J H AVE N LI N E ia t 111" 1 v I III ELIA M/ERSK l*Jk 1 KkOkKui »'V H S 0 WSIl'l Jetty-side scaffolding tower sometimes the only means of boarding ship. Echafaudage sur la jetéeparfois le seul moyen de monter a bord. new crew aboard may mean that the others, probably well known to the rep, are on leave for several months. This means starting all over again. Even so, it's not as frustrating as the laying up of a ship known to be a good Heineken outlet. A vessel may be idle because the world economic situation has lessened demand for its services. It may be undergoing a refit. Ei ther way it's not going to need Heineken or any other beer for perhaps a year, perhaps longer. There is another side to the job, a re sponsibility just as great as endeavouring to ensure that the ship concerned is going to buy Heineken products from the chandler ashore. This is, simply news gathering. Business news of course, news about what's happe ning on the other side of the world. It may yield information of interest to the Heineken com mercial intelligence system, and essential to the unit's aim to take an increasing share of the ship beverage business worldwide. The ship-chandlers' sector If stimulating demand among ships' buyers is front line action aboard, then that of promo tion among ship-chandlers is an equally im portant operation ashore. A ship-chandler is a wholesaler in a big way of business. He stocks a range of about 6,000 articles everything that's needed aboard a ship. There are 40 of these specialist whole salers distributed among Holland's major ports. Those at Rotterdam have a fine inter national reputation for the food they put on board and for availability which means es pecially comprehensive and substantial stocks. ser a terre. Les visiteurs sont done les bien- venus. II est pourtant assez chair que les „comman dos" de Rotterdam ont un travail bien plus exigeant qu'a I'habitude, une tache pour hommes jeunes en pleine forme et débor- dants d'énergie, capables de travailler seuls, et, rappelez vous l'échelle de corde et le cas que, dotes d'un soupgon d'esprit boucanier. Langues et mime Une fois a bord, tout tourne autour de la psychologie commerciale et sur {'utilisation d'une bonne personnalité particulièrement ouverte. Le don des Hollandais pour les lan gues est considérable et les hommes appelés a travailler sur les quais sont véritablement polyglottes. A l'occasion, lorsqu'ils montent a bord des vaisseaux japonais, ils doivent re- courir a un langage par signes, (quoique mi- mer le mot „bière, vous savez le truc qui se boit" est plutöt facile!) Si le représentant connait le batteau et que l'équipage est le même que la fois précéden- te, tout va bien. Mais un nouvel équipage a bord peut signifier que les autres, proba- blement bien connus du représentant, sont en congé pour plusieurs mois. Ce qui veut dire qu'il faut tout recommencer. Même dans ce cas, ce n'est pas aussi frus- trant que le désarmement d'un navire connu pour être un bon cliënt d'Heineken. La situa tion économique mondiale peut avoir ralenti les activités d'un bateau. II peut être en bassin de radoub, et n'aura pas besoin de bière Hei neken ou de toute autre bière pendant peut être un an, sinon plus.

Heineken Contact | 1977 | | pagina 5