"We gaan er alles aan doen om onze merken zó sterk te maken, dat niemand meer om ons heen kan" via bijvoorbeeld nieuwe installaties, innovaties en activatieprogramma's. Daarnaast ligt er een plan om naast een Hunting Farming team - het jagen op nieuwe klanten en het managen van be staande relaties met klanten - twee extra teams in te zetten. Zij moeten bepaalde merken verder gaan uitbouwen. Het ene team richt zich daarbij op het High Energy kanaal (muziek, entertain ment) met jongeren tussen de 18 en 30 jaar, het andere op de kwalitatief hoogstaande grand cafés, denk hierbij aan merken zoals Desperados en Affligem. Onze intentie is om het plan in het eerste kwartaal van 2015 operationeel te hebben." Jeroen: "Klanttevredenheid en servicegericht heid zijn belangrijke speerpunten. Daarom heb ben we voor alle collega's trainingsprogramma's gebouwd. Deze draaien vooral om servicegericht heid, productkennis, gespreksvaardigheden en actief verkopen. Het belangrijkste is echter een goede mentaliteit: we moeten met z'n allen de wil hebben om te winnen. Wanneer we een klant ver liezen, moeten we er geen genoegen mee nemen om één nieuwe klant terug te pakken; dat moeten er twee of drie worden!" Evelien: "Met Retail gaan we ons in nieuwe kanalen begeven. Er valt dus veel te ontdekken en te proberen; dat zal soms lastig zijn, maar het is wel noodzakelijk. De wereld verandert con tinu. Om te blijven groeien, zullen we moeten veranderen." Een belangrijk besef is dat winnen beter lukt wanneer alle bedrijfsonderdelen elkaar versterken. Meer dan ooit wordt ingezet op samenwerking. Hoe vertaalt zich dat? Geert: "We gaan er alles aan doen om onze merken zó sterk te maken, dat niemand meer om ons heen kan. Hoe sterker onze merken zijn in de horeca, des te gunstiger dat weer is voor de retail." Jeroen: "Je ziet inderdaad dat alle promotie- en communicatie-afdelingen een samenspel hebben gecreëerd om bijvoorbeeld de super marktklant die een kratje Heineken-bier koopt te stimuleren om dat ook eens in een van 'onze' kroegen te drinken en andersom. Hiermee creëren we traffic voor onze klanten en dat is een prima ontwikkeling!" Evelien: "Het wordt de kunst om over de kanalen heen te gaan denken. Soms kan iets ten koste gaan van je eigen business, maar pakt het extra gunstig uit in een ander onderdeel. Het maakt in feite niet uit waar de business is, je moet kijken naar de meerwaarde voor HEINEKEN als totaal. Ik ben ervan overtuigd dat dit gaat werken." VERNIEUWING IN RETAIL WINNEN IN HORECA, STRAAT NA STRAAT, STAD NA STAD Maurice Herms, regiodirecteur HEINEKEN Horeca en Murk Spits, Sales Manager On Trade Export Vrumona. Maurice: "In Amsterdam zijn we in 201 4 gestart met Topcities en in 2015 gaan we dit uitrollen naar andere grote steden in Nederland. Deze steden vertegenwoordigen samen 40 procent van het volume in de Nederlandse horecamarkt. Het doel daarvan is ons marktaandeel hier te laten groeien via het winnen van nieuwe klanten en betere distributie voor de focusmerken Heineken, Desperados en Affligem te krijgen, ondersteund door activatie en zichtbaarheid." Murk: "Ook Vrumona heeft de omslag gemaakt van losstaande initiatieven en relatieve vrijheid naar een gerichte sales executie. We hebben nu bepaald welke kanalen onze prioriteit hebben en hoe we deze voor ons gaan winnen. Het is een keuze waar ik persoonlijk helemaal achter sta. En het werkt, we winnen marktaandeel. Het vraagt echter veel discipline van de buitendienst en (Trade) Marketing. Eens per twee maanden stemmen Geert, Jeroen en ik af wat we van elkaar nodig hebben en wat we elkaar kunnen geven." Joey Scipio Blüme, Portfolio Manager Innovations en Jeannette Kapteijn, Channel Development Manager. Joey: "Met de komst van 0.0%-producten lig gen er nieuwe kansen voor HEINEKEN in het convenience-kanaal. Ik kom zelf bij Vrumona vandaan. Doordat we bij HEINEKEN op die ma nier al veel kennis over dit kanaal in huis hebben, hebben we een voorsprong op andere biermerken. Naast extra volume en omzet, biedt het ook een relevant platform om te bouwen aan de 0.0%-ca- tegorie met onze sterke merken! De ontwikkeling gaat in sneltreinvaart; met de juiste focus gaan we onze marktleiderspositie ook binnen dit kanaal claimen. Een goed begin is de samenwerking met Shell en Praxis." Jeannette: "E-commerce en convenience worden veel belangrijker, maar supermarkten blijven ons voornaamste afzetkanaal. Het bierassortiment is daar de laatste tien jaar vrijwel verdubbeld, maar de beschikbare ruimte in de winkel is niet meegegroeid. Daar werken we aan. Daarnaast willen we de beleving rond onze producten meer laten terugkomen op de winkelvloer, zodat de con sument via bijvoorbeeld schapstroken makkelijker het juiste bier voor de gelegenheid kan vinden en geïnspireerd raakt." heineken NL magazine 9

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2014 | | pagina 9