V.J KLIMAATSVERSCHIL Cerveza Heineken. In het plaatsje Maalov in Denemar ken leeft een pony, genaamd Tulle, die met zijn 58 jaren vermoedelijk het oudste paard ter wereld is. Twee en dertig jaar lang diende Tulle als trekpaard voor de melkwagen de gemeenschap. Thans is hij met pen sioen. Voor zijn baas, de acht-en- tachtig-jarige Andreas Jensen, is het helemaal geen probleem, dat Tulle zo'n uitzonderlijk hoge leeftijd heeft bereikt. Hij zegt: „Een paard heeft om oud te worden niet meer nodig dan elke dag één flinke fles bier!" Het oude paard geniet nog dagelijks van zn slokje en we moeten Andreas Jensen dus wel geloven. Zelfs de gevangenis riskeert men voor het wereldberoemde Heineken s bier. Enige tijd geleden, op een Zater dagavond omstreeks half elf, maakten twee gasten van onze afnemer Bram Scholte in Schiedam zich op om te vertrekken. Terwijl de één afrekende, begaf de andere zich naar het toilet, op welke weg hij zich een vat Heine ken s toeeigende. Met het vat in zijn armen klom hij door het w.c.-raam, forceerde de gesloten zijpoort en had al heerlijke visioenen van enige dagen gratis Heineken's biertoen de koffie huishouder in de gaten kreeg wat ge beurd1 was. Hij wist de Heineken s liefhebber te achterhalen en hem het vat afhandig te maken; de dader koos het hazenpad. „De politie stelt een onderzoek in", meldde de courant, maar of de dor stige klant het schuurtje is ingedraaid, konden wij niet te weten komen. Op 8 December werd in de brouwerij te Soerabaja het duizendste brouwsel van 1955 gestort! Hieruit blijkt wel dat niet alleen onze brouwerijen in Nederland op topcapa citeit werken, maar ook die in Soerabaja. Het was de eerste maal dat hier binnen het jaar 1000 brouwsels gemaakt werden. Op de foto ziet u de directeur van het Indonesisch bedrijf, de heer G. J. van der Eyk eigenhandig het 1000e brouwsel storten. Niemand zal durven ontkennen, dat er in de bierreclame de laatste jaren in Nederland wel zo het een en ander is veranderd. Er is stellig een frissere wind gaan waaien en het is beslist geen chauvinisme, wanneer we op merken dat Heineken op dit gebied in Nederland haantje de voorste is geweest. Met onze „Charley" (de man met de bier- glas-ogen) en met onze „gekke" bokbier- platen hebben wij de publieke opinie, die nog steeds was ingesteld op stilleven-met glas, op honingzoete bokken en op welge dane bierdrinkende heren op leeftijd, zelfs min of meer uitgedaagd. Dat desondanks het hieronder rechts afge beelde „paardenschilderij" met de beruchte tekenfout in de vaten en de affreuze kleuren nog steeds behoort tot de meest gevraagde reclame, is niet de schuld van onze vooruit strevende reclamemensen. Uit het feit, dat door ons aan deze vraag nog steeds wordt voldaan, blijkt, dat men ook in de reclame met tradities, met smaakgemiddelden en met het volkskarakter rekening houdt en reke ning moét houden! De paardenplaat, zo po pulair op de Veluwe en in Noord-Brabant, zou in het warmbloedige Venezuela niet worden aangekeken. Daarentegen zou de kalender, waar van wij een blad hier naast afbeelden en die werd uitgegeven door onze brouwerij in Vene zuela, nog al wat pro test doen oprijzen in onze degelijke landen! Waaruit weer eens blijkt, hoe moeilijk het is een taal te spreken, die door iedereen wordt verstaan en hoe ingewikkeld het vraagstuk der psycho logie in de reclame is. i05m

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Het meest getapt | 1956 | | pagina 4