M I L I E U JAARVERS LAG 1994 VERPAKKING Ook de afdelingen Verpakken van de Heineken brouwerijen scheiden afvalstromen. Hier ziet u als voorbeelden breukglas en de van retourflessen afge weekte etiketten. van het materiaal blik, dat in Nederland reeds voor meer dan 50% wordt gerecycled. Voor Sourcy is voor aluminium gekozen, ondermeer omdat het technisch niet mogelijk is om mineraalwater in blik te verpakken. Inmiddels is in overleg met de andere bedrijven in de verpakkingsketen voor metalen (blik en alumini um) een plan ingediend bij de overheid, waarin staat beschreven hoe het recyclingspercentage van metalen verpakkingen op een nog hoger niveau kan worden gebracht. Daarbij is sprake van verscheidene inzamelroutes, afhankelijk van de lokale situatie. De metalen verpakkingen worden uit het afval gehaald met magneten, terwijl in een aantal gemeenten blikbakken zijn of worden geplaatst. Heineken ondersteunt de Stichting Kringloop Blik, die het gebruik van blikbakken propageert. Ter bestrijding van het hinderlijke zwerfafval, waar helaas ook verpakkingen van onze produkten in belanden, is circa vijf jaar geleden de Stichting Nederland Schoon opgericht. Hieraan nemen ondermeer alle Nederlandse brouwers deel. Deze stichting heeft tot doel de mentaliteit van de inwoners van Nederland dusdanig te veranderen, dat zij geen zwerfafval meer veroorzaken. Heineken is een actief lid van de Stichting Verpakking en Milieu (SVM), waarin het Nederlandse bedrijfsleven is verenigd. In 1991 heeft deze stichting het Convenant Verpakkingen met de Nederlandse overheid afgesloten. Heineken is een van de onder tekenaars. In dit convenant is als doelstelling opgenomen, dat er in het jaar 2000 geen afval meer gestort mag worden. Ook de hoeveelheid te verbranden verpakkingsafval moet worden beperkt. Vastgelegd is een maximum van 40% in het jaar 2000. Dit betekent dat dan minimaal 60% van alle verpakkingen gere cycled zal worden. Daarnaast dient het bedrijfsleven ook maatregelen aan de bron te nemen. In het jaar 2000 moet de hoeveelheid verpak kingsmateriaal die op de markt gebracht wordt, in gewicht gelijk zijn aan de hoeveelheid van 1986. En liefst nog 10% minder. Dat betekent, dat de jaarlijkse consumptiegroei hierin moet wor den verrekend. Ook kwalitatief moeten de nodige maatregelen genomen worden. Een voorbeeld daarvan is het vermijden van het gebruik van chloorgasgebleekt karton. In 1994 heeft de SVM verslag uitgebracht over de tot nu toe bereikte resultaten. Het recyclingspercentage van verpak kingsafval is de 50% gepasseerd, terwijl de hoeveelheid verpak kingsmateriaal een ombuiging van de stijgende trend heeft laten zien. De kwalitatieve maatregelen zijn voor het grootste deel doorgevoerd. Ook Heineken Nederlands Beheer laat alle verpakkingsmaterialen bedrukken met inkten, die zo min moge lijk zware metalen in de kleurpigmenten bevatten. Voortdurend wordt door ons bedrijf gezocht naar verdere verbeteringen ten gunste van het milieu. Uiteraard mogen de verpakkingsfuncties, zoals de bescherming van het produkt, niet in gevaar komen. Desondanks is gebleken dat mooie resultaten kunnen worden behaald. Voorbeelden daarvan zijn de lichtere flessen, lichtere kratten en lichtere blikjes. Met minder materiaal kan toch de gewenste produktbescherming worden bereikt. En dat betekent uiteindelijk een verkleining van de afvalberg. Verder gebruiken we nieuwe lijmsoorten, op organische basis, die oplossen in water. De kunststof binnenkant van onze kroonkurken bevat al enige tijd geen PVC meer. En tot slot heb ben we alle staniols (de wikkels van aluminiumfolie om hals en kroonkurk van de fles) afgeschaft. Ze zijn vervangen door hals etiketten van papier. Een andere ontwikkeling van de laatste jaren is het kel- derbiersysteem. Grote afnemers in de horeca-sector beschikken over een kelderbierinstallatie. De daarvan onderdeel uitmakende

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken - Milieuverslag | 1994 | | pagina 10