Wie een kuil graaft voor zichzelf. Maak vooral uw excuses omdat u beslag legt op de tijd van de klant Gebruik stoere taal Het is menselijk dat wij zo gauw geneigd zijn onze eigen fouten te bagatel liseren of over het hoofd te zien, terwijl wij over de fouten van anderen droevig het hoofd schudden onder het motto „dat zou mij nooit gebeuren". Nu maakt ieder mens die werkt, fouten. Maar moeilijker wordt het wanneer ze niet als zodanig herkend worden omdat ze gebeuren door overschatting, onverschilligheid, domheid of sleur. En vooral in het moeilijke vak dat verkopen heet, worden dagelijks nog fouten gemaakt waardoor een order, of erger nog, een klant verloren gaat. Onlangs lazen wij hierover een bijzonder interessant artikel in het Ameri kaanse vakblad „SOFT DRINKS", dat ons tot nadenken stemde. Het zal u bekend zijn dat verkopen in Amerika schier tot een wetenschap is verheven, maar het trof ons des te meer dat desondanks in dit land vertegenwoordigers dezelfde fouten maken als hun collega's in Frankrijk, Engeland, Duitsland en ja zelfs in Nederland. Nu weten wij allemaal dat zich soms bepaalde omstandigheden kunnen voordoen, waardoor het praktisch onmogelijk wordt een order te no teren. Want ga maar eens een toe komstige klant bezoeken op het moment dat hij juist een grote klant verloren heeft. Of kom opgewekt naar binnen op het moment dat de klant zijn voorlopige aanslag uit de bus heeft gehaald. Maar het wordt haast ondoenlijk iets aan een klant te verkopen wan neer deze met een ietwat wazige blik in zijn ogen nog lichtelijk staat na te hijgen van enthousiasme over het verkoopverhaal dat zojuist uw grootste concurrent verteld heeft over de nieuw te lanceren reclame campagne. Daarnaast spelen ook nog andere factoren een rol, waardoor een order verloren kan gaan. Het zijn de ver koop-valkuilen, die de vertegen woordiger, onbewust, voor zichzelf graaft Nu is natuurlijk niets gemakkelijker om alles maar af te schuiven op de door vertegenwoordigers zo gelief de vergaarbak die „lastige klanten" heet. Maar dat zou niet alleen hoogst onverantwoordelijk zijn maar vooral ook unfair. Want de omstan digheden waardoor niets verkocht wordt, worden meestentijds door de vertegenwoordigers zelf geschapen. En tot het moment dat een vertegen woordiger in staat is zelf zijn „ver- koop-boontjes" te doppen, is hij het aan zichzelf en vooral aan zijn firma verplicht deze verkoop-valkuilen te vermijden. Welke valkuilen dat nu zijn? Och, iedereen heeft zijn eigen favorieten. We laten er nu een aantal volgen zoals ze in het Amerikaanse vakblad beschreven zijn. Kleedt u overdreven aan Niets bevordert het goede klimaat om een grote transactie af te sluiten beter dan een „grootse verschij ning". Draag daarom die vlammende das met dat wildgestreepte over hemd waartegen uw lange haren zo gunstig afsteken. Doe die lakschoe nen aan, waarmee u op dansavon den altijd zo'n succes heeft en com pleteer het geheel met die laag op de heupen hangende broek. Wees ervan overtuigd, dat u indruk maakt. Maar jammer genoeg een verkeerde. Alleen de klant is belangrijk. Dat bent u niet! U komt alleen maar om een gunst van hem te vragen. Doe dus flink zielig en onderdanig. Nadat de klant u van zijn kantoor heeft weggewerkt zal hij met des te meer belangstelling luisteren naar een vertegenwoordiger wiens op treden en verkooptechniek hem er van overtuigen dat hij een goed produkt koopt, waaraan hij verdie nen kan. Wees grappig op het verkeerde moment Vertel bijvoorbeeld een gepeperde mop aan een klant die daar hele maal niet van houdt. Of, maak van die „leuk-sarcastische opmerkin gen" over uw concurrent, met wie uw klant al jaren zaken doet. Volg ook de „Kent u deze al" methode bij een klant die staat te popelen om aan het werk te gaan. Maar trek u daar niets van aan. Ga gewoon maar door. Weliswaar met een bleek glimlachje, maar de klant zal u be slist vragen „nog eens terug te ko men" in 1985. ledereen weet dat klanten graag zaken doen met stoere en vlotte kerels. Toon ze daarom direct wat voor een patente kerel u eigenlijk wel bent. Wat geeft het nu of u daarmee acht van de tien klanten tegen u in het harnas jaagt. Zij had den waarschijnlijk toch niets qe- kocht. „Dure" woorden doen het Het is van het grootste belang dat toekomstige klanten zich terdege realiseren hoe intelligent u toch wel bent. Gebruik dus bij iedere gele genheid de „duurste" woorden die u kent. Gooi er zo nu en dan nog wat literaire en historische ontboe zemingen tussendoor. Want dat im poneert! Uw klanten zullen van verbijstering achterover vallen. Ze zullen zo'n ontzag voor u hebben dat ze sprakeloos zijn. En u gaat weg, overtuigd van uw superioriteit maar zonder order. Breng moeilijke onderwerpen ter sprake Trek de aandacht van de klant door 16

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Het meest getapt | 1969 | | pagina 16