M I L I E
U JAARVERS
LAG 1994
VERPAKKING
Ook de afdelingen Verpakken van de Heineken
brouwerijen scheiden afvalstromen. Hier ziet u als
voorbeelden breukglas en de van retourflessen afge
weekte etiketten.
van het materiaal blik, dat in Nederland reeds voor meer dan
50% wordt gerecycled. Voor Sourcy is voor aluminium gekozen,
ondermeer omdat het technisch niet mogelijk is om mineraalwater
in blik te verpakken. Inmiddels is in overleg met de andere
bedrijven in de verpakkingsketen voor metalen (blik en alumini
um) een plan ingediend bij de overheid, waarin staat beschreven
hoe het recyclingspercentage van metalen verpakkingen op een
nog hoger niveau kan worden gebracht. Daarbij is sprake van
verscheidene inzamelroutes, afhankelijk van de lokale situatie.
De metalen verpakkingen worden uit het afval gehaald met
magneten, terwijl in een aantal gemeenten blikbakken zijn of
worden geplaatst. Heineken ondersteunt de Stichting Kringloop
Blik, die het gebruik van blikbakken propageert.
Ter bestrijding van het hinderlijke zwerfafval, waar helaas
ook verpakkingen van onze produkten in belanden, is circa vijf
jaar geleden de Stichting Nederland Schoon opgericht. Hieraan
nemen ondermeer alle Nederlandse brouwers deel. Deze stichting
heeft tot doel de mentaliteit van de inwoners van Nederland
dusdanig te veranderen, dat zij geen zwerfafval meer veroorzaken.
Heineken is een actief lid van de Stichting Verpakking en Milieu
(SVM), waarin het Nederlandse bedrijfsleven is verenigd. In
1991 heeft deze stichting het Convenant Verpakkingen met de
Nederlandse overheid afgesloten. Heineken is een van de onder
tekenaars. In dit convenant is als doelstelling opgenomen, dat er
in het jaar 2000 geen afval meer gestort mag worden. Ook de
hoeveelheid te verbranden verpakkingsafval moet worden
beperkt. Vastgelegd is een maximum van 40% in het jaar 2000.
Dit betekent dat dan minimaal 60% van alle verpakkingen gere
cycled zal worden.
Daarnaast dient het bedrijfsleven ook maatregelen aan de
bron te nemen. In het jaar 2000 moet de hoeveelheid verpak
kingsmateriaal die op de markt gebracht wordt, in gewicht gelijk
zijn aan de hoeveelheid van 1986. En liefst nog 10% minder.
Dat betekent, dat de jaarlijkse consumptiegroei hierin moet wor
den verrekend. Ook kwalitatief moeten de nodige maatregelen
genomen worden. Een voorbeeld daarvan is het vermijden van
het gebruik van chloorgasgebleekt karton.
In 1994 heeft de SVM verslag uitgebracht over de tot nu
toe bereikte resultaten. Het recyclingspercentage van verpak
kingsafval is de 50% gepasseerd, terwijl de hoeveelheid verpak
kingsmateriaal een ombuiging van de stijgende trend heeft laten
zien. De kwalitatieve maatregelen zijn voor het grootste deel
doorgevoerd. Ook Heineken Nederlands Beheer laat alle
verpakkingsmaterialen bedrukken met inkten, die zo min moge
lijk zware metalen in de kleurpigmenten bevatten.
Voortdurend wordt door ons bedrijf gezocht naar verdere
verbeteringen ten gunste van het milieu. Uiteraard mogen de
verpakkingsfuncties, zoals de bescherming van het produkt, niet
in gevaar komen. Desondanks is gebleken dat mooie resultaten
kunnen worden behaald. Voorbeelden daarvan zijn de lichtere
flessen, lichtere kratten en lichtere blikjes. Met minder materiaal
kan toch de gewenste produktbescherming worden bereikt. En
dat betekent uiteindelijk een verkleining van de afvalberg.
Verder gebruiken we nieuwe lijmsoorten, op organische
basis, die oplossen in water. De kunststof binnenkant van onze
kroonkurken bevat al enige tijd geen PVC meer. En tot slot heb
ben we alle staniols (de wikkels van aluminiumfolie om hals en
kroonkurk van de fles) afgeschaft. Ze zijn vervangen door hals
etiketten van papier.
Een andere ontwikkeling van de laatste jaren is het kel-
derbiersysteem. Grote afnemers in de horeca-sector beschikken
over een kelderbierinstallatie. De daarvan onderdeel uitmakende