w
UIT HET JAARVERSLAG 1968/1969
Voor het eerst bracht het jaarverslag van Heineken's Bier
brouwerij Maatschappij N.V. de totale resultaten van het
concern, dus met inbegrip van die van Amstel Brouwerij
N.V. en Vrumona N.V.
Het maakte allereerst melding van de reorganisatie van
het concern, mede op advies van het internationaal be
kende bureau van management consultants McKinsey
Company, Inc., waardoor de bestaande horizontale struc
tuur van een houdstermaatschappij met daaronder verschil
lende werkmaatschappijen werd gewijzigd in een verticale
constructie. Hierbij werden de werkterreinen van het con
cern functioneel geconcentreerd in divisies elk onder de
éénhoofdige leiding van een lid van de Raad van Bestuur.
De nieuw gevormde Divisie Commercie Nederland kon
rapporteren, dat de omzet van Heineken en Amstel bier in
totaal met ongeveer 10 toenam tot 3.500.000 hl. Het
verslag uit de verwachting, dat het nieuwe geïntegreerde
verkoopapparaat, dat met ingang van het thans lopende
boekjaar in werking is getreden, de uitdaging van de toe
nemende concurrentie met succes het hoofd zal bieden. De
nieuwe organisatie is afgestemd op het vaste voornemen
elk der beide merken een optimale kans te doen behouden
op een zelfstandige marktontwikkeling.
Met nadruk protesteerde de Raad van Bestuur tegen de
discriminatoire behandeling van bier door de fiscus. Spe
ciale belastingen op enkele goederen betekenen altijd dis
criminatie.
Zelfs als men met de bieraccijns als traditionele belasting
vrede heeft, dan is zulks toch stellig niet het geval met het
voortdurend opdrijven daarvan. De bieraccijns van 18,50
per hectoliter werd per 1 januari 1966 verhoogd met 17
tot ƒ21,57 en daarna op 1 juli 1969 tijdelijk" nog eens
met bijna 11% tot 23,92, dit alles terwijl er krachtens
het Benelux-verdrag inzake de accijnsunificatie van 1951
een verlaging tot 12,plaats had behoren te vinden.
De inhoud van dit Verdrag is opgenomen in een wet, welke
echter ten aanzien van bier na 18 jaar nog steeds niet in
werking is getreden! Op grond van uitlatingen van de mi
nister van Financiën ziet het er evenwel op het ogenblik
van het schrijven van dit verslag naar uit, dat deze inwer
kingtreding met ingang van 1 november 1970 zal zijn
geëffectueerd. Dit neemt niet weg dat, althans tot nu toe,
de fiscale politiek der regering met betrekking tot bier,
strijdig is met geest en doelstelling van het EEG-verdrag.
Wij wijzen erop dat de partners zijn overeengekomen
fiscale maatregelen, die de bestaande verschillen mochten
vergroten, achterwege te laten. In dit licht bezien druisen
accijnsverhogingen in Nederland, het land met de hoogste
bieraccijns in de EEG, volkomen in tegen de fiscale
politiek, neergelegd in het Verdrag van Rome.
Ook in het afgelopen boekjaar hebben wij actief mede
gewerkt aan een verdere rationalisatie in de sector van de
drankengroothandel. De steeds stijgende kosten in deze
sector maken schaalvergroting een dwingende eis, Op dit
gebied zien wij voor ons nog altijd een belangrijke taak in
het positief tegemoet treden van initiatieven van zelfstan
dige drankengroothandelaren.
In het algemeen kan worden gesteld, dat de financiële
resultaten van vele van onze horeca-afnemers nadelig zijn
beïnvloed door de prijsstijgingen, veroorzaakt door de in
voering van de BTW en de accijnsverhoging. Wij pleiten
met klem voor een verlaging van de BTW voor de horeca-
sector ten aanzien van spijzen en dranken van 12 naar
het laagste tarief, te weten 4 zoals dit van toepassing
is voor logies. Terwijl enerzijds de lonen en de sociale
voorzieningen in de horecabranche in een versneld tempo
worden opgetrokken tot het niveau van de industrie, maakt
anderzijds de overheid door een stringent doorgevoerd
toezicht op de prijsvorming een dikwijls dringend nood
zakelijke prijsaanpassing onmogelijk. Het is logisch dat
deze impasse ons aanleiding geeft voort te gaan met de
ontwikkeling van nieuwe ideeën ten nutte van de horeca-
sector, er naar strevende daarmede een positieve bijdrage
Bij Zoeterwoude zal binnen enkele jaren een nieuwe brouwerij verrijzen.
Op de foto ziet u een gedeelte van het terrein.
2