'Als wij willen groeien, moet dat komen van bedrijven waaraan we nu nog niet leveren' langskomt. Zo zie je maar: merken zijn heel mooi, maar business to business is ook belangrijk!" LAWAAI MAKEN En terwijl José de lunchkaart bekijkt, pakt Marinus er zijn rekenmachine nog maar eens bij. Het illustreert hun eigen positie als regionaal salesmanager. Marinus: "Bij ons in Brabant voeren we agressieve acquisitie. Ik maak herrie, elke dag weer. We moeten wel. Omdat Bavaria markt leider is." José: "In mijn regio ligt dat natuurlijk heel anders. Met 65 tot 80% de een praat, let de ander op de kleinere signalen. En het is wel verfrissend om het in een andere regio te doen." Aan het einde van de middag komen alle regionaal salesmanagers bij elkaar om de resultaten te bespreken, in het bijzijn van de accountmanagers van de regio Zuid-Holland. Van de dertig 'koude bezoeken' is in twaalf gevallen met een beslisser gesproken, zo blijkt. Ieder koppel belooft per mail nog een inhoude lijke terugkoppeling te geven. Jacob: "Ik ben tevreden. Dit krijgt uiteraard een vervolg. Nu pakken de vertegenwoordi- marktaandeel kan ik af en toe best nee zeggen." Dit soort acquisitiegesprekken is hoe dan ook een goede investering, vinden ze. José: "Ondernemers spelen meestal open kaart. Ze begrijpen ook dat ze anders niets gedaan krijgen. Je krijgt heel wat boven tafel. Het is goed om zo'n gesprek met z'n tweeën te doen. Terwijl gers en accountmanagers het verder op. Zij gaan de ondernemers opnieuw bezoeken. En wie weet rolt daar wat moois uit." DrSeelz heeft nog een passend motto paraat voor het gezel schap: "Zonder contact geen contract!" Accountmanager Rob Candeias was betrokken bij de selectie van de zaken die Marinus van Dorst en José Matthijsse bezochten. Wat leveren deze bezoeken hem op? "Hoewel ik deze zaken al lang op de korrel heb, krijg je door zo'n acquisitiegesprek toch weer nieuwe informatie. Zij gaan zonder vooroordelen die zaak in, dat scheelt. Van de zaak waar Marinus en José zijn geweest, weet ik nu bijvoor beeld dat de ondernemer met pensioen wil en zijn dochter de zaak gaat overnemen. Daar kun je iets mee. Ik snap dat Marinus deze ondernemer meteen had willen contracteren, de zaak heeft precies de uitstraling voor Brand-bier. De prijs die deze onderne mer echter vraagt, kan Heineken niet bieden. Dat zou strategisch gezien niet slim zijn. Binnen de kortste keren wil heel Rotterdam tegen die prijs een contract. Het klinkt misschien wat arrogant, maar Heineken heeft een dominante positie in Rotterdam. Het complete centrum is Heineken- georiënteerd. Maar dat neemt niet weg dat het heel goed is dat al die zaken bezocht zijn, dat ze overal de eigenaar hebben gesproken en dat er vervolggesprekken staan gepland. Dit zou twee keer per jaar mogen gebeuren, wat mij betreft. Het is goed dat er meer focus op acquisitie komt. Een relatie opbouwen met niet-klan- ten kost gewoon heel veel tijd. Wij zijn voornamelijk druk met omzet genereren bij bestaande klanten en hen goed te bedienen. Ik vind het trouwens ook leuk dat de regionaal salesmanagers op deze manier 'met de billen bloot gaan' en ervaren wat wij tegenkomen in de markt." Heineken nl kwartaalnieuws [19] Bram Westenbrink en Rob Candeias

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL kwartaalnieuws | 2008 | | pagina 19