Cor: 'Mijn kennis- I makingsbezoeken aan collega-brouwers I maakten grote indruk' I Het jubileum van de brouwerij in 's-Hertogenbosch was een mooie gelegenheid om voor deze rubriek een vroegere en de huidige bedrijfsleider uit te nodigen. Cor Scheltema en Paul Bleijs vertellen over toen en nu. Het zal maar op je schouders rusten: 'de oudste nog in leven zijnde brouwerijmanager van 's-Hertogenbosch' zijn. Cor Scheltema is er vooral trots op en komt nog regelmatig op de brouwerij. Als je bijzonder lid van de fanfare, erelid van de personeelsvereniging en ere-jepper bent, is daar ook geen ontkomen aan. Paul Bleijs is sinds twee jaar brouwerijmanager van 's-Herto genbosch: "Op het sociale vlak heeft Cor in het verleden veel voor de brouwerij gedaan. Daarom is zijn naam nog steeds onlosmakelijk verbonden met een heleboel van onze huidige activiteiten. Als er iets is, is Cor van de partij. Wij zien elkaar dan ook verschillende malen per jaar. Cor en ik kennen elkaar trouwens al langer; toen ik in 1985 in 's-Hertogenbosch als wachtchef Brouwen begon, was Cor er bedrijfsleider." BUITENBOARDMEMBER Cor Scheltema was van 1977 tot 1986 bedrijfsleider van de brouwerij in 's-Hertogenbosch, daarna tot 1991 directeur van Heineken Technical Services in Zoeterwoude en van 1991 tot 1992 had hij korte tijd zitting in de Raad van Bestuur. Cor: "Om dat het tijdelijk was en ik niet formeel was benoemd, noemden sommige collega's mij altijd de 'buitenboardmember'." Zijn tijd in 's-Hertogenbosch heeft hij nog goed op het netvlies. "Eind jaren zeventig begonnen we aan een masterplan. Dat was er voor die tijd nog niet. De opdracht was de capaciteit te verdub beien van vijf naar tien miljoen hectoliter. Daarvoor moesten we grond aankopen in de directe omgeving van de brouwerij. Voorwaarden waren ook dat er met eigen bronwater werd ge produceerd en dat de producten zowel per spoor als over het water als over de weg konden worden vervoerd. We kochten dus ook terreinen rondom de haven aan. Op een van die terrei nen stond een gebouw dat destijds met behulp van Heineken- medewerkers in de avonduren en weekenden is omgebouwd tot het huidige Heineken Ontspanning Centrum. De Heineken Fanfare, de biljart-, tennis-, tafeltennis- en bridgeclub kregen daar hun onderkomen. Medewerkers deden dat geheel vrijwil lig. Dat is me zo goed bijgebleven, de grote betrokkenheid van het personeel. Het was één grote Heineken-familie." SLOEPEN EN SLANGEN Cor herinnert zich nog een mooie anekdote: "Toen ik in 1977 was ingewerkt, heb ik aan alle collega-brouwers beneden de grote rivieren een kennismakingsbezoek gebracht en mijzelf voorgesteld. Bavaria, Brand, Gulpener, De Leeuw. Dat de groot ste brouwer uit eigen beweging naar hen toe kwam, maakte destijds grote indruk!" Weer serieus: "De brouwerij was in die tijd dé exportbrouwerij voor de hele wereld en in het bijzonder voor de Verenigde Staten. Daar wilden ze alleen maar bier uit 's-Hertogenbosch. Exportorders werden geproduceerd en di rect verscheept, we hadden nauwelijks voorraden. De brouwe rij was ook zeer zelfstandig, alles werd door eigen werknemers uitgevoerd. Inhuurkrachten en uitzendbureaus bestonden toen nog niet. Er werd ook veel traditioneel gebrouwen: open gistkuipen, liggende lagertanks. 'Sloepen' (gist uit tanks halen, red.) en 'slangen' (bier vervoeren, red.) waren de sleutelwoor den, maar dat weet nu niemand meer denk ik! We waren des tijds de grootste werkgever van de regio met vijftienhonderd werknemers." BEWUSTWORDING "Het is niet meer te vergelijken met hoe het nu gaat," vult Paul aan. "Door de verregaande automatisering telt de vestiging 's-Hertogenbosch dit jaar 487 medewerkers. We hebben een van de modernste brouwafdelingen, die slechts door twee mensen wordt bediend. Zij houden zich bezig met het brou wen, vergisten en lageren. Er zijn afdelingen, zoals de energie- dienst, waar tegenwoordig gedeeltelijk onbemand wordt ge draaid. Operators volgen alles vanachter hun beeldscherm en krijgen via een pieper een signaal als er een storing is. Dit jaar bestaat de brouwerij in 's-Hertogenbosch vijftig jaar. Ik denk dat de bewustwording dat er iets moest veranderen het be langrijkste moment is geweest in het bestaan van de brouwerij. Dat was zo'n tien jaar geleden. Inmiddels is er ongeveer 320 miljoen euro in de brouwerij geïnvesteerd, zowel in moderni sering als in opleidingen voor het personeel. Dat krijgt nu zijn beslag. De marktomstandigheden werken niet echt mee mo menteel. Onze focus ligt dan ook op het verlagen van de vaste Heineken nl kwartaalnieuws [21]

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL kwartaalnieuws | 2008 | | pagina 21