RIJDENDE MAGAZIJNLIFTEN
nieuwe ontwikkeling bij Centra, Raalte
In de cabine heeft de bedieningsman alle
knoppen en hendels voor de besturing onder
hand- en voetbereik (er is ook een voetscha
kelaar).
Met behulp van de rijdende lift kan de be
dieningsman op gemakkelijke wijze de artikelen
verzamelen en al doende snel en efficiënt de
orders samenstellen (links onder).
De vier stellingen, waartussen zich de drie
rijdende magazijnliften bewegen (onder).
staat uit een cabine, waarin de ap
paratuur en de bedieningsman zich
bevinden en een aangebouwde vork,
waarop een pallet geplaatst kan wor
den. Met twee motoren uitgerust
(één voor de horizontale en één voor
de verticale bewegingen) kan zo'n
lift zich ook diagonaalsgewijs ver
plaatsen en daarbij zelfs een redelijke
snelheid ontwikkelen.
Snel en efficiënt
fn de praktijk verplaatst de maga-
zijnlift zich volgens een bepaalde,
uitgekiende „route", waarbij eerst
de onderste vakken worden afge
werkt. Aan het einde van de schacht
van de artikelen heeft een bijzonder
hoge omzetsnelheid, terwijl de rest
uit langzaamlopende artikelen be
staat. Deze overgrote meerderheid
van de voorraad (80 procent) vraagt
echter een hoeveelheid magazijn
ruimte en mankracht, die in geen
verhouding staat tot de rentabiliteit.
Oplossing
En zo moest voor een kleine vijf
duizend artikelen naar een nieuwe
oplossing worden gezocht omdat,
volgens de conventionele magazijn
indeling, een dergelijk assortiment
zo'n slordige 1500 m2 grondopper-
vlakte voor zich zou opeisen.
Bij Centra heeft men deze artikelen
nu in 4 stellingen ondergebracht, elk
met een lengte van 40 en hoogte van
7 meter. De daardoor ingenomen
oppervlakte bedraagt slechts een
300 m2. In de drie „schachten" tus
sen deze stellingen bewegen zich de
rijdende magazijnliften. Zo'n lift be-
Overzicht van een gedeelte van het reusachtige
magazijn van Centra, Raalte. Achterin bevinden
zich de stellingen voor de langzaamlopende
artikelen.
Rijdende magazijnliften is wellicht
de beste benaming voor de mecha
nische orderverzamelaars, die enige
tijd geleden bij Centra, Raalte, in ge
bruik zijn genomen. Deze appara
tuur, die nog enig is in Nederland,
werd door Centra zelf ontwikkeld in
samenwerking met de N.V. Handels-
en Ingenieursbureau W. B. van den
Berg (DEMAG) in Den Haag.
De 20-80 regel
Wanneer een groothandelsbedrijf
groeit naar een weekomzet van een
miljoen gulden, wordt het nog meer
gedwongen de beschikbare ruimte zo
efficiënt mogelijk in te delen. Bij
Centra heeft men deze noodzaak
tijdig onderkend. Gedurende lange
tijd werd van elk artikel de omzet
snelheid bijgehouden, waarna men
tot de conclusie kwam, dat 20 pro
cent van de magazijnvoorraad 80
procent van de omzet uitmaakte.
Of anders gezegd, een vijfde deel