BPdI IH élGïfe jiCDItt OPMERKELIJKE INITIATIEVEN BIJ EEN GROOTHANDELl IN DRANKEN VERENIGDE DRANKEN HANDEL N.V. m Amsterdam, januari 1964. De laatste jaren heerst er een felle concurrentie in de Amsterdamse frisdranken- markt. Een aantal groothan delaren in bier en frisdran ken kampt met moeilijk heden en zoekt contact met anderen. Dat is het begin geweest van het ontstaan van de moderne dranken groothandel, waar wij op 17 september 1969 een be zoek hebben gebracht in verband met het 5-jarig bestaan. UNIEK SYSTEEM ?Mm i Het is de VERENIGDE DRANKEN HANDEL N.V., afgekort V.D.H., gevestigd aan de Anthony Fokker- weg no. 3, Amsterdam (W), waar wij een interessant gesprek hadden met de bedrijfsleider, de heer F. G. Arntz, 45 jaar, energiek en intelligent zaken man, oorspronkelijk komend uit de levensmiddelenbranche. Toen de heer Arntz in 1966 de lei ding van het bedrijf, dat toen nog op de Valschermkade in Amsterdam was gevestigd, overnam, stond hij voor de volgende problemen: In Amsterdam waren in die tijd bij zonder veel verkooppunten, waaraan de artikelen verkocht moesten worden. De grote vraag was hoe men contact met deze verkooppunten moest zoe ken. Via vertegenwoordigers? On doenlijk, want dit zou een dusdanig aantal vertegenwoordigers vergen, dat het alleen al om financieel-technische redenen niet te verwezenlijken zou zijn. Aan de andere kant besefte hij ter dege de grote belangrijkheid van per soonlijk contact met de afnemers. Een moeilijk probleem om op te los sen. Maar men is er in geslaagd. Niet door de schier legendarische, platge treden paadjes te volgen waarlangs zovelen reeds zijn gegaan en helaas nog gaan. Integendeel, men heeft naar nieuwe wegen gezocht en die gevonden. Wegen, die getuigen van initiatief, durf en oorspronkelijkheid en die uit eindelijk resulteerden in een, volgens ons, zeer geslaagde combinatie van activiteiten welke even doeltreffend werken als een groot aantal vertegen woordigers langs de weg. Zittend in zijn gezellige kantoor luis terden wij geboeid naar hetgeen de heer Arntz ons vertelde over de be ginperiode. Een periode van vallen en opstaan, van experimenteren, van slapeloze nachten, maar uiteindelijk van succes. En waaruit bestaat nu dit succes? Ten eerste heeft men een uniek systeem ontwikkeld voor telefonische verkoop. Dit systeem was reeds ingevoerd door de vorige bedrijfsleider, maar werd verder ontwikkeld en verfijnd door de heer Arntz. Zonder nu al te veel op details te willen ingaan, komt het in het kort hierop neer. Twee charmante jongedames (zowel wat uiterlijk als stem betreft) bellen alle klanten. Dit zijn er 1600 en zij worden minstens één keer per week gebeld. Dit gebeurt aan de hand van Het oude pand van een van de firma's (Wed. J. A. Schiet aan de Elandsgracht), waaruit de Verenigde Dranken Handel N.V. ontstaan is. 6

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Het meest getapt | 1969 | | pagina 6