken met je klant. Afspraken te maken en die ook na te komen. De formule te kennen en dan samen een schappenplan te ontwikkelen en acties te bedenken. Je moet heel goed weten wat het profiel van de winkel, de buurt en de kopersgroepen is voordat je een actie voorstelt." Het verschil tussen de kopersgroepen wordt pas echt duidelijk als we later die middag een andere 'gouden klant' bezoeken: een filiaal van Super de Boer in het centrum van Leeuwarden. Pal naast de hotelschool. Hemelsbreed op vijfhonderd meter afstand gelegen van de zojuist bezochte C1000, heeft deze Super de Boer een totaal ander winkelprofiel. Waar in de vorige zaak de winkelwagentjes stonden, staan hier stapels winkelmandjes opgesteld. En ook het bieraanbod is duidelijk op studenten en ouderen gericht. Bedrijfsleider Sape Rozema leidt ons rond. Theo, wijzend op het schap: "Brand doet het hier dus goed. Studenten hebben geen zin in kratten sjouwen. Ze zijn gek op blikjes. Hoeven ze ook niet terug te brengen voor het statiegeld. En ook ouderen kiezen voor kleine verpakkingen of blik." Cijfers van eerder gehouden bierkrat- tenacties liegen er niet om. Verkocht de ClOOO-vestiging er duizend in een week, deze Super de Boer kon er slechts zeventig per week slijten. Waar de student wel mee verleid kan worden, vertelt Sape Rozema, zijn de tapvaatjes. Direct naast de ingang links staat een display op wieltjes ("een Dolly of Radje noemen wij dat") met Heineken-tapvaatjes. De stu dent komt binnen en wordt direct met de aanbieding gecon fronteerd, is de gedachte. Sape Rozema: "Studenten winkelen heel snel dus die moetje voor in de winkel strikken. En op de 23e van de maand draaien we 8.000,- meer omzet want dan hebben ze weer geld om uit te geven." Theo: "Kijk, dat soort dingen moetje dus weten als je samen acties verzint!" Heineken nl kwartaalnieuws [11] Vertegenwoordigers van Heineken bezoeken in hun rayon supermarkten en andere winkels om de producten van Heineken te verkopen. Maar wat zij doen gaat verder dan dat. Ze adviseren ook bij de inrichting van de winkel(schappen) en proberen daarbij natuurlijk een goede positie voor hun eigen producten te verwerven. Ook zorgen ze dat hun klanten meedoen aan promotie-acties of haken ze in op plaatselijke acties. Alle vertegenwoordigers worden in hun werk onder steund door de Verkoop Binnendienst. Zou Theo Lei vanuit Heineken iets veranderd willen zien, zodat hij zijn eigen werk nog beter kan doen? Theo: "Het is sterker als alle vertegen woordigers in grote lijnen met hetzelfde bezig zijn, dat er in heel Nederland tegelijkertijd een actie voor een merk loopt. Door middel van workshops werken we aan een goede structuur. Maar omdat de handel niet stil staat, zullen we constant mee moeten veranderen met de markt. Ik ben creatiefin het verzinnen van acties, een ander is analytisch sterker. Zo leren we op deze workshops van elkaar. Voor mijzelf betekent dit dat ik meer informatie wil gaan delen met mijn collega's."

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL kwartaalnieuws | 2009 | | pagina 11