MILIEU JAARVERSLAG 1994 TRANSPORT Maastricht, middenin een woonwijk. De gehele brouwerij is dan ook voorzien van een uiterst gedegen geluidsisolatie. Vracht wagens worden sinds 1994 niet meer na 19.00 uur geladen en gelost aan de voorkant van de brouwerij. Dat gebeurt alleen nog overdag. Het vervoer van de dranken van onze onderneming naar de dis tributiecentra (horeca of thuisverbruik) en de drankenhandels wordt verzorgd door transportbedrijven. Deze maken gebruik van vrachtwagens met opleggers. Vanuit de regionale en lokale distributiepunten wordt getrans porteerd met kleinere vrachtwagens en bestelwagens. Verspreid over het land heeft Heineken zijn servicediensten gehuisvest: de Horeca Technische Dienst en de Horeca Tapservice. De service medewerkers bezoeken de klanten eveneens in bestelwagens. De vrachtwagens die ons bier en fris vervoeren naar de klanten zijn in bijna alle gevallen voorzien van een type motor gemaakt volgens de laatste stand van de techniek. De winst voor het milieu ten aanzien van de uitlaatgassen zit hem hier in een vermindering van de uitstoot van NOx (stikstof) en in een lagere geluidsproduktie. Vrachtwagens met dit type motor hebben het recht het 'L'-kenmerk te voeren. In Nederland vervoeren we het voor de export bestemde bier veelal 's nachts naar Rotterdam. Dit geeft minder opont houd en het legt minder beslag op het wegennet. Bovendien is het brandstofverbruik lager, omdat de wagens 's nachts normaal gesproken niet in de file terechtkomen. Het vervoer voor de binnenlandse biermarkt gebeurt veelal over dag. De wagens hebben een bezettingsgraad van 99%, voort vloeiend uit het streven naar een zo hoog mogelijke efficiëntie. jac.besseling DE DRIEBAN TRANSPORT B.V. HEM 39

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Milieuverslag | 1994 | | pagina 23