Verbaasde en trotse blikken vonden elkaar op de werkvloer, terwijl bedrijfsleider Godfried Meijer Paul Hamers rondleidde in 'zijn' brouwerij in Zoeterwoude. De brouwerij, waar Paul 11 jaar geleden zelf de scepter zwaaide, heeft in zijn ogen een ware metamorfose ondergaan. "Het toonbeeld van innovatie, reinheid en rust." Hun carrières brachten hen de hele wereld over. Paul Hamers kwam in 1970 bij Heineken, werkte in Afrika en Italië en werd vervolgens in Nederland benoemd tot respectievelijk RTM Afrika, bedrijfsleider van de brouwerij in 's-Hertogenbosch en RTM Afrika/Midden-Oosten. Daarna werkte hij korte tijd in Argentinië. Van 1993 tot en met 1997 was hij bedrijfsleider van de brouwerij in Zoeterwoude, waarna hij werd benoemd tot directeur Personeelszaken/HNB. In januari 2000 ging hij met pensioen. Godfried Meijer kwam in 1978 bij Heineken. Hij werkte achtereenvolgens voor Heineken in Azië, bij Vrumona, was hoofd Projectenbureau HTS wereldwijd, werkte driejaar bij Bols Benelux en vijfjaar in Zwitserland. In 2002 kwam hij terug naar Nederland om bedrijfsleider van de brouwerij in 's-Hertogenbosch te worden. Sinds mei 2006 is hij bedrijfslei der van de brouwerij in Zoeterwoude. BURNING PLATFORM Paul en Godfried zijn dus beide bedrijfsleider geweest van zowel de brouwerij in 's-Hertogenbosch als van de brouwerij in Zoeterwoude. Toch kennen ze elkaar nauwelijks. Hun carrièrepaden kruisten elkaar jaren geleden in Argentinië, waar Paul als Group Technical Director werkte en Godfried er vanuit zijn functie van hoofd Projectenbureau op bezoek was. En toen Godfried een huis zocht in Nederland en er een te koop stond in de straat waar Paul woonde, bracht Godfried een bezoek aan Pauls huis in Bilthoven. De mannen hadden veel te bepraten tijdens het bezoek aan de brouwerij in Zoeterwoude. Daar is namelijk heel wat veran derd sinds Paul er elf jaar geleden wegging. Godfried: "In 2001 hebben we een zogenaamde world benchmark gedaan. We bezochten twee brouwerijen in de Verenigde Staten die qua grootte en complexiteit vergelijkbaar waren met die van Heineken in Nederland. Toen werd duidelijk dat onze brouwe rijen ver onder de maat presteerden op het gebied van productiviteit en kosten. De Amerikaanse brouwerijen zaten op 10.000 en 12.000 hectoliter per FTE en Zoeterwoude en 's-Hertogenbosch op 8.000 en 6.000 hectoliter. De vraag was op dat moment: willen we in die markt met deze bedrijven concurreren? Het antwoord was 'ja'. Niet in de laatste plaats omdat ook andere concurrenten plannen hadden in die markt een premium bier te gaan verkopen. We moesten dus meer geld in de markt steken en dat kon alleen als we onze marge verhoogden door een kostprijsverlaging. Met mijn opvatting dat het uur U had geslagen, liep ik ver vooruit op de troepen. Er was ook geen sprake van een zogenaamd 'burning plat form', een bittere noodzaak, omdat Heineken veel geld verdiende. Met het inzetten van een 'continu verbeteren'- traject, later omgedoopt tot TPM (Total Productive Management), hebben we de productiviteit in 's-Hertogen bosch in vier jaar tijd verdubbeld naar 12.000 hectoliter per FTE. In Zoeterwoude gingen we van 8.000 naar 18.000 hectoliter per FTE, en dat moet uiteindelijk 24.000 worden. Pas dan behoren we tot de top van de wereld. De HNS- doelstelling is de nummer 1 brouwerij van de wereld worden, zowel binnen als buiten Heineken. Naar mijn mening is dat de enige manier om te overleven." WERELDECONOMIE "We hebben tegenwoordig veel meer te maken met snelle fluctuaties in de wereldeconomie," vervolgt Godfried. "En de conjunctuur bepaalt nu eenmaal in grote mate onze export. We bouwen momenteel een nieuwe exportlijn omdat we aan het eind van dit jaar anders geen flexibele capaciteit meer gehad zouden hebben in Zoeterwoude. Dat is best riskant, Heineken nl kwartaalnieuws [21] LTIES...

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL kwartaalnieuws | 2008 | | pagina 21