EN HEINEKEN AANDEEL Nog nooit in de geschiedenis van Rotterdam zijn hier zoveel bezoekers, ook uit het buitenland, geregistreerd als de afge lopen vijf maanden van C'70, de grootse manifestatie ter herdenking van de wederopbouw van de stad. Aan het vele dat over C'70 reeds is en nog zal worden geschreven willen wij slechts enkele punten toevoegen. Het belangrijkste uitgangspunt van de organisatoren was: Het leefbaar, gezellig maken van de binnenstad. Dat deze doelstelling geheel gerealiseerd is, staat onomstotelijk vast, getuige onder meer de enorme belangstelling uit binnen- en buitenland voor het nieuwe hart van Rotterdam. In de C'70-periode hebben naar schatting drie tot vier miljoen mensen de Maasstad-nieuwe-stijl als reisdoel gekozen. Een belangrijk deel van hen was te vinden bij of in de grote evenementen van C'70 zoals de feestparade (250.000 toe schouwers), de wielercriteria (60.000), de kabelbaan (500.000), het feest voor de buitenlandse gastarbeiders (35.000) en het internationale Pinkstersportfestijn (10.000). Ook de reacties in de vorm van commentaren (er ligt een gigantische hoeveelheid publikaties) wijzen uit dat het doel bereikt is. In veelal lovende bewoordingen wordt gesteld dat er in de veranderde binnenstad wel degelijk wat te beleven valt. Er kwamen brieven uit het buitenland („Hoe hebben jullie dat gedaan"), een Duitse tv-ploeg van „Hier und heute" reisde naar Rotterdam om opnamen te maken en in vele kranten over de hele wereld stond C'70 in het licht van de publiciteit. In dat veranderde hart van Rotterdam heeft Heineken in het kader van C'70 een belangrijke rol gespeeld. Niet alleen bij incidentele evenementen zoals de feestparade (zie ook elders in dit nummer) of bij het vrolijk versieren van de binnenstad door middel van een zee van vlaggen. Maar a In en om de Tiroler Bierstube op het Stadhuis plein was het meestal een drukte van belang. Draaiorgel 't Witje was een bezoek aan het Havencafé alleszins waard. ook en vooral bij het ontvangen en opvangen van de tien duizenden bezoekers, waarvoor op bepaalde punten een aantal tijdelijke horeca-etablissementen was neer gezet. Deze bedrijven hebben in het nieuwe patroon van de binnenstad een belangrijke functie vervuld. Gezien de ervaringen met deze tijdelijke paviljoens in de afgelopen C'70 periode zou het bedrijfsleven het dan ook toejuichen als de gemeente tot een positief besluit zou komen ten aanzien van het handhaven van enkele van deze horeca- exploitaties. 14

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Het meest getapt | 1970 | | pagina 14