De uitzonderingen, de regel en het aambeeld Links en rechts: Drie weken lang heeft deze etalage in het middelpunt van de be langstelling gestaan. Als aandachttrekkers deden de forse letters TOUR DE FRANCE 1970 en de racefiets dienst. Verder waren er nog verschillende andere blikvangers als bekers, medailles, foto's en de standen in de diverse klassementen, die per dag werden bijgehouden (rechts). Vooral de gele trui (de schrijffout in de naam van de winnaar lokte zelfs reacties van het publiek uit) was een attractie van formaat (links). De uitzonderingen bevestigen de regel, aldus een bekend gezegde. Het heeft hier betrekking op een belangrijk onder deel van de verkoopbevordering bij de detaillist. Een onder deel waarvoor wij, mede met het oog op het naderende winterseizoen, graag uw aandacht vragen, namelijk de eta lages. Zoals u op de foto's kunt zien gaat het hier om bijzondere, zo u wilt uitzonderlijke etalages. Maar ook en helaas om een paar van de uitzonderingen die de regel bevestigen. De regel, dat nog te veel detaillisten het belang van een uitzonderlijke etalage onderschatten of in het geheel niet zien. Het mag zo langzamerhand als een algemeen bekend gege ven worden verondersteld dat de moderne mens vooral gepakt wordt door opvallende, interessante en gemakkelijk op te nemen beelden. De strips in vele kranten zo goed als de vaak pakkende koppen spreken in dit opzicht boek delen. Nog te weinig detaillisten maken van dit gegeven gebruik. De uitzonderingen bevestigen de regel Nog te veel winkeliers beschouwen de etalage als de uit stalkast in plaats van dat zij daarin zien het begin van hun presentatieruimte. De ruimte vooral waarin zij hun artikelen eigenlijk reeds aan de klant verkocht hebben vóór dat deze de drempel overstapt! Een absoluut vereiste voor dit laatste is dat de klant ken nismaakt met de presentatie. Voor een droge en saaie uit stalkast zal hij de pas niet of nauwelijks inhouden. Daaren tegen stopt hij even als iets zijn aandacht trekt. Wordt daarna zijn aandacht gevangen (gehouden) door een attrac tieve en actuele, dan wel een interessante en indringende of een pakkende, professionele presentatie, dan blijft hij zeker enige tijd stilstaan. Dan gaat de etalage haar werk doen en zijn in vele gevallen de artikelen reeds half ver kocht. Een extra stimulans om de kijker tot koper te maken vormen gratis foto's van bijvoorbeeld actuele gebeurtenis sen of bekende personen, emblemen en andere attributen, die als laatste zetje in de goede richting hun waarde hebben bewezen. Twee van de afbeeldingen, die dit artikel illustreren, zijn gemaakt bij een filiaal van slijterij Staffhorst in Rotterdam- Zuid. De beheerder, de heer W. van den Wijngaard, van 4 wie wij reeds eerder een opvallende etalage zagen (H.m.g., april), heeft ook deze keer met succes op de actualiteit inge haakt. Drie weken lang heeft zijn TOUR DE FRANCE- etalage in het middelpunt van de belangstelling gestaan. Geen wonder, want er waren enkele trekpleisters van for maat in de presentatie opgenomen. Want wie bleef niet stilstaan om nu eindelijk eens met eigen ogen de gele trui (van Jan Janssen, 1968) te zien. Of om de regenboogtrui, de foto's en trofeeën te bewonderen of om zijn nieuwsgie righeid naar de stand in de verschillende klassementen te bevredigen. De heer Van den Wijngaard, die zelf het liefst geheel op de achtergrond wil blijven, stelt de publikatie van zijn idee dan

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Het meest getapt | 1970 | | pagina 4