GEAUTOMATISEERDE HEINEKEN BOUWDE KANTINE PRIMEUR IN DEH Sgggggiggg ;w -,r-1-jg§«$jjaggggig- ggijg>jv l - ggasjfffe '--j;'-1 Kijkje in de geautomatiseerde kantine te Amsterdam. Links een gedeelte van de automatenwand, rechts is nog juist iets van de pantry te zien. BUITENAANZICHT GLASWAND 18 Op velerlei gebied vindt steeds meer automatisering plaats. In het horeca bedrijf echter komt deze ontwikke ling slechts aarzelend op gang. Toch verdient juist in deze sector de automatisering ernstige belang stelling. omdat personeelsschaarste een steeds drukkender last voor de exploitant wordt. De automaat is niet alleen gericht op zelfbediening, hetgeen overigens ook op andere wijze te realiseren is, maar zijn belangrijkste functie is de exploi tant de mogelijkheid te geven werk zaamheden uit te voeren op een door hemzelf vast te stellen tijdstip. Mede in verband met haar adviserende taak in het horecabedrijf heeft Hei- neken de door haar bouwbureau ont wikkelde, nieuwe personeelskantine in het hoofdkantoor te Amsterdam met automaten doen uitrusten. Ver wacht wordt, dat met deze kantine praktische ervaring in deze nieuwe vorm van exploitatie kan worden op gedaan. OPSTELLING AUTOMATEN Bij een consequente, maar vooral bij een juiste toepassing van de automaat, kan een aanzienlijke vermindering van het bedienend personeel worden bereikt. In de kantine te Amsterdam is ook onderzocht in hoeverre het mogelijk is de ruimte zodanig in te richten, dat de terughoudendheid, die nog bij velen ten aanzien van automaten in

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Het meest getapt | 1966 | | pagina 16