Primeur voor Nederland In de houding voor de hovercraft. Zandvoort, 21 juni 1969 Lang niet alle, maar toch wel vele duizenden bezoe kers van de Grand Prix waren getuige van een pri meur, de introductie van Nederlands eerste hover craft. Het zweeftuig werd in opdracht van Heineken vervaardigd en het is dan ook niet verwonderlijk, dat het alle uiterlijke kenmer ken als zodanig bezit: een INTRODUCTIE HEINEKEN HOVERCRAFT biervilt (doorsnede 3.80 m) met daarop een bierglas (hoogte 3.30 m). Voorafgegaan door het Hei neken tamboer- en fanfare korps uit Den Bosch en gevolgd door de Variomaton presenteerde de hovercraft zich in de pauze tussen de toerwagenraces en de Grand Prix. Voor de hoofdtribune op het circuit overhandigde bestuurder J. de Bode het „bewijs van zweefwaardig- heid" aan de heer E. G. Borgers, directeur van Hei neken, terwijl de geestelijke vaders de heren A. Schip- perijn en J. Apetz nauwlet tend toekeken. De hovercraft, qua ontwerp en constructie een geheel Nederlands produkt, is uit gerust met een DAF-motor en kan een maximum snel heid van ongeveer 50 km/u halen; de vrije zweefhoogte bedraagt circa 6 centimeter. Het zweeftuig is ontworpen door de heer Rudolf Das uit Aerdenhout; construc teur is de heer J. de Bode van Bodair Hovercrafts te Spaarndam. Na zijn huldiging ontving Grand Prix winnaar Jackie Stewart een Delftsblauwe bierpul (met in houd) uit handen van Heineken hostess Hetty Stock. $j ^°iu'st ontving de heer Borgers het bewijs van zweefwaardigheid" van de heer De Bode (tevens constructeur). Links van de heer De Bode de heer Das, ontwerper. Verder ziet u nog de geestelijke vaders van de hovercraft de heren Schipperijn (met microfoon) en Apetz (schrijvend). Bestuurder De Bode klimt uit „zijn" zweeftuig.

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Het meest getapt | 1969 | | pagina 24