1968/1969 DE NIEUWE VERKOOPORGANISATIE - HET BOEKJAAR IS VOORBIJ «eiM - "1" »-'- ;-"j Zoals enige tijd geleden reeds werd bekendgemaakt, heeft in de commer ciële dienst Nederland van ons con cern een aantal wijzigingen plaats gevonden. Teneinde u in de gelegen heid te stellen de hoofdzaken van de nieuwe verkooporganisatie nog eens rustig te kunnen overzien, hebben wij uit de reeds gedane publikaties een samenvatting gemaakt. Na de fusie van vorig jaar tussen Heineken's Bierbrouwerij Maatschap pij N.V. en Amstel Brouwerij N.V. is een uitvoerig onderzoek ingesteld naar de mogelijkheden van een ge combineerd optreden van onze ver kooporganisaties. Voor dit onderzoek werd de hulp ingeroepen van het bekende Amerikaanse organisatie bureau McKinsey. Het resultaat hier van is geweest dat de binnenlandse commerciële activiteiten zijn gebun deld in een divisie commercie Neder land. Aan het hoofd van deze divisie staat de heer J. van der Werf, lid van de Raad van Bestuur van Heineken's Bierbrouwerij Maatschappij N.V. De divisie commercie Nederland be staat uit de groepen thuisverbruik, horeca, Vrumona en distributie. Daar u het meest geïnteresseerd zult zijn in de groepen thuisverbruik en horeca, zullen wij op de samenstelling daar van gaarne wat uitvoeriger ingaan. THUISVERBRUIK De marketing-activiteiten staan onder leiding van een marketing-manager. In deze functie is benoemd de heer B. Sar- phati. Voor beide biermerken zijn pro- duct-managementgroepen gevormd, die ieder tot taak hebben, op basis van het algemene commerciële beleid het merk waarvoor de groep verantwoordelijk is verder tot ontwikkeling te brengen. Wij vertrouwen erop, dat wij hierdoor de tot nu toe bereikte omzetten in beide merken voor u en voor ons verder kunnen uitbreiden. De tot voor kort afzonderlijk werkende verkooporganisaties van Amstel en Hei- neken zijn inmiddels samengevoegd. Met de leiding van de gecombineerde organi satie is belast een algemeen verkooplei der. In deze functie is benoemd de heer G. T. Kleiberg. De heer Kleiberg wordt in de verkoopleiding bijgestaan door vier gewestelijke verkoopleiders en een ver koopleider landelijke diensten. Als ge westelijke verkoopleiders zullen optreden de heren G. F. van Dijken, A. van Son, J. A. Ritman en D. Marck. De leiding van de landelijke diensten zal in handen zijn van de heer V. F. Tromer. HORECA Deze groep staat onder leiding van de heer P. Kranenberg. De volgende onderdelen maken deel uit van de groep. a. Afdeling planning en ontwikkeling waarin de marketing-activiteiten voor de horecasector zullen worden ont wikkeld. De leiding berust voorlopig bij de heer Kranenberg. Het ligt in de bedoeling dat de mer ken Heineken en Amstel gevoerd blij ven zoals tot nu toe gebruikelijk was. b. Afdeling centrale diensten. Deze zal zorgdragen voor de servicediensten in de horecasector. Leiding: de heer W. F. J. Westermann. c. Afdeling eigen exploitaties. De leiding van deze afdeling zal berusten bij de heer S. van den Bent. d. Afdeling onroerende goederendie onder leiding zal staan van de heer W. P. A. van Voorst van Beest. e. De heer Kranenberg wordt in de ver koopleiding bijgestaan door vier ge westelijke verkoopleiders, te weten de heren A. C. M. Jonkers, J. G. M. Kerckhoffs, F. C. J. Mollerus en K. v. d. Hoeven. Door de gewestelijke indeling van de verkooporganisatie zullen de contacten met u geïntensiveerd worden en door een zo kort mogelijke communicatielijn wordt de slagvaardigheid van ons optreden in de markt gewaarborgd. Wij vertrouwen Als de redactie van ,,Het meest ge tapt" ook ditmaal een overzicht wil geven over het afgelopen boekjaar, dan is het geen gemakkelijke opgave een uitgangspunt te vinden. Want ieder zegt: Wat een zomer is het ge- Bi/ de voorpagina Van het rijke bezit aan paarden, de trouwe werkkrachten van vroeger, is in de hedendaagse maatschappij en dus ook in de brouwerij niet veel over gebleven. De twee Belzen van Amstel, links op de foto, die onlangs in onze stallen werden ondergebracht, vormen samen met de vier Heineken paarden het kleine, maar waardevolle bezit uit het hippische verleden van de brouwe rijen. Op pagina 12 en 13 stelden wij een „Portret van onze paarden" samen, waar u de trouwe viervoeters nog eens wat nader kunt bekijken. weest! En deze uitdrukking houdt tegelijkertijd in: Wat een jaartje voor het bier. Al kan er niet vooruitgelopen worden op het officiële jaarverslag, wel mag gezegd worden dat de omzetresultaten zeer bevredigend waren. De vier mooie weken in de vakantieperiode hebben, naast alle verkoopinspanningen het gehele jaar door, daar zeker toe bij gedragen. In die korte periode van het jaar zijn er ongelofelijke prestaties geleverd door mensen in de produktie- afdelingen, in het transport en in de distributieschakels. Want Nederlandse en buitenlandse consumenten hadden dorst, waar zij zich in ons land ook bevonden. Alle verkoopplaatsen moes ten enige weken lang extra bevoor raad worden. Dat kostte tijd en bovenal inspanning, want voor de verzorgers van het glas bier, waar dan ook, was het ook warm. Hulde voor alle werkers namens de dorstige con sumenten en namens ons. We zouden het boekjaar te kort doen als we ons uitsluitend beperkten tot de weken van zomers weer. Wat ge beurde er nog meer dat het vermel den waard is? De invoering van het nieuwe systeem van omzetbelasting bracht veel extra duizenden en nog eens duizenden kisten werk met z;ch mee voor de admi nistratieve diensten. Een golf van prijsverhogingen bleef niet uit. De bierprijs bleef toen welis waar gelijk, maar de consument kwam in de mening te verkeren, dat alles 2

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Het meest getapt | 1969 | | pagina 2