Paul: 'Wij zijn momenteel op het gebied van TPM koploper in de I brouwerijwereid' I P «-«-«I kosten, een hogere volume-output en het neerzetten van een goed geoliede TPM (Total Productive Management) organi satie. We ontvangen dit jaar waarschijnlijk de JIPM (Japanese Instititute of Planned Maintenance) Excellence Award op dat gebied. Daar zijn wereldwijd tachtig tot negentig brouwerijen bij betrokken en wij zijn momenteel koploper. Ik vind dat een enorme prestatie." KETEL VOOR VAN MUNCHING Als Paul en Cor over het terrein lopen, blijkt dat Cor de brou werij nog steeds op zijn duimpje kent. Feilloos weet hij de koperen plaat te vinden die 50 jaar geleden ter gelegenheid van de officiële opening op de muur werd bevestigd. "Vol gens mij is Cor abuis," zegt Paul nog terwijl Cor mompelend voorbij een tiental oude koperen ketels loopt, de trap af naar beneden. "Er hangt hier geen koperen plaat volgens mij." Maar daar hangt ie dan, stof te vangen onder aan een trap. Paul Bleijs is verbaasd: "Ik wist echt niet dat de plaat hier hing." Dat is niet zo verwonderlijk. Door de automatisering van de afgelopen jaren wordt het gedeelte waar de oude ko peren ketels staan niet meer gebruikt. Paul: "Dit was ooit het kloppende hart van de brouwerij, maar het wordt binnenkort helaas gesloopt omdat wij deze ketels niet meer gebruiken. Met de opbrengst van het materiaal kunnen we de werk zaamheden bekostigen. Een van de koperen ketels wil ik wel behouden. Die poetsen we op en zetten we buiten op het ter rein als blikvanger voor de brouwerij." Cor is alweer verdwe nen. Zijn oog is gevallen op het volgende historische moment uit de geschiedenis van de brouwerij: een grote koperen plaat op een van de ketels. "Deze ketel hebben we opgedra gen aan Leo Van Munching, de importeur van Heineken in de VS," meldt Cor. "We hebben er expres 'opgedragen aan' opgezet: als we er eentje naar hem hadden vernoemd, had hij hem waarschijnlijk mee naar huis genomen! De familie Van Munching kwam jaarlijks op bezoek in 's-Hertogenbosch en eens in de zoveel tijd mochten de beste vijfentwintig verkopers mee. Tijdens de ontvangst speelde de Heineken Fanfare en aten we typisch Brabantse lekkernijen als zult en bloedworst. De Amerikanen vonden het delicious." [22] Heineken nl kwartaalnieuws

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL kwartaalnieuws | 2008 | | pagina 22