Eiy Mn
ifhiiHnijj.!
Aan het einde van het vorige jaar vierde de firma
B. Borsje Pzn. te Groot-Ammers haar honderdjarig
bestaan.
Het was Bastiaan Borsje die een eeuw geleden de grond
steen legde voor dit bedrijf in de Alblasserwaard. Nu
voert de derde generatie twee broers het beheer
over de zaak.
In het prille begin had de firma niet alleen de zo be
kende handkar, maar ook nog een roeiboot als vervoer
middel. Een latere aanwinst was een ijzeren zeilboot, die
aldus de heren Borsje, bij tegenwind een onmogelijk-
zwaar te slepen trekschuit werd. De firma heeft zich in
de loop van haar bestaan onder dikwijls zeer moeilijke
omstandigheden ontwikkeld tot een moderne, voortdu
rend groeiende onderneming. Vooral tijdens de laatste
twintig jaar is er, zeker ook onder de invloed van
radio en televisie, veel veranderd in het denken en doen
van de bewoners van de destijds zo afgesloten Alblasser
waard. Dit alles heeft tot de bloei van de firma Borsje
bijgedragen.
Mede door het op handen zijnde ruilverkavelingsproject
zal de Alblasserwaard zich kunnen ontwikkelen tot een
dynamische streek, doorkruist met moderne wegen. Een
plezierige gedachte voor de heren Borsje, die zoals zij
zelf zeggen, liever vóóruit kijken dan achteruit.
Er bestaan verschillende anecdotes over de oprichter van
het bedrijf, over de mentaliteit en de situaties uit die
tijd. De beide broers staan er niet te lang bij stil. Hun
blik is gericht op de toekomst.
Wij wensen de firma B. Borsje Pzn. graag veel succes toe.
Het huidige pand van de 100-jarige firma, dat in 1960 in gebruik ge
steld werd.
Een aardige bijzonderheid is wel, dat
de heer Diekmeier agent is van de
drie belangrijkste brouwerijen. Het
begon in 1896 met Heineken en
Oranjeboom, in 1900 kwam daar nog
eens het Amstel agentschap bij.
Met vijf flinke Bedfords (zie de foto
hierboven) wordt tegenwoordig een
groot gedeelte van Rotterdam-Zuid
bevoorraad door agent Diekmeier. Hij
wordt daarbij geassisteerd door zijn
zoon, die zeker niet met de familie
traditie zal breken en te zijner tijd
het bedrijf hoopt over te nemen.
steeds) door de firma Diekmeier be
voorraad.
In 1912 deed de eerste vrachtauto
zijn intrede en zorgde voor de afleve
ring aan de talrijke café's die „De
Kaap" rijk is.
De heer Chr. A. Diekmeier, oorspron
kelijk werkzaam in de levensmidde
lenbranche, nam in 1962 het bedrijf
over, dat inmiddels wegens groeiend
ruimtegebrek was verplaatst naar de
Katendrechtsestraat, waar enkele pan
den gekocht waren. Thans zijn hier
magazijn, kantoor en slijterij geves
tigd.
21