Heineken ....en het ruimte-probleem Geef Heineken de ruimte! teamwork. Teamwork is ook het devies Ruimtevaren betekent: een wissel trekken op de toekomst. Een wissel, die wellicht nooit verdisconteerd kan worden. Ruimtevaren betekent vooral: het be wust aanvaarden van risico's, tot nut van de wetenschap en dus ook van de mensheid. Wie twintig jaar geleden in een reis naar de maan geloofde, werd niet voor vol aangezien. Het was fijn om erover te fantaseren, om er boeken over te lezen, ofaan de radio gekluisterd, naar de maan-hoorspelen te luisterenmaar het gaf geen pas om in het openbaar het geloof in een echte maanlanding te belijden. Hoe is het dan mogelijk, dat nu de gehele wereld uitkijkt naar het door Armstrong en zijn bemanning mee gebrachte maangruis en maanstenen, als gold het een souvenir van een schoolreisjeEn dat liever nie mand in het openbaar sprak over de (toch zeker aanwezige) kansen op mislukkingen? Dat komt door de kwaliteit van de geleverde prestaties. En dus de kwa liteit van materiaal en mensen. Van de persoonlijke inzet van een Yoeri Gagarin evenzeer als van een Stafford met zijn bemanning. Maar ook door de inzet van al die medewerkers, waarvan wij de namen nooit zullen lezen! Door teamwork wordt zulk een gigantisch werk verricht. Hoewel we niet zouden durven of willen beweren, dat onze arbeid in wetenschappelijk en technisch op zicht vergelijkbaar is met het on voorstelbaar grootse Apollo-project, zijn er toch bepaalde punten van overeenkomst. Ook wij zoeken meer ruimte. Wie geloofde twintig jaar geleden in een toekomst voor bijvoorbeeld een huisverbruikmarkt? In een verbruik van bier, ook buiten de horeca bedrijven? Dat klonk even ongeloof waardig als een reisje naar de maan! Boze tongen fluisterden toen zelfs: „Daarmee gaan ze naar de maan." En wat voor een gigant is óók die huisverbruikmarkt geworden! Ook dat heeft alles met kwaliteit te maken. Kwaliteit van het produkt en van de geleverde prestaties. Samen met u, met uw inzet en uw inspanningen, hebben wij een groot deel van die markt veroverd. Samen ook met een staf van vaak anoniem gebleven medewerkers van de kwaliteitscontrole in onze la boratoria tot-en-met onze verkoop adviseurs, die met de meest moderne documentatie uw problemen, of die van uw afnemers, zo gunstig mogelijk trachtten te conditioneren. Daarbij zijn alle Heineken activiteiten steeds ondersteund met de meest moderne reclamemiddelen, gericht op nieuwe verbruikersaspecten. En zo verbaasde het eigenlijk niemand, dat Heineken bier reeds zo'n vijftien jaar geleden „een historische vlucht" maakte. „GEEN HALVE MAAÏÏREGEL" is de titel van ons reclamefilmpje, dat op zo'n spectaculaire manier geschie denis heeft gemaakt. Bij het uitwisselen van de geschenken op de maan, bieden de ruimtevaarders uit die film, én de maankoning elkaar Heineken bier aan. „Merkwaardig", zegt professor Space (op de voorpagina). „Helemaal niet merkwaardig! Heine ken is immers overal het meest ge tapt", zo eindigt dan dat filmpje. En dat gebeuren is zeker 'n merk waardig. In de ruimtevaart is geen plaats om lang bij de successen te blijven stil staan. De jacht op verbetering van communicatie en het streven naar expansie moet doorgaan. En de jacht op verbetering van pro dukt en presentatie, van kwaliteit en kwantiteit, van marges en verruiming van markten, maakt ook op déze vergelijking geen uitzondering. Zoals de wereldmachten strijd leveren om het grondbezit van een vreemde planeet, zo wordt in onze branche een verbeten strijd gevoerd om ver ruiming van die markt en zoveel mogelijk plaatsruimte in die markt. Ruimte voor een produkt waarvoor, naar u kunt aannemen, nog fraaie expansiemogelijkheden zijn wegge legd. van het eerste elftal van de voetbal vereniging S.E.P. uit Delft, dat zich op moderne wijze liet fotograferen.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Het meest getapt | 1969 | | pagina 3