MILIEU JAARVERSLAG 1994
TRANSPORT
Maastricht, middenin een woonwijk. De gehele brouwerij is dan
ook voorzien van een uiterst gedegen geluidsisolatie. Vracht
wagens worden sinds 1994 niet meer na 19.00 uur geladen en
gelost aan de voorkant van de brouwerij. Dat gebeurt alleen nog
overdag.
Het vervoer van de dranken van onze onderneming naar de dis
tributiecentra (horeca of thuisverbruik) en de drankenhandels
wordt verzorgd door transportbedrijven. Deze maken gebruik
van vrachtwagens met opleggers.
Vanuit de regionale en lokale distributiepunten wordt getrans
porteerd met kleinere vrachtwagens en bestelwagens. Verspreid
over het land heeft Heineken zijn servicediensten gehuisvest: de
Horeca Technische Dienst en de Horeca Tapservice. De service
medewerkers bezoeken de klanten eveneens in bestelwagens.
De vrachtwagens die ons bier en fris vervoeren naar de
klanten zijn in bijna alle gevallen voorzien van een type motor
gemaakt volgens de laatste stand van de techniek. De winst voor
het milieu ten aanzien van de uitlaatgassen zit hem hier in een
vermindering van de uitstoot van NOx (stikstof) en in een lagere
geluidsproduktie. Vrachtwagens met dit type motor hebben het
recht het 'L'-kenmerk te voeren.
In Nederland vervoeren we het voor de export bestemde
bier veelal 's nachts naar Rotterdam. Dit geeft minder opont
houd en het legt minder beslag op het wegennet. Bovendien is
het brandstofverbruik lager, omdat de wagens 's nachts normaal
gesproken niet in de file terechtkomen.
Het vervoer voor de binnenlandse biermarkt gebeurt veelal over
dag. De wagens hebben een bezettingsgraad van 99%, voort
vloeiend uit het streven naar een zo hoog mogelijke efficiëntie.
jac.besseling
DE DRIEBAN TRANSPORT B.V.
HEM
39