"Het Heineken-merk is onze nummer 1 prioriteit: dat is ons grootste, belangrijk ste en sterkste merk" PILS, INNOVATIE PREMIUM Marktaandeel terugwinnen in de pilsmarkt. Dat is het doel van 'Winnen in Pils, met Heineken® als Aanvoerder'. Hoe denken jullie dat te gaan doen? Bram: "De pilsmarkt is - dat weten we allemaal - concurrerend. En dat de markt daalt weten we ook. Dat zal op korte termijn niet veranderen. Het betekent dat we moeten vechten voor ieder glas bier. In horeca én retail. Dat gaan we doen. Het is daarvoor erg belangrijk dat we intern goed samenwerken en iedere dag willen winnen in de markt. Het marktaandeel gaan we terugwinnen met drie mooie merken: Heineken, Amstel en Brand. Ieder merk heeft zijn eigen positionering. Heineken staat voor beleving en avontuur, het gaat er om waar je het drinkt. Amstel staat voor vriendschap, dus met wie je het drinkt. En Brand is onze ode aan het bier. Hierbij is wat je drinkt belangrijk. De positionering van deze merken gaan we nog sterker ontwikkelen. Ondanks de verschillende rollen van ieder merk is het Heineken-merk onze nummer 1 prioriteit: dat is ons grootste, belangrijkste en sterkste merk." Gerrit: "De rol van HEINEKEN Nederland was heel lang geld te verdienen om mooie bedrijven te kunnen kopen. Nu willen we heel duidelijk ook weer gaan groeien in Nederland. Als we blijven doen wat we in het verleden deden dan gaan we niet winnen. Daarnaast hebben we als MT ook de smaak te pakken gekregen door het succes van Amstel Radier en dat smaakt naar meer. Daarom is het goed wat Bram met zijn team heeft gedaan met de Building Winning Portfolio's-analyse. De merkdoelen voor 2018 zijn geformuleerd en nu wordt er als het ware teruggepland. Wat moet er gebeuren om daar te komen?" Innovatie gaat een belangrijke rol spelen in het nieuwe beleid. Introduceer Grote Innovaties. Waarom is dit voor HEINEKEN zo belangrijk? Gerrit: "Het komt er op neer dat we dingen gaan doen die het verschil maken. Het succes van Radier is fantastisch. Daardoor hebben we gerealiseerd dat het geen vaststaand feit is dat de biermarkt steeds verder naar beneden gaat. Er valt juist ongelooflijk veel te winnen. Het sluit ook aan op die andere doelstelling, we willen het verschil maken in premium. Hét bedrijf dat de game changers heeft in de markt. Als Vrumona zitten we al in die innovatiemodus. In de frisdrankmarkt zijn we geen marktleider, dus moeten we al veel langer als die uitdager - de challenger-denken. Innoveren staat bij ons hoog in het vaandel." Bram: "De nieuwe strategie is heel duidelijk en geeft richting aan de toekomst. De wens van de consument verandert, en daar moeten we op inspelen met onze producten. Zo zie je een duidelijke tendens naar fruitiger producten. Zoals Radier en cider. Daar blijven we dus op innoveren. Een andere trend is alcoholvrij bier. Het liefst met een fruitsmaakje. En natuurlijk de speciaalbie- ren. Hier zullen we ook met nieuwe smaken en variaties blijven komen, zoals de India Pale Ale van Brand. Wil je de consument voor je winnen dan moet je snel op nieuwe behoeftes kunnen inspelen als organisatie. Om dat te doen kijken we ook intern hoe de organisatie kan innoveren. Zo krijg je helder wie waarvoor verantwoordelijk is en hoe je het snelst tot een besluit komt." Willem: "Precies. We willen als HNS nog pro- actiever worden op het gebied van innovaties. Intenser samenwerken met Marketing en Commercie. En als ergens vraag naar is, moeten we alles klaar hebben staan om er direct op in te spelen." Hoe helpt innovatie om het verschil te maken? Bram: "Naast innovatie in producten en binnen onze organisatie, focussen we ook op innovatie binnen onze huidige verkoopkanalen. We willen onze unieke merken veel actiever gaan aanbie den. Je moet hierbij denken aan Desperados en Jillz voor de plekken waar veel jongeren (18+) komen. Op plekken waar mensen keuze willen in speciaalbier gaan we actief Affligem en Brand aanbieden. Ook kijken we naar nieuwe ver koopkanalen, bijvoorbeeld digitaal. De rol van internet, sociale netwerken, e-commerce is belangrijk. THE SUB en THE TORPS met verschillende biermerken worden nu recht streeks aan de consument verkocht, dit is ook een innovatie voor ons." Willem: "Voor ons geldt dat de visie van HNS moet aansluiten op die van HNL. Als HNS hebben we ook te maken met andere grote klanten zoals USA, Taiwan en bijvoorbeeld Engeland. Onze uitdaging is om innovaties voor alle klanten zo snel mogelijk te kunnen leveren. Zodra de vraag komt, staan Winnen met onze pilsmerken Heineken, Amstel en Brand. Innovatie is essentieel in consumenten goederen. Met onze premium merken het verschil maken: Brand, Affligem en Desperados. wij er klaar voor. Daarbij zijn we niet alleen bezig met grote innovaties maar ook met honderden kleine projecten, zoals bijvoorbeeld promoties. Om dit allemaal goed te kunnen doen, moeten we de huidige bottlenecks in onze organisatie vinden en oplossen. Alleen dan kunnen we zorgen dat HNL en onze andere klanten kunnen winnen in de markt! Met Amstel Radier hebben we aangetoond het verschil te kunnen maken. Je praat hier echt over hele grote volumes. Honderdduizend hecto liter en meer. De uitdaging ligt hem erin dat je zowel moet innoveren als producten in de markt moet zetten die het gewenste volume behalen. Aan de andere kant zie je de populariteit van spe- ciaalbieren toenemen, net zoals de opkomst van ambachtelijke 'craft-brewers'. Intern wordt hier veel over nagedacht. In Amerika zie je dat de in novaties op biergebied uit deze hoek komen. Hier gaat Brand een belangrijke rol spelen. Ik ben ook heel blij met de recente investeringen die in het merk gedaan zijn. Zo kunnen we ons nog beter po sitioneren in het segment van de speciaalbieren." Waar staat Heineken in 2018? Bram: "Dan staan we absoluut op nummer 1 Daar heb ik alle vertrouwen in." WINNEN IN PILS, MET HEINEKEN® ALS AANVOERDER INTRODUCEER GROTE INNOVATIES MAAK HET VERSCHIL heineken NL magazine 5

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

Heineken NL Magazine | 2014 | | pagina 5