MEDEDELINGENBLAD BLIKSEMACTIES •J ij t Jrnmm Nu, aan de Anthony Fokkerweg, een ruim en modern gebouw. speciaal daarvoor ontworpen dagr boeken, die grotendeels we.er zijn af gestemd op de routes van die dag. Wij hebben ernaar geluisterd en het verwarmde ons commerciële hart, dat zo langzamerhand al noodgedwongen had geaccepteerd dat elk contact nu eenmaal schijnt te moeten beginnen met de klassieke vraag „of meneer nog wat nodig heeft". Hier is dit beslist niet het geval. Een kort zakelijk, maar toch vriendelijk verkoopgesprek dat ongeveer drie minuten duurt, in welke tijd ook nog de aandacht wordt gevestigd op spe ciale acties, waarover de klant reeds van tevoren is ingelicht. Om de klant van tevoren op de hoogte te stellen van bepaalde acties, wordt gebruik gemaakt van een fraai uit gevoerd mededelingenblad onder de suggestieve naam „DRANKEN KLANKEN" en „WIJNKLANKEN". Dit mededelingenblad wordt elke maand aan alle klanten toegezonden en aan een bepaald aantal niet-klan- ten. En het loont de moeite zoals uit de volgende gegevens blijkt. Geduren de de looptijd van een bepaalde actie wordt van het produkt waarvoor de actie wordt gevoerd, 25 procent meer verkocht. Bovendien reageert 10 procent van de niet-klanten, die ook het mededelingenblad hebben ontvangen, door zelf te bellen en een order op te geven. De praktijk heeft uitgewezen dat ongeveer 4 procent van hen afnemer wordt van het totale artikelenpakket. Soms worden er zogenaamde bliksem acties gevoerd die als het ware reac ties zijn op plotselinge aanbiedingen van anderen. De tijd ontbreekt dan om een tegenactie via het mededelin genblad bekend te maken. Dan wordt naar de telefoon gegrepen en weer blijkt hoe bijzonder waardevol het telefonische verkoopsysteem ook in dergelijke gevallen is. Want dit tele foneren heeft ook een bliksemeffect, daar men op deze manier in vijf werkdagen met slechts twee verkoop telefonistes ongeveer duizend ver kooppunten kan benaderen (per ge sprek wordt de tijdsduur iets langer omdat men de actie wat uitvoeriger moet verkopen dan wanneer de af nemer van te voren is ingelicht). Maar laten wij nu eens veronderstel len dat men hetzelfde effect met twee vertegenwoordigers had willen be werkstelligen. Uitgaande van 25 be zoeken per dag per vertegenwoordiger zou men dus 1000 verkooppunten: 50 bezoeken (2 x 25) 20 werk dagen nodig gehad hebben. Dus 4 x zoveel tijd!! Had men de klanten ook in vijf werkdagen willen bezoeken dan zou den 200 bezoeken per dag nodig ge weest zijn en dat betekent acht ver tegenwoordigers. De V.D.H. beschikt zelf ook nog over twee vertegenwoordigers. U zult het misschien moeilijk kunnen geloven, maar zelfs in de hoofdstad van ons land zijn er afnemers die nog niet over een telefoon beschikken. Meren deels grote afnemers, die nog niet aangesloten zijn in verband met de achterstand bij de P.T.T. Deze klanten worden door de ver tegenwoordigers bezocht, maar van zelfsprekend zijn zij hiervoor niet alleen in dienst. Aan de hand van nauwkeurige analyses wordt het om- zetverloop van elke afnemer nage- Bedrijfsleider F. G. Arntz ontwikkelen, verfijnen èn volharden 7

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Het meest getapt | 1969 | | pagina 7