Primeur
voor
Nederland
In de houding voor de hovercraft.
Zandvoort, 21 juni 1969
Lang niet alle, maar toch
wel vele duizenden bezoe
kers van de Grand Prix
waren getuige van een pri
meur, de introductie van
Nederlands eerste hover
craft. Het zweeftuig werd
in opdracht van Heineken
vervaardigd en het is dan
ook niet verwonderlijk, dat
het alle uiterlijke kenmer
ken als zodanig bezit: een
INTRODUCTIE HEINEKEN HOVERCRAFT
biervilt (doorsnede 3.80 m)
met daarop een bierglas
(hoogte 3.30 m).
Voorafgegaan door het Hei
neken tamboer- en fanfare
korps uit Den Bosch en
gevolgd door de Variomaton
presenteerde de hovercraft
zich in de pauze tussen de
toerwagenraces en de Grand
Prix. Voor de hoofdtribune
op het circuit overhandigde
bestuurder J. de Bode het
„bewijs van zweefwaardig-
heid" aan de heer E. G.
Borgers, directeur van Hei
neken, terwijl de geestelijke
vaders de heren A. Schip-
perijn en J. Apetz nauwlet
tend toekeken.
De hovercraft, qua ontwerp
en constructie een geheel
Nederlands produkt, is uit
gerust met een DAF-motor
en kan een maximum snel
heid van ongeveer 50 km/u
halen; de vrije zweefhoogte
bedraagt circa 6 centimeter.
Het zweeftuig is ontworpen
door de heer Rudolf Das
uit Aerdenhout; construc
teur is de heer J. de Bode
van Bodair Hovercrafts te
Spaarndam.
Na zijn huldiging ontving Grand
Prix winnaar Jackie Stewart een
Delftsblauwe bierpul (met in
houd) uit handen van Heineken
hostess Hetty Stock.
$j ^°iu'st ontving de heer Borgers het bewijs van zweefwaardigheid"
van de heer De Bode (tevens constructeur). Links van de heer De Bode
de heer Das, ontwerper. Verder ziet u nog de geestelijke vaders van
de hovercraft de heren Schipperijn (met microfoon) en Apetz (schrijvend).
Bestuurder De Bode klimt uit „zijn" zweeftuig.