cm DE NOORDZEE MET HEINEKEN
Harwich
Dagdienst
jggp
0S%M
De hedendaagse reiziger, die per boot
de oversteek van of naar het Conti
nent maakt, is een van de vele mil
joenen, die in de loop der eeuwen
deze zelfde tocht gemaakt hebben. In
het reizigersverkeer met het Continent
vormt de aan de Engelse oostkust ge
legen havenplaats Harwich reeds
meer dan driehonderd jaar een begrip.
Al in 1661 werden van hieruit passa
giers en post naar Holland vervoerd.
In 1865 ontstond een wekelijkse dienst
tussen Harwich en Rotterdam. De po
pulariteit van deze route groeide zo
snel, dat reeds in 1875 tot het instellen
van een dagelijkse dienst moest wor
den overgegaan. Sinds 1883 is Par-
keston Quay de Engelse havenplaats
voor deze dienst en sinds 1893 Hoek
van Holland de Nederlandse.
De Stoomvaart Maatschappij Zeeland,
die eveneens in 1875 van Vlissin-
gen een dienst op Engeland opende,
voer aanvankelijk op Queenborough
en Folkestone en later (sinds 1927) op
Harwich. In de beginjaren onderhield
deze maatschappij een nachtdienst,
zes maal per week, waarna in 1927
tot een dagdienst werd overgegaan.
Sinds de laatste wereldoorlog opereert
de „Zeeland" vanuit Hoek van Holland.
Van daaruit onderhoudt zij een dage
lijkse dienst op Harwich met drie
schepen, de KONINGIN EMMA en de
PRINSES BEATRIX, zusterschepen van
elk ruim 4500 bruto registerton, en de
KONINGIN WILHELMINA, het vlagge-
schip (foto 1), dat ongeveer £300 bruto
registerton meet. Het is daarmee op
het ogenblik het grootste schip dat in
regelmatige dienst tussen Engeland en
het Continent vaart. De drie schepen
-"*2 r