Philip de Ridder Hans de Ruiter RECHT UIT HET ORANJEHART heeft niet zoveel met clubvoet bal; de passie voor voetbal van de algemeen directeur laait pas op als het Nederlands elftal moet spelen. "Ik ben meer een Oranjeman. Door mijn werk heb ik de kans met klanten het EK voetbal en de Olympische Spelen een aantal dagen van dichtbij mee te maken. Dat is een fantastische belevenis. De sfeer in het Holland Heineken House is uniek. Voor het EK voetbal heb ik een prachtig oranje jasje. Meestal zet ik ook wat strepen op mijn gezicht. Bij mij is het Oranjegevoel begonnen met de schaatssuc- cessen van Ard en Keessie. Dan zat je voor de televisie zelf de rondetijden in te vullen. Daarna had je natuurlijk het WK van 1974. Inmiddels heb ik al een aantal keren als toeschouwer een EK voetbal en ook de Olympische Spelen meegemaakt. Als je zestigduizend mensen het Wilhelmus hoort zingen, dat is indrukwekkend. Tijdens het EK in 1988 was ik productmanager 7Up bij Vrumona. Toen zijn we met een aantal bussen naar Duitsland geweest. Ik heb Nederland - Engeland gezien. Spannende wedstrijd, maar de meeste indruk maakte de huldiging. Die beelden van supporters op de viaducten toen de spelersbus door Nederland reed. Ik ben ook bij de Olympische Spelen in Griekenland geweest. Daar vond ik hockey leuk om te vol gen. Ook een teamsport. Dat groepsproces vind ik fascinerend. Atleten die in een paar maanden tijd als team gaan draaien. Als je dat voor elkaar krijgt, ben je tot veel in staat." Recht uit het Hart is een vaste rubriek in het I medewerkerblad Heineken NL magazine, In eenl speciale Oranjeafleverijjig vertellen de vier leden van het directieteam 'recht uit hun haï^® zijl hebben met sport in het algemeen en Oranje in het bijzonder. Die verhalen wilden we ook de lezers van Kwartaalnieuws niet onthouden. is directeur Human Resources en zag als stu dent bijna alle wedstrijden van het Nederlands elftal. "Dan bedachten we 's ochtends in de collegebanken dat we diezelfde avond naar een kwalificatieduel gingen. Ik was dan hele maal in het oranje." "Als ik nu ga, draag ik hooguit een oranje sjaal. Voetbalwed strijden tussen landen hebben iets extra's. Er hangt een span ning in de lucht, gecombineerd met dat 'wij'-gevoel. 'De liefde tot zijn land is ieder aangeboren', dichtte Vondel al. Het voetbal moet wel goed zijn. Uiteindelijk zijn maar een paar momenten in die negentig minuten de moeite waard. Als alles met elkaar klopt, de sfeer en het spel, dan is het iets magisch. Datzelfde ge voel heb ik bij de Olympische Spelen. Ik volg dan vooral de spor ten waar Nederland goed in is. Die focus van de atleten en de ontlading als ze winnen. Het klinkt soft, maar als je sport, be grijp je iets van de inspanning die ze leveren. Ik ben een paar keer zelf als toeschouwer naar de Olympische Spelen geweest. In Atlanta zag ik het Holland Heineken House voor het eerst. Het was toen bescheidener van opzet, maar direct al een succes. Op zulke momenten zie je de kracht van het merk. Het is een ijzer- sterk concept dat ook aantrekkingskracht op andere landen heeft. Je identificeert je ermee. Dat geldt zeker voor mij. Het is leuk om bij een winnende organisatie te werken." [16] Heineken nl kwartaalnieuws

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL kwartaalnieuws | 2008 | | pagina 16