TUPEN VERANDEREN 'Sonja wordt nu zelf "anders actief" De zomer is alweer zo goed als verleden tijd, we zitten allemaal weer in onze vaste patronen. Het tempo in het moderne bedrijfsleven ligt hoog; maar ook u, een zogenaamd niet- actieve, bent een druk bezet mens en steeds minder mensen nemen de tijd om vakantie te 'vieren'. Alles verandert, dat hoor ik ook bij de mensen bij wie ik op bezoek kom. Heineken is Heineken niet meer, alles wordt anders, het wordt allemaal minder, luidt soms het commentaar. Ja natuurlijk, denk ik dan, ook Heine ken gaat met de tijd mee, dus gaan zaken nu anders dan pakweg vijftig jaar geleden. De verhalen rond het vijftigjarig jubileum van de Bossche brouwerij, bijvoorbeeld, zijn pure nostalgie. Mooie, spannende verhalen uit tijden die inderdaad niet meer terugkomen. Maar je voelt de trots uit de herinneringen omhoogborrelen. Dat merk ik in veel gesprekken, overal in het land. Heineken-mensen zijn trots op hun Heineken. En andersom ook, al moeten we het tegenwoordig met minder mensen doen. Maar is anders ook meteen minder? Soms misschien, maar meestal niet. Tijden veranderen, regelingen ook; die passen zich aan aan wat er nu mag en kan. Regelingen met een gouden randje worden zeldzamer, dat klopt. Maar ook zonder randje zijn ze goed in orde. Sociaal Contactenwerker voor de noordelijke helft van het land (alles boven de grote rivieren). Sonja gaat na ruim veertig jaar Heineken verlaten. Ze gaat toetreden tot de club van mensen die ze al die jaren zo trouw heeft bezocht en bediend. Zij heeft ontelbare verhalen gehoord, De kosten bij Heineken worden zichtbaar gemaakt in een hectoliter- prijs. En die prijs moet omlaag, is al een aantal jaren het credo van de directie. We moeten allemaal op ons huishoudboekje letten, ook Heineken als bedrijf. TROUW Genoeg over cijfers en regelingen, want wat Heineken sterk maakt zijn de mensen. Wie dat zeker beseft is mijn collega Sonja van Kooten. Zij is vele mensen getroost, met mensen gelachen. Bloemen gebracht en gesprekken gevoerd over alles wat Heineken-mensen bezighoudt. Zij zal het beamen: het gaat niet om de regelingen, maar om de mensen. En wat er ook bij Heineken verandert, het Heineken-hart blijft. Miryam van der Linden Sociaal Contactenwerker Zuid Tel. 06 - 26 56 40 28 [10] Heineken ni kwartaalnieuws Vanuit het Sociaal Contactenwerk heeft Miryam van der Linden (Zuid) nauw contact met oud-medewerkers. Of, zoals zij liever zegt, met de 'anders-actieven' van Heineken. Op verzoek van Heineken nl kwartaalnieuws schrijft ze over haar ervaringen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL kwartaalnieuws | 2008 | | pagina 10