HET BUITENGEBEUREN of, Wie laat zien wat hij heeft... Enige jaren geleden werd de Nederlandse taal verrijkt met een nieuw woord: het buitengebeuren. Wij vinden het een mooi woord. Om verschillende redenen. Maar vooral om dat het ons hier en nu de gelegenheid geeft er een tweede verkoopboodschap in te verpakken, die u gerust mag zien als een aanvulling op hetgeen wij op de twee voorgaande pagina's schreven. Daar ging het om de etalage als ver lengstuk van de presentatieruimte, de winkel, het binnen- gebeuren dus. Buiten gebeuren, op het gebied van de presentatie, reeds opmerkelijke dingen. Steeds meer winkeliers presenteren hun artikelen ook op straat. Juist, het buitengebeuren. Maar nog niet eerder ontvingen wij daarvan een succesvol praktijkvoorbeeld uit de sector die door u en ons bestreken wordt: bier en frisdranken! In sommige gevallen zal het buiten presenteren om ver schillende redenen niet mogelijk zijn. Maar het buitenge beuren dat ons ter ore en ter oge kwam is een dermate sprekend voorbeeld van een zichtbaar resultaat dat het ons weinig moeite kostte een nieuw (verkoop)gezegde te maken: Wie laat zien wat hij heeft, zorgt dat de consument hem zijn bestelling geeft! Ere wie ere toekomt, het was de heer C. van der Zwaag, bedrijfsleider van slijterij Herkert, Vispoortstraat 27 in Elburg, die op het idee van een bierpresentatie-op-de-stoep (en wat voor een stoep) kwam. Met behulp van een ouder wetse wasbok en een bloemenbak maakte hij een vrolijke bieruitstalling. Een kleurenplaat met het motto ,,Blij met bier uit blik" erboven deed dienst als extra blikvanger voor de presentatie, die het gehele seizoen buiten heeft ge staan. (Bij een dergelijke buitenpresentatie dienen vanzelf sprekend etalageflessen te worden gebruikt). De heer Van der Zwaag liet dus zien „wat hij heeft" om vervolgens het genoegen te smaken het tweede deel van eerdergenoemd gezegde in vervulling te zien gaan: de con sument, die hem de bestelling geeft. Tot zover een aardig verhaal, zult u wellicht zeggen, maar wat was het uiteindelijke resultaat? Wel, laten de cijfers spreken. Verkocht men vorig jaar per week 10 tot 15 dozen blikbier, dit seizoen vlogen per week zo'n 30 tot 35 dozen de deur uit. Bijna een verdrie voudiging van de omzet in dit artikel! Met zijn buitenpresentatie heeft de heer Van der Zwaag zich bijzonder goed aangepast aan het buitengebeuren in de Vispoortstraat, waar per seizoen duizenden recreanten pas seren. Leuk om te vermelden is dat hij in het pand bovendien nog een tweede binnengebeuren geschapen heeft. Op de zolder verdieping van de slijterij worden kunstenaars, uit Elburg maar ook uit andere plaatsen in het land, in de gelegen heid gesteld hun produkten te exposeren. De toegang is vrij. Graag geven wij ook het op deze pagina getoonde prak tijkvoorbeeld ter overweging voor die verkooppunten, die zich voor het buitengebeuren lenen. Want wie laat zien wat hij heeft 6

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Het meest getapt | 1970 | | pagina 6